از اجرای طرح ملی «یک اربعین خدمت‌رسانی» تا تولید نماهنگ‌های عاشورایی به همت بچه‌های مسجد

از اجرای طرح ملی «یک اربعین خدمت‌رسانی» تا تولید نماهنگ‌های عاشورایی به همت بچه‌های مسجد

تاریخ انتشار : ۵ شهريور ۱۳۹۹
اجرای طرح ملی «یک اربعین خدمت‌رسانی» در کانون‌های مساجد، تولید ۲ نماهنگ «سقای دشت کربلا» و «جام حسرت» توسط گروه ره‌پویان حرم و حضور وزیر ارشاد در ۱۴ هفته طرح ملی «سه‎‌شنبه‌های تکریم» ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۵ شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در پنجمین روز از شهریور ماه:

 

اجرای طرح ملی «یک اربعین خدمت‌رسانی» در کانون‌های مساجد/ از جشنواره‌ها تا حسینیه‌های مجازی محرم و صفر

 

 

 

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) همچون سال های گذشته با بسته برنامه های متنوع به استقبال از محرم حسینی و ایام سوگواری های حضرت سیدالشهداء(ع) رفته است البته به تناسب شرایط کرونایی کشور، برنامه های امسال این ستاد با رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت بچه های مسجد طراحی شده و اجرا می شود.

از این رو، به منظور اطلاع رسانی از آنچه برای فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ماه های محرم و صفر پیش بینی شده است با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد فهما گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای ایام محرم و صفر چه برنامه هایی را به تناسب شرایط کرونایی کشور تدارک دیده است؟

 

ستاد فهما ویژه محرم و صفر طرح ملی «یک اربعین خدمت رسانی» را با استفاده از ظرفیت های خودجوش مردمی بویژه جوانان و با محوریت مساجد و  بهره مندی از فضای مجازی اجرا می کند.

ایجاد بستر مناسب برای مشارکت و خدمت رسانی کانون های فرهنگی هنری مساجد، توجه به خلاقیت ها و ابتکارات خودجوش مردمی در اشاعه و ترویج اهداف و پیام های نهضت عاشورا و تقویت و انسجام شبکه کانون های فرهنگی هنری مساجد فعال در رابطه با اربعین حسینی اهدافی است که با اجرای این طرح ملی دنبال می شود.

 

مجری این طرح ملی و مخاطبان هدف آن چه کسانی هستند؟

 

اعضاء و فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور مجری طرح و مخاطب آن مراجعان و مجاوران مساجد و عموم عزاداران حسین(علیه السلام) هستند.

 

کیفیت اجرای این طرح چگونه است و به چه شیوه ای عملیاتی می شود؟

 

اعضای کانون های فرهنگی هنری می توانند این طرح را به دو صورت حضوری و غیرحضوری اجرا کنند. فعالیت های مرتبط با این طرح ملی در این طرح در دو قالب «مسجد محور» و «خانواده محور» انجام می شود که فعالیت ها و برنامه های کانون های فرهنگی هنری در این بخش با توجه به طراحی شبستان های فرهنگ، هنر و نوآوری و همچنین رواق های دوازده گانه در سامانه بچه های مسجد، با رعایت پروتکل های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا برای عزاداری ایام محرم و صفر اجرا می شود. 

استفاده از عنوان «الحسین(ع) سفینه النجاه» به عنوان شعار محوری ستاد اربعین در سال جاری، در همه برنامه ها مدنظر است.

 

در بخش غیرحضوری (مجازی) این طرح با چه کیفیتی اجرا می شود؟ 

 

کانون های فرهنگی هنری در این بخش می توانند مناسب با برنامه های پیشنهادی و با اولویت استفاده از پیام رسان های داخلی به اجرای طرح بپردازند. در این بخش تمامی فعالیت ها با عنوان «#ما_ملت_امام_حسینیم» و «#هر_خانه _یک_حسینیه» دنبال و انجام می شود. 

