ضرورت شکل‌گیری مدیریت واحد بر مساجد

ضرورت شکل‌گیری مدیریت واحد بر مساجد

تاریخ انتشار : ۴ شهريور ۱۳۹۹
قانون هيچ نهاد و سازماني را متولي مساجد معرفي نكرده است  و بی‌ متولی بودن مساجد یک معضل به شمار می رود.

خبرگزاری شبستان_ کرمانشاه: مساجد از مهمترین مراکز و نهادهایی هستند که در راستای دین مبین اسلام محور کارکردهای مختلفی از جمله در حوزه  سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تبلیغی و .... برای امت اسلامی است.

حقیقت امر این است که مساجد سنگر اسلام و پایگاهی برای معنویت، نشاط، فعالیت های اجتماعی و ... هستند.

 

مساجد به عنوان نمادی برای تمدن اسلامی به شمار می رود و احداث مساجد در هر نقطه از ابتکارات دین مبین اسلام است تا هر زمانی که مومنان بخواهند از فکر و دانش یکدیگر بهره بگیرند، این امکان وجود داشته باشد.

 

مساجد همواره در طول تاریخ اسلام کارکردهای فراوانی داشته اند و همواره مرکز تصمیم گیری های مهم بوده و بستری برای توسعه جوامع به شمار می رود در این میان عدم وجود متولی خاص و مشخص برای مساجد یک معضل است که ضرورت اهمیت به این موضوع به ویژه در شرایط کنونی و در مقابله و مبارزه با جنگ نرم دشمن به چشم می خورد.

 

*باید بر مساجد مدیریت واحدی شکل گیرد

 

حجت الاسلام مهدی توسلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه اظهار داشت: به فرموده امام راحل مساجد سنگر هستند اما بسیاری از ادارات و مردم امروزه از مساجد فاصله گرفتند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه افزود: در واقع مساجد تنها کارکرد عبادی پیدا کرده اند و از ویژگیهای مساجد تراز اسلامی فاصله گرفته اند.

 

وی با تاکید بر اینکه باید تمام مشکلات مردم در مسجد حل شود و همه امور در مساجد خلاصه ‌شود، ادامه داد: امروزه  آنگونه که شایسته است از مساجد حمایت و پشتیبانی نمی شود.

 

*برخی مساجداز جوان گرایی فاصله گرفته اند

 

حجت الاسلام توسلی تصریح کرد: در بسیاری از مساجد از جوان گرایی فاصله گرفته شده و جوانان در مساجد حضور ندارد.

 

این مسئول ادامه داد: امروزه با مساجد هم سو پنداری می شود درحالی که بسیاری از مشکلات مردم باید در مساجد حل شود اما دیده می‌شود که سازمان‌های مردم نهاد را تشکیل می دهند و می خواهند از طریق آن ها مشکلات را حل کند در حالی که این سازمانها موفق تر عمل کردند یا زمانی که همه امور از طریق مساجد انجام می‌شد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه تصریح کرد: یکی از معضلات این است که هنوز مساجد متولی خاصی ندارند؛ اوقاف و امور خیریه متولی مدیریت هیئت امنا و تبلیغات متولی ائمه جماعات است.

 

حجت الاسلام توسلی با بیان اینکه باید بر مساجد مدیریت واحدی شکل گیرد، گفت: امیدواریم با همدلی و هم افزاری بتوانیم مساجد را به جایگاه واقعی خود برگردانیم.

 

 

پایان پیام/ 66