مساجد از گذشته مراکز کسب علم و ادب و خاستگاه دفاع از خاک و دین بوده است

مساجد از گذشته مراکز کسب علم و ادب و خاستگاه دفاع از خاک و دین بوده است

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
هاشمی با بیان این که مساجد از گذشته مراکز کسب علم و ادب و خاستگاه دفاع از خاک و دین بوده است، گفت: بسیج مساجد نیز با محوریت جلوگیری از نارسایی های فرهنگی و اجتماعی و تعامل سازنده بین ائمه جماعات و پایگاه های بسیج تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، سردار «سید جواد هاشمی» پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 29 مرداد) در نشست خبری که به مناسبت سی و یکم مرداد «روز جهانی مسجد» در مرکز بسیج مساجد و محلات سپاه علی بن ابی طالب(ع) قم برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان اظهار داشت: بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با 31 مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است، چراکه در  چنین روزی در سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

 

فرمانده بسیج مساجد و محلات سپاه استان قم افزود: صهیونیست ها با این عمل غیر انسانی خود، قلوب مسلمانان را جریحه دار کردند، به همین دلیل ما امروز هم داغ دار آن مصیبت هستیم و از طرفی امروز هم همین کار را صهیونیست ها انجام می‌ دهند، اما باید بدانند که دشمن هیچگاه به آن اهدافی که مدنظر دارد نمی رسد و نصرت الهی از آن مسلمانان است چراکه نور امید در دل آنها وجود دارد و با وجود افرادی همچون سید حسن نصرالله انشاءالله سیلی محکمی خواهند خورد.

 

وی با اشاره به این که در کتب تفسیر و حدیث نسبت به عظمت و شکوه مسجد الاقصی مطالب زیادی وجود دارد، گفت: پیامبران بزرگی در آنجا عروج کرده اند و ما نیز به نوبه خودمان این روز را ارج می‌ نهیم و امیدواریم قبله اول مسلمانان هرچه زودتر از چنگال صهیونیست های کودک کش رها شود.

 

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با فلسفه ذاتی راه اندازی بسیج مساجد خاطرنشان ساخت: بسیج مساجد با محوریت جلوگیری از نارسایی های فرهنگی و اجتماعی در جامعه و تعامل سازنده بین ائمه جماعات و پایگاه های بسیج تشکیل شده است؛ ائمه جماعات نخستین برنامه ریز مساجد هستند که با نفوذ کلام خودشان و آگاهی و بصیرتی که نسبت به محله دارند می‌ توانند در این راستا تعامل بسیار خوبی با بسیج داشته باشند.

 

وی بیان داشت: مساجد پایگاه مناسبی برای افزایش آگاهی و سیقل دادن روح کسانی هستند که احیانا از برخی مسائل معنوی عقب مانده اند و مسجد از دیرباز محل علم و ادب و تربیت بوده و آمادگاه جوانان برای دفاع از خاک و میهن در برابر نفوذ و نفاق دشمن به شمار می‌ رفته است.

 

فرمانده بسیج مساجد و محلات سپاه علی بن ابی طالب(ع) قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امام خمینی(ره) می‌ فرمودند مسجد خاستگاه مبارزه با کفر و الحاد است به همین دلیل رهبر معظم انقلاب نیز بر لزوم استفاده از ظرفیت مساجد برای پیشرفت اهداف انقلاب تأکید دارند، لذا ما با همدلی با ائمه جماعات می‌ توانیم بگوییم که مسجد پایگاه تقوا و مرکز هدایت و کانون دل های مؤمنان خدا و ایستگاه خداپرستی و آسودگی است.

 

وی با بیان این که مسجد استقبال خدا از بندگان شایسته او است، گفت: ما معتقدیم مساجد باید محل رجوع مردم باشد و پیوند دل ها با روحانیت معظم باید شکل بگیرد از این رو مساجد باید چون گلستانی معطر برای رشد و تعالی جوانان در اختیار کسانی که قرار بگیرند که می‌ خواهند در لشکر مخلص خدا باشند.

 

رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران قم در ادامه سخنان خود به برخی از اقدامات انجام شده اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: از مهمترین اقدامات بسیج مساجد می‌توان به وضعیت سنجی کلی پایگاه های بسیج از نظر عقیدتی، سیاسی و نظامی و تحلیل و بررسی توسط شوراها اشاره کرد تا معلوم شود کدام یک فعال تر بوده اند و کدام یک رشد و خلاقیت بیشتری داشته اند.

 

وی یادآور شد: برگزاری نمایشگاه های ناحیه و استانی با عنوان جشن اسوه نیز در دستور کار قرار دارد؛ درا ین برنامه در نهایت تعدادی از پایگاه های سراسر کشور در سطح کشور به عناون الگو مطرح می‌ شوند، در این طرح ابتدا اسناد آنها بررسی می‌ شود و در ادامه داوری و بررسی نهایی صورت می گیرد که در استان قم هم این کار شروع شده است.

 

هاشمی احیا و ظرفیت سازی پایگاه های مقاومت بسیج توسط رده تخصصی را از دیگر برنامه های بسیج دانست و گفت: امسال محور اصلی بسیج و پایگاه های مقاومت اختیاردهی به فرمانده پایگاه است که می‌ تواند نسبت به برنامه های بسیج با اراده خودشان کارها را انجام بدهند.

 

فرمانده بسیج مساجد استان قم با اشاره به این که 834 مسجد در استان قم فعال هستند، گفت: اما متأسفانه در تمام این مساجد، پایگاه بسیج وجود ندارد چراکه در برخی از آنها ظرفیت این مسأله نیست و در عمده مساجدی که پایگاه نداریم، مشکل کمبود جا وجود دارد که امیدواریم این مسأله نیز حل شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیک شدن به ایام محرم الحرام و برنامه های عزاداری و دسته جات سینه زنی که از سوی بسیج مساجد راه انداخته می‌شود، ابراز داشت: ما تأکید داریم که باید پروتکل های بهداشتی در بین پایگاه های بسیج رعایت شود تا شاهد کمترین میزان مشکل و گرفتاری هم در این ایام نباشیم.

 

فرمانده بسیج مساجد و محلات سپاه قم در پایان خاطرنشان کرد: پایگاه های بسیج مساجد ما در کنار سپاه استان قم در ایام کرونا خدمت رسانی گسترده ای به مردم داشتند و در حوزه محرومیت زدایی و تهیه بسته های معیشتی برای خانواده هایی که تحت فشار کرونا قرار گرفته بودند، اقدامات خوبی انجام شده است.

پایان پیام/ 694