 

ذیل شبستان فرهنگ چه رواق هایی برای فعالیت بچه های مسجد در ماه های محرم و صفر تدارک دیده اید؟ 

 

رواق های نور، دانش، کتاب، رسانه و همدلی ذیل این شبستان طراحی شده است که فعالیت هایی همچون برگزاری کرسی های تلاوت(محفل قرآن)، راه اندازی هیئت های خانگی در پشت بام ها  حیاط منازل،  راه اندازی نمایشگاه عکس، فیلم گزارش عملکرد سال های گذشته، برگزاری مسابقات کتابخوانی، اجرای طرح نذر کتاب، تشکیل حلقه های مجازی کتابخوانی، برپایی موکب سلامت، تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی بین عزاداران حسینی، معرفی خادمین و پیرغلامان و خیرین محل در فضای مجازی (ازطریق تولید و انتشار پوستر کلیپ و...) و ... در آنها دنبال می شود.

 

چه طرح ها و جشنواره هایی در محرم حسینی و ذیل این طرح و به همت ستاد فهما اجرا و برگزار می شود؟

 

از دوشنبه، 3 شهریور ماه آئین نامه چهاردهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان» در صفحات مدیران و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بارگذاری شده و دستورالعمل آن نیز به ستادهای استانی ابلاغ می شود.

همسو با ضرورت های شرایط شیوع کرونا، این جشنواره امسال به صورت مجازی برگزار می شود و بازه زمانی 30 شهریور ماه تا پایان آبان ماه برای ارسال آثار به آن از طریق پورتال بچه های مسجد پیش بینی شده است.

همچنین جشنواره «اشکواره حسینی» در رشته های هنری اعم از عکس، فیلم، سرود و هنرهای تجسمی و ... و تولیت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران برگزار می شود. جشنواره شعر آئینی محرم و صفر با عنوان «ایل» با تولیت استان کهگیلویه و بویراحمد، مسابقه «از مصطفی بیاموز» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان در قالب پویانمایی و مسابقه کتابخوانی «سفینه النجاة» برای ایام سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) تدارک دیده شده است.

 

تولید ۲ نماهنگ «سقای دشت کربلا» و «جام حسرت» توسط گروه ره‌پویان حرم

 

 

 

 

به مناسبت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) نماهنگ های «سقای دشت کربلا» و «جام حسرت» از سوی گروه سرود رهپویان حرم کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) در جوار مسجد امیرالمومنین(ع) روستای عصمت آباد شهرستان مهریز استان یزد رونمایی شد.

 

بنابراین گزارش، این نماهنگ به مناسبت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) از شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود.

 


بنابراین گزارش، تاکنون نماهنگ های «بک یا الله»، «وقف سلامت» و «نسل رود» توسط گروه سرود رهپویان حرم کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسن مجتبی(ع) مهریز استان یزد اجرا شده است که با استقبال مواجه بوده است.

 

یادآور می شود، کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) فعالیت خود را با عضویت تعدادی از افراد ولایت مدار روستای عصمت آباد مهریز یزد آغاز کرده است و در راستای استفاده بهینه از ظرفیت های مساجد و انجام کار فرهنگی مورد نیاز جامعه اقدام به تشکیل کلاس سرود و موسیقی کرد. تکیه بر اصل اعتماد به جوانان و استفاده از استعدادهای نهفته آنها با توان مالی هرچند اندک موجب شد، که این گروه سرود مسیر پیشرفت و ترقی را به خوبی و با سرعت طی کرده و بتواند طی یکی دو سال از یک گروه سرود شهرستانی به یک گروه سرود کشوری تبدیل شود. با حمایت های کانون امام حسن مجتبی(ع) تاکنون 43 اثر گروهی، 10 اثر تکخوانی و خوانندگی و پنج نماهنگ توسط این گروه سرود تولید شده است که اکثر این آثار به دفعات از شبکه های سراسری پخش شده و با استقبالی بی نظیر همراه بوده است.

