از برگزاری مجازی کنگره بین‌المللی «امام سجاد(ع)» تا استمرار همدلی مومنانه مسجدی‌ها در محرم

از برگزاری مجازی کنگره بین‌المللی «امام سجاد(ع)» تا استمرار همدلی مومنانه مسجدی‌ها در محرم

تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
برگزاری دهمین کنگره بین‌المللی «امام سجاد(ع)» از ۱۲ تا ۲۵ ماه محرم، برگزاری عزاداری سالروز شهادت امام سجاد(ع) و اطعام روزانه ۱۵۰۰ نفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مسجد «سپهسالار حسین(ع)» از جمله آخرین اخبار حوزه مسجد در ۱۰ شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در دهمین روز از شهریورماه:

 

برگزاری دهمین کنگره بین‌المللی «امام سجاد(ع)» از ۱۲ تا ۲۵ ماه محرم/تمرکز بر ویدئوکلیپ و وبینار به تناسب شرایط کرونایی

 

 

 

 

حجت الاسلام «احمد پهلوانی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری دهمین کنگره «بین المللی امام سجاد(ع)»، اظهار کرد: به دلیل شرایط کرونایی کشور، برگزاری حضوری این کنگره ممکن و به صلاح نیست لذا این فرصت برای ما و علاقمندان به حضرت سیدالساجدین(ع) فراهم شد تا در فضای مجازی که پیش از این مورد غفلت قرار گرفته بود، معارف صحیفه سجادیه را نشر و گسترش دهیم.

 

دبیر اجرایی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) ادامه داد: با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا، محور تولید محتوای کنگره از مقاله به سوی تهیه و پخش ویدئوکلیپ از اندیشمندان داخلی و خارجی سوق یافته و پیش بینی می شود تا پایان کنگره و در اختتامیه بیش از 100 ویدئوکلیپ  کوتاه با محتوای علمی تهیه و از طریق نمایندگی های جامعه المصطفی(ص)، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی های فرهنگی در سراسر دنیا در اختیار علاقمندان اهل بیت(ع) و امام سجاد(ع) قرار بگیرد.

 

وی درباره برنامه های داخلی این کنگره تصریح کرد: از 12 تا 25 محرم وبینارهای مرتبط با کنگره به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در استان های مختلف برگزار می شود. البته دبیرخانه کنگره بین المللی امام سجاد(ع) از ولادت امام هادی(ع) طرح «در محضر صحیفه» را به مدت 40 شب در 40 کانون روستایی اجرا کرده است بدین ترتیب که یکی از مداحان متن دعا را می خواند و سپس یک سخنران و کارشناس دعای قرائت شده را شرح می دهد و بخشی از وبینارهای کنگره از این طریق به همت کانون های روستایی مساجد هرمزگان برگزار شده است.

 

حجت الاسلام پهلوانی اضافه کرد: همچنین، برنامه هایی هم در مراکز علمی، فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی استان از 12 تا 25 محرم پیش بینی شده و علاوه بر بسته برنامه داخلی کانون های مساجد، این جدول توسط نهادهای فعال در عرصه بین الملل و همکار با کنگره نیز در دیگر کشورها اجرا می شود.

 

وی اضافه کرد: چنان که تا کنون بیش از پنج پیش‌نشست بین المللی توسط جامعه المصطفی(ص) از ابتدای شهریورماه در قالب وبینار برگزار شده است.

 

حجت الاسلام پهلوانی درباره محور دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، تاکید کرد: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و نیز شرایط حاکم بر جهان، سه موضوع کاربردی و موردنیاز بشریت را شعار این کنگره قرار دادیم یعنی «امام سجاد(ع)؛ اسوه معنویت، عقلانیت و مقاومت». پیش بینی می کنیم همسو با گستردگی حضور کاربران و دردسترس بودن فضای مجازی برای جمع کثیری از علاقمندان در داخل و خارج از کشور، استقبال بالایی از دهمین کنگره امام سجاد(ع) که به صورت مجازی برگزار شود.

