معیارهای مسجد تراز اسلامی در اختیار ارکان مساجد قرار گیرد

معیارهای مسجد تراز اسلامی در اختیار ارکان مساجد قرار گیرد

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
حجت الاسلام یارمحمدی، با اشاره به اینکه مسجد محلی برای حضور اقشار مختلف با سلایق متفاوت است، بر ضرورت برپایی دوره های آموزشی مدیریتی برای ارکان مسجد تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با 31 مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است؛ در سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

 

هدف از نام گذاری روز به نام روز جهانی مسجد، ارائه الگوی مناسب برای بزرگداشت روز مسجد، تبیین مطالبات و نیازهای مسجد، مرور وضعیت گذشته و حال مساجد، بررسی نقش مساجد در تعامل بین دین و دولت و نیز معرفی و قدردانی از ائمه جماعات موفق است.

 

هم چنین در این روز، تبیین قداست و عظمت مسجد، تکریم نیروهای فعال در مساجد، توجه به آبادانی معنوی و فیزیکی مساجد، تلاش برای بهبود محتوای فرهنگی مساجد و ایجاد هماهنگی بین متولیان دینی مکان های شریف نیز مورد توجه قرار می گیرد.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان گفت: مساجد در صدر اسلام مرکزی برای تجمع مسلمانان و اتخاذ تصمیمات مهم سیاسی، اجتماعی و جنگی بود.

 

حجت الاسلام محمد نقی یارمحمدی با اشاره به نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی نیز گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، انقلابیون در مساجد جمع شده و از آخرین اطلاعیه های امام راحل مطلع می شدند و نوارهای سخنرانی امام خمینی(ره) را گوش می دادند، از اینرو مساجد در پیروزی انقلاب نقش بی بدیلی داشتند.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: نقش مساجد تنها در پیروزی انقلاب خلاصه نمی شود، چرا که در هشت سال جنگ تحمیلی، مساجد محلی برای ثبت نام رزمندگان و تدارکات پشت جبهه بود، بسیاری از شهدای انقلاب و دفاع مقدس تربیت شده مساجد بودند.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان خاطرنشان کرد: پس از این دوران و با هجمه های فرهنگی دشمنان برعلیه انقلاب اسلامی، مساجد به مراکزی برای مقابله با شبیخون فرهنگی تبدیل شدند و با تشکیل کانون های مساجد که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، این مراکز در جوار مساجد تشکیل و با تربیت جوانان متعهد انقلابی در مقابله با جنگ نرم نقش آفرینی کرد.

 

حجت الاسلام یارمحمدی با بیان اینکه در حال حاضر نیازمند احیا برخی کارکردهای مساجد هستیم، افزود: با شیوع ویروس کرونا و حضور در صحنه بچه های مساجد در دستگیری از نیازمندان شاهد احیاء برخی از این کارکردها بودیم.

 

وی با یادآوری اینکه کارکردهای مساجد بایستی توسط مردم احیا شود، گفت: دستگاه های فرهنگی هم می توانند در این عرصه ورود کنند ولی نباید به گونه ای باشد که مردمی بودن مسجد را تحت الشعاع قرار دهد.

 

به گفته این مقام مسئول، از آنجائیکه مدیریت مسجد کار پیچیده و دشواری است از اینرو برگزاری دوره های آموزشی برای ارکان مسجد یک نیاز است.

 

حجت الاسلام یارمحمدی با یادآوری اینکه مسجد محلی برای حضور افراد با سلایق گوناگون است، افزود: از این جهت مدیریت افراد با سلیقه های متفاوت کار دشواری است.

 

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مسجد تراز اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: بایستی دستگاه های مرتبط معیارهای مسجد تراز اسلامی را با توجه به نظرات رهبری و مراجع تقلید استخراج و در اختیار متولیان مساجد قرار دهند تا استانداردهای مسجد تراز اسلامی رعایت شود.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه در استان زنجان 379 باب کانون فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد، تصریح کرد: در سطح کانون ها هم به دنبال ایجاد مدیریت یکپارچه زیر نظر امام جماعت هستیم تا مدیریت مومنانه توسط بچه های مسجد تجربه شود.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان به ممنوعیت تجمع در مساجد به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: به همین منظور امسال در روز جهانی مسجد افتتاح 10باب کانون فرهنگی و هنری، بازدید از کانون های مساجد و اجرای برنامه های مجازی پیش بینی شده است، همچنین به مناسبت روزجهانی مسجد پوستر روزجهانی مسجد در ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور رونمایی شد.

 

پایان پیام/ 693