 

«سه‎‌شنبه‌های تکریم»؛ جریان‌سازی تقدیر از چهره‌های اثرگذار مساجد و محلات/ حضور وزیر ارشاد در ۱۴ هفته این طرح ملی

 

 

 

 

«سعید سعادتی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه اجرای طرح ملی «سه شنبه های تکریم» امسال به مناسبت چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس در دستور کار ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: این طرح ملی با هدف جریان سازی تکریم چهره های فعال و اثرگذار مساجد و کانون های مساجد در محلات با اولویت خانواده شهدا در دستور کار قرار گرفته و تا پایان سال هر هفته سه شنبه ها اجرا می شود.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با بیان اینکه اولویت اجرای این طرح با خانواده معظم شهدا است، ادامه داد: معلمان نمونه، دانش آموزان شاخص، روحانیون فعال، فعالان فرهنگی هنری و دیگر چهره های شاخص و اثرگذار در کانون های مسجدی و محلات از دیگر گروه هایی هستند که در فازهای بعدی این طرح ملی مورد تقدیر و تکریم قرار می گیرند.

 

وی اعلام کرد: بعد از ابلاغ این طرح ملی به استان ها، بنابر درخواست های استانی و نیز به تناسب شاخص بودن شهدای معرفی شده، مقرر شد 14 هفته از این طرح ملی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شود که اجرای طرح ملی «سه شنبه های تکریم» این استان ها تا پایان هفته دفاع مقدس ادامه دارد که دیروز (سه شنبه، 4 شهریور ماه) نهمین هفته این طرح ملی به میزبانی استان فارس و در آستان مقدس شاهچراغ برگزار شد.

 

سعادتی ادامه داد: علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد شهید و نیز نماینده ولی فقیه استان هم در این آئین حضور دارند. لوح تقدیر و هدایای در نظر گرفته شده از قبل برای خانواده شهدا ارسال می شود.

 

وی با بیان اینکه ستاد فهما اعتباری مجزا به این طرح ملی اختصاص داده است، گفت: علاوه بر برگزاری آئین هفتگی با حضور وزیر ارشاد در یکی از استان های چهارده گانه، دیگر استان ها و کانون ها نیز مجری این طرح هستند و استقبال بالایی از سوی بچه های مسجد از این طرح ملی صورت گرفته است.

 

سعادتی درباره نحوه انتخاب خانواده شهدایی که در این طرح تکریم می شوند، بیان کرد: این مهم از طریق معرفی ستاد استانی و با ویژگی هایی همچون اهدای چند شهید به انقلاب و نظام یا شهدای مرتبط با مناسبت ها و ... انجام می شود برای مثال در آستانه روز خبرنگار از خانواده شهید صارمی که سالروز شهادت ایشان سبب نامگذاری 17 مرداد با عنوان روز خبرنگار شده است، تقدیر شد.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور خاطرنشان کرد: خانواده شهدای شاخص انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دفاع از حرم بنابر درخواست استان ها در این طرح ملی مورد تقدیر و تکریم قرار می گیرند.

 

میزبانی ۱۸۵ مسجد ناحیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از عزاداران حسینی/ اقدام مسجدی‌ها به نذر سلامت

 

 

 

 

حجت الاسلام «روح الله سلحشور» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان در 185 مسجد ناحیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، اظهار کرد: مراسم عزاداری دهه اول محرم در فضای باز مساجد برگزار می شود.

 

مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: امسال به دلیل شرایط بحران کرونا اطعام عزاداران و توزیع نذورات مردمی انجام نخواهد شد و به جای آن بسته های معیشتی، بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده در اختیار عزاداران حسینی قرار می گیرد.

 

وی یکی از رویکردهای مورد توجه از سوی مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) که از سالیان قبل مورد توجه بوده است، دستگیری از نیازمندان و مستمندان دانست و افزود: این کمک رسانی در طول سال در چند نوبت انجام می شود، به گونه ای که در ابتدای سال 3300 سبد کالا میان نیازمندان و 40 هزار پرس غذای گرم نیز بین فقرا و افراد بی بضاعت توسط خیرین مساجد شهرری توزیع شد.