 

دبیر اجرایی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) درباره برنامه های افتتاحیه و اختتامیه این کنگره ابراز کرد: افتتاحیه فرداشب (سه شنبه، 11 شهریورماه) در بندرعباس با حضور تعداد معدودی از اندیشمندان برگزار و از شبکه استانی خلیج فارس و نیز سایت کنگره بین المللی امام سجاد(ع) به نشانی اینترنتی https://cisadjad.ir/ به صورت زنده پخش می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اختتامیه دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) به میزبانی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در تهران برگزار می شود.

 

توزیع ۱۶۰ سبد کالا میان نیازمندان به همت اهالی مسجد نظام مافی

 

 

 

 

حجت الاسلام «سید محمدتقی حسین زاده» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به  استمرار فعالیت های جهادی مسجد جامع نظام مافی در راستای رزمایش مواسات و همدلی مومنانه در ماه محرم حسینی، اظهار کرد: به مناسبت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان «همدلی 21» مسجد جامع نظام مافی به منظور تهیه و توزیع 160 سبد کالایی به ارزش 72 میلیون تومان در میان نیازمندان در حال انجام است.

 

امام جماعت مسجد جامع نظام مافی واقع در جنت آباد جنوبی بیان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون در 20 مرحله کمک رسانی به محرومین و نیازمندان صورت گرفته است، به طوری که از 15 فروردین ۹۹ تا 15 تیرماه ۹۹، 20 گوسفند ذبح و در میان نیازمندان توزیع شده است. همچنین در دهه کرامت 110 سبد کالا به ارزش 40 میلیون تومان در میان نیازمندان توزیع شد که ارزش هر سبد 400 هزار تومان است.

 

حجت الاسلام حسین زاده با اشاره به اینکه در قالب کمک های مومنانه بیش از 800 میلیون تومان کمک به نیازمندان انجام شده است، تصریح کرد: در حال حاضر 300 نیازمند تحت پوشش خیریه مسجد جامع نظام مافی هستند و به همت خیرین ضمن کمک رسانی به این افراد از زمان شیوع ویروس کرونا به 500 خانواده نیازمند که در مناطق حاشیه نشین و محروم زندگی می کنند، سبد کالا اهدا کرده ایم.

 

امام جماعت مسجد جامع نظام مافی به بخش دیگری از کمک های صورت گرفته به افراد بی بضاعت از سوی این مسجد اشاره کرد و گفت: در همدلی اول 190 سبد کالا به ارزش 90 میلیون تومان، در همدلی دوم 313 بسته بهداشتی به ارزش هفت میلیون تومان توزیع و در همدلی سوم مصادف به حساب 250 نیازمند 150 هزار تومان پول واریز شد.

 

حجت الاسلام حسین زاده تاکید کرد: همچنین در قالب همدلی های چهارم و پنجم علاوه بر توزیع مواد ضدعفونی کننده و سمپاشی معابر توسط فعالان مسجد، بیش از 40 هزار ماسک و گان در کتابخانه مسجد و خانه های خواهران بسیجی تولید و توزیع شد و بنا داریم در مناسبت ها کمک رسانی به محرومان را ادامه دهیم.

 

گفتنی است، مسجد نظام مافی مسجدی واقع در منطقه 5 تهران تقاطع خیابان های جنت آباد و بلوار آیت الله کاشانی است. این مسجد به عنوان یکی از مساجد فعال منطقه همواره در دستگیری و حمایت از نیازمندان پیشتاز بوده و  همچنین، در جذب افراد به مسجد هم دارای ابتکارات جالبی است به طوری که برای حضور افراد در مسجد از همان سنین کودکی برنامه ریزی می کند. مهد کودک این مسجد هم رویکرد فعالیتش کاملاً دینی است.

 

ارائه مجازی مقالات اندیشمندان خارجی در دهمین کنگره بین‌المللی «امام سجاد(ع)»

 

 

 

 

به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، کنگره بین المللی امام سجاد(ع) همواره مورد توجه اندیشمندان مختلفی از سایر کشورهای بوده است به طوری که هرساله مقالات متعددی به دبیرخانه این کنگره ارسال می شود.

 

امسال نیز آثار متعددی به کنگره رسید که از این میان 10 مقاله جهت ارایه مجازی انتخاب شده؛ این مقالات از پژوهشگران کشورهای مراکش، نروژ، دانمارک، انگلستان، ترکیه، پاکستان، عراق است.

 

بر پایه