تقویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد فارس در هشت سال اخیر

تقویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد فارس در هشت سال اخیر

تاریخ انتشار : ۴ شهريور ۱۳۹۹
سهرابی گفت: در این هشت سال فعالیت هایی انجام شده است که تمامی اسناد آن موجود است و در پنج هزار و ۱۸۸ مسجد فارس، فعالیت دینی گسترش یافت و تقویت کانون های فرهنگی و هنری مسجد در دستور کار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «صابر سهرابی»، امروز (سه شنبه ۴ شهریور)  در نشست خبری به مناسبت هفته دولت گفت: در دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در حوزه فعالیت های فرهنگی و قرآنی انجام شده و در این حوزه شما رشد قابل توجه ای داریم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: در این هشت سال فعالیت هایی انجام شده است که تمامی اسناد آن موجود است و در پنج هزار و ۱۸۸ مسجد فارس، فعالیت دینی گسترش یافت و تقویت کانون های فرهنگی و هنری مسجد در دستور کار گرفت.

وی اضافه کرد: در یک هزار و ۴۰۱ کانون در فارس شاهد  رشد ۱۸ درصدی فعالیت کانون مساجد بودیم و از سال ۹۲ تا  ۹۹ تعداد ۱۱۹ هزار و ۱۶۲ افزایش عضو در کانون مساجد فارس داشتیم که درگاه اینترنتی این آمار نیز موجود است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس اعلام کرد: تعداد قاریان و حافظان قرآن کریم به ۶ هزار نفر و تعداد موسسات از ۷۳ به ۸۶ موسسه رسیده و ۹۴ میلیون و ۶۵۶ هزار   نسخه تیراژ نسخه‌های نشریات بوده است.

وی ادامه داد: تعداد چاپخانه ها از ۲۰۱ به ۳۰۱ چاپخانه رسیده و ۴۹ و هفت درصد رشد کرده و با رشد پایگاه های خبری شمار  پایگاه خبری در فارس به ۱۰۶ پایگاه رسیده است.

سهرابی تصریح کرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی رشد ۲۳ درصدی داشتیم و در یک هزار و ۴۷۰ عنوان بیش از یک میلیون و ۱۰۰ جلد کتاب منتشر شده است.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به شیراز به عنوان پایتخت کتاب گفت: شیراز در سال ۹۹ به عنوان پایتخت کتاب انتخاب شد و فعالیت های هنری استان نیز رشد قابل ‌توجهی داشت و در تمام حوزه های تجسمی، سینمایی و تئاتر قابل توجه بود و از سال ۹۲ تا ۹۹ تعداد نمایش به پنج هزار و ۱۹۲ رسید و بیش از هفت میلیون  نفر تماشاچی داشتیم.

سهرابی افزود: رشد ۴۹ درصدی در حوزه موسیقی، رشد ۲۲ درصدی موسیقی صحنه ای و ۲۹۶ مجوز در سال که منجر به اجرای ۶۳۸ موسیقی صحنه ای در استان شد، سبب افزایش سالن نمایش و اجرا شده و سالن ها از ۳۳ سالن به ۴۴ سالن افزایش یافت.

وی اضافه کرد: در حوزه سینما با توجه به عدم وجود پردیس های سینمایی که در حال حاضر با چند سالن سینما فعال شد تا با در نظر گرفتن تمامی ذائقه ها امکان انتخاب فیلم باشد با تاسیس پردیس سینمایی به ۱۱ سالن و ارتقای سینماها به ۳۱ درصد و رشد ۳۵۰ درصدی تماشاگران همراه شد.

سهرابی اعلام کرد: زیرساخت های فرهنگی در روستاهای استان نیز  ایجاد شده است و از سال ۹۲ تعداد انجمن ها و تشکل های فرهنگی هنری، افزایش ۱۲۳ درصدی داشته است که این انجمن ها بازوان فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

وی افزود: تمام برنامه های فرهنگی هنری، دینی مذهبی قرآن و عترت در حال شکل گرفتن مداوم است و وظیفه حمایت، نظارت و پشتیبانی از آنها داریم.

سهرابی تاکید کرد: وجود ۸۵ مرکز فرهنگی هنری و تامین نیاز هر شهرستانی که با توجه به فعالیت های فرهنگی هنری نیاز به آموزشگاه های آزاد هنری داشته است موجب تاسیس ۳۸۱ آموزشگاه در حوزه های مختلف شده است.

وی از افزایش شمار هنرآموزان خبر داد و گفت: ۳۳ هزار و ۱۴۵ هنرآموز در طول سال های ۹۲ تا ۹۹ آموزش یافتند و نگارخانه های فرهنگی هنری که شامل هشت نگارخانه استاندارد بود  به ۲۸ نگارخانه افزایش یافت.

سهرابی ادامه داد: ۵۲۲ نمایشگاه هنری در استان برگزار شده که رشد ۳۰ درصدی داشته و تمامی فعالیت های تبلیغاتی که در سطح شهر انجام می شود ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: ایجاد ۳۲۸ کانون تا سال ۹۵ و رشد ۶۳ درصدی موسسات فرهنگی و هنری، نقش موثری در حوزه اشتغال داشت که ۶ هزار و ۶۸۰ نفر به صورت غیر مستیقم و چهار هزار نفر هم به صورت مستقیم شاغل شدند.

سهرابی با اشاره به فعالیت در شهرستان ها بیان کرد: در تمام شهرستان های فارس، هفته نامه مکتوب یا پایگاه های خبری فعالیت می کنند و ۷۶ نشریه در شهرستان های استان فعالیت دارند که در دورترین نقاط فارس نشریات و پایگاه های خبری فعالیت می کنند.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مجوز صادر می کرد که فعالیت ها تجمیع شد، بیمه فعالان قرآنی هنوز در حال اجراست و پالایشی شکل گرفت که افرادی که در این حوزه نبودند نیز حذف شدند و تا امروز ۴۵۰ نفر بیمه هستند.

سهرابی اعلام کرد: تالار مرکزی شیراز در مساحت ۱۷ و ۸۰۰ متر زمین و ۱۴ و ۸۰۰ زیربنا اکنون ۲۳ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم که بخش خصوی نیز ورود پیدا کند و سرمایه گذار بومی است.

وی با اشاره به طرح «سه شنبه های تکریم» به عنوان یک کار ابتکاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، گفت: آرامش و آسایش ما مدیون خون شهدا هست که تملیف شد که هر سه شنبه خانواده شهدا را تکریم می کنیم.

سهرابی ادامه داد: امروز با حضور مجازی معاون وزیر، تکریم ۲ خانواده شهید را خواهیم داشت که یکی از شهدا از اعضای خانواده فرهنگ و هنر فارس است و یک شهید  دیگر نیز بخشدار بوده است.

وی اضافه کرد: امشب ۲ خانواده دیگر شهید در جنوب فارس مورد توجه قرار می گیرند و این برنامه نشان می دهد که در این وضعیت نیز به یاد خانواده شهدا هستیم.

 

 

پایان پیام/ 130