 

حجت الاسلام سلحشور با اشاره به خدمات صورت گرفته از سوی مساجد این ناحیه برای مبارزه با ویروس کرونا گفت: نیروهای جهادی مساجد ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع) علاوه بر خدمت رسانی به مردم، اقدام به تهیه آبمیوه برای کادر درمانی بیمارستان ها نیز کردند، به گونه ای  که در چندین مرحله از زمان شیوع ویروس کرونا ۱۵۰۰ بطری آبمیوه تهیه و برای کادر درمانی بیمارستان ها ارسال شد.

 

وی تاکید کرد: بیش از پنج هزار جفت دستکش نیز در کارگاه های مساجد تولید و به صورت رایگان در میان نیازمندان توزیع شد. همچنین، علاوه بر تولید دستکش، 16 هزار دستکش نیز خریداری و در محلات این ناحیه در میان نیازمندان پخش گردید. همچنین فعالین مسجدی به عنوان «پیک سلامت» به ارایه خدمات به خانواده ها و افراد کهنسالانی که امکان خرید مایحتاجشان را نداشتند، پرداختند.

 

برپایی نمایشگاه «شعور حسین‌یاوران»/ اجرای پرشور طرح «هر خانه، یک حسینیه»

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید رضا صدر» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت حضرت امام حسین (ع) در ظهرهای دهه اول محرم در مسجد اخوان (واقع در تهران، خیابان شهید مصطفی خمینی، نرسیده به چهارراه سیروس) اظهار کرد: به دلیل واقع شدن این مسجد در بافت تجاری و در مجاورت بازار بزرگ تهران، استقبال خوبی از سوی کسبه از سوگواری حسینی در این مسجد می شود که این موضوع کار ما را برای رعایت کامل پروتکل های بهداشتی سخت کرده و حتی موجب نگرانی برخی از نمازگزاران نیز شده بود که به همت خود نمازگزاران و البته پایگاه بسیج، و با تشکیل قرارگاه سلامت و توزیع بسته های بهداشتی پیش از شروع محرم میان نمازگزاران، این نگرانی برطرف شد.

 

امام جماعت مسجد اخوان افزود: این مسجد که همیشه جزو مساجد منتخب در نگاه مرکز رسیدگی به امور مساجد و مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران است در محرم امسال نیز سعی کرده شعور را همراه شور در ویژه برنامه های خود لحاظ کند که در این راستا مجموعه فرهنگی هنری ورزشی رزم یاوران، اقدام به برپایی نمایشگاه «شعور حسین یاوران» کرده است که همه روزه از ساعت ۱۲ تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه و همچنین از ساعت ۱۹ تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه فعال است.

 

وی اضافه کرد: پخش کلیپ های مذهبی، توزیع ماسک و دستکش و همچنین توزیع پرچم های مشکی متبرک به نام امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) به منظور سیاه پوش شدن منازل مردم همسو با پویش «هر خانه، یک حسینیه» از مهم ترین برنامه های این نمایشگاه است.

 

صدر ادامه داد: واحد خواهران پایگاه بسیج مسجد اخوان نیز مجلس روضه در سوگ شهادت حضرت اباعبدالله و اصحاب باوفای شان در ۱۲ روز نخست ماه محرم، از ساعت ۱۷ تا ۱۸ در این خانه خدا برگزار می کند که «بررسی نقش خانواده در شکل گیری نهضت های اسلامی» موضوع سخنرانی آن است.

 

وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی مسجد اخوان به منظور توزیع ۱۴۰ بسته ارزاق میان نیازمندان در دهه اول محرم و همسو با رزمایش مواسات و همدلی، گفت: کارگرانی که از رکود اقتصادی در دوره شیوع ویروس کرونا متضرر شده اند جامعه هدف ما در این مرحله از کمک های مومنانه است.

 

امام جماعت مسجد اخوان در پایان خاطرنشان کرد: تهدید کرونا موجب همبستگی بیشتر میان نهادهای مختلف و کارگزاران مساجد کشور شده که در افزایش تلاش برای ارائه کمک های مومنانه به نیازمندان و تامین سلامت مردم در جریان برگزاری نماز جماعت و برنامه های مذهبی و فرهنگی به ویژه در ایام محرم، کاملا محسوس است.

پایان پیام/ 9