مسجد به روابط اجتماعی بُعد الهی می‌دهد و فاصله‌ها را کم می‌کند

مسجد به روابط اجتماعی بُعد الهی می‌دهد و فاصله‌ها را کم می‌کند

تاریخ انتشار : ۱ شهريور ۱۳۹۹
قدیریان گفت: مسجد به روابط اجتماعی بعد الهی می‌دهد و فاصله‌ها را کم می‌کند افراد دارا و فقیر را در کنار هم می‌نشاند و جاذبه‌های دنیایی را کمرنگ می‌کند.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان ۳۱ مردادماه روز آتش زدن مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی می باشد به همین مناسبت این روز را روز جهانی مسجد نامگذاری نمودند.مسجد، نمادی استوار از تمدن اسلامی در طول تاریخ بوده و ارزش و اعتبار خود را میان مسلمانان حفظ کرده است. در این میان، دوران صدر اسلام، درخشان ترین دوره در طول حیات مساجد است؛ به این دلیل که در آن زمان، مسجد نه صرفاً محل عبادت، که محل فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، قضایی و نظامی به شمار می آمد.

به همین مناسبت با حجت الاسلام غلامعلی قدیریان مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران به گفت و گو پرداختیم که دعوت می شود تا خلاصه این گفتگو را در ادامه بخوانید.

در روایات و احادیث فضائل اهل مسجد چیست؟

اهل مسجد، در بین بقیه مردم از درجه و رتبه بالاتری برخوردارند. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «هفت نفرند که خداوند آن ها را در روزی که هیچ سایه ای جز او نیست، در زیر سایه رحمت خود قرار می دهد، یکی از آنان، شخصی است که قلبش وابسته به مسجد است، هنگامی که از آن خارج می شود تا این که بدان باز گردد». در روایت دیگری از آن حضرت آمده که: «هرگاه آفات نازل شود، اهل مساجد در عافیت می مانند». در خاطره ای دیگر، یکی از یاران حضرت علی علیه السلام نقل می کند که با حضرت از کنار مسجدی می گذشتیم. صدای تلاوت قرآن مؤمنانی که در مسجد بودند، به گوشمان رسید. آن حضرت فرمودند: «خوشا به حال این ها، اینان محبوب ترین مردم نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله بودند». در سفارشی دیگر از سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده: کسی که نماز مغرب و عشاء و نماز صبح را در مسجد با جماعت بخواند، انگارهمه شب را به عبادت پرداخته است.

 

نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی چه بود؟

مردم هشیار و آگاه، مبارزه با حکومت ستمگر پهلوی را از مسجد شروع کردند و آن را به عنوان مرکز فعالیت های مبارزاتی خود انتخاب کردند. رژیم پهلوی تمام تلاشش بر این بود که مساجد را به خالی از مردم بکند و جوانان را از آنجا دور نگه دارد و فعالیت های مذهبی و سیاسی مساجد را کنترل کند. به همین دلیل، شروع به کنترل  جلسه های سخنرانی و فعالیت های فرهنگی مردم در مساجد کرد . نقش مسجد در انقلاب اسلامی به قدری گسترده بود که رژیم، در برخی از مساجد را بست. البته حکومت نتوانست مانع کارآیی مسجد شود و مسجد، به پایگاه انقلاب و مرکز نشر آموزه های اسلامی و محل وحدت نیروهای انقلابی تبدیل شد. مساجد، مرکز تبادل اطلاعات و جلسه های مشاوره بین مبارزان بود و پخش اعلامیه در بیشتر مساجد ایران انجام میشد.

 

چگونه می توان جوانان و نوجوانان را به مسجد جذب کرد؟

تشویق و ترغیب یکی از مهم‌ترین عوامل جذب نوجوانان و جوانان به مساجد است. برگزاری یک مسابقه کتابخوانی، سازماندهی یک اردوی جهادی، برنامه‌ریزی برای انجام کار‌های عام المنفعه مثل پاکسازی محیط زیست و مبارزه با آلودگی ها، کمک به همنوع و دستگیری از افتادگان، سرودن اشعار و نوشتن داستان‌ها و آفرینش‌های هنری با زمینه‌های دینی و اخلاقی و امثال اینها زمینه‌ها و بستر‌های مناسبی برای ایجاد رقابت سازنده بین کودکان و نوجوانان و جوانان و انتخاب چهره‌های برتر و تقدیر از آنان است. مسجدی که نیم ساعت قبل از اذان باز می‌شوند و نیم ساعت بعد از اذان بسته می شود نمی‌تواند از این خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها داشته باشد. بلکه مسجد باید به منزله خانه دوم اهل محل باز باشد و با برنامه‌های متنوع اسباب رشد اهالی را فراهم آورد. امام جماعت می‌تواند به کمک خیرین به صاحبان آثار برتر جوایزی بدهد و گاهی فرماندار و بخشدار و استاد و خیر را هم دعوت کند. خاطره این تجلیل‌ها در ذهن فرزندان ما حک می‌شود و تبدیل به ذخیره‌ای ماندگار برای نیکوکاری و مردم نوازی در آینده می‌شود.

 

رسالت ما در این روز چیست؟

یکی از کارهایی که ما به عنوان مسلمان در این روز برای مساجدمان باید انجام دهیم احیای نقش‌های اصلی و قدمت دار مساجد به عنوان پناهگاه و مراکز کارگشایی و رسیدگی به امور مردمدارای اهمیت بسیار است. در صدر اسلام به روایت تاریخ، مسجد علاوه بر جایگاه عبادت، مرکزی قدرتمند برای تصمیم گیری درباره امور مسلمانان و ساماندهی و حل مشکلات بوده است و الآن هم تعدادی از مساجدارتباط بسیار تنگاتنگ با مردم و دستی توانا در حل مشکلات جامعه دارند و کانون هم اندیشی و هم گرایی مردم برای حرکت به سمت زندگی بهتر و مومنانه به شمار می آیند.

همچنین ارتباط مسجد با خانه و مدرسه و بازار و کارخانه و اداره مهم است. مسجد حلقه اتصال همه مردم است. مسجد به روابط اجتماعی بعد الهی می‌دهد و فاصله‌ها را کم میکند  افراد دارا و فقیر را در کنار هم می‌نشاند و جاذبه‌های دنیایی را کمرنگ می‌کند.مسجد اگر با خانه‌ها و مدارس و مراکز علمی و اقتصادی در تعامل مستمر باشد جلو خیلی از لغزش‌ها را می‌گیرد. اگر امام جماعت یک مسجد بتواند در دل مردم نفوذ کند خیلی از گره‌ها را باز میکند. فراموش نکنیم که همه انسان‌ها فطرت الهی دارند و زمینه حق‌پذیری دارند؛ لذا به آسانی و از روی ظواهر نباید کسی را طرد کرد‌.امکان دارد اتفاقا همان شخص متحول شود و چه خدمت ها در راه خدا بکند.همانطور که از صدر اسلام تا دوران دفاع مقدس نمونه‌های بارزی وجود داشته است. اگر مثلث مسجد خانه و مدرسه با هم در تعامل و داد وستد معنوی باشند مسیر رشدآینده سازان بهتر می‌شود. امام جماعت پویا و فکور در مسجد نمی‌نشیند تا بقیه بیایند به او اقتدا کنند بلکه طبیب سیار است گاهی به خانه مردم می‌رود و زمانی در مدرسه و دانشگاه و کارخانه حاضر می‌شودو گره گشایی می‌کند.

البته خداروشکر به حمدالله امروز همیاری و همدلی مردم را در مساجد میبینیم که چه خوب همگی در تعامل باهم دوباره کارکردهای مسجد را احیا کرده اند و با دل و جان برای گره گشایی از برادران و خواهران مسلمانشان کار میکنند.نمونه اش همین تهیه ماسک و ارزاق و ...

 

 

 

 

پایان پیام/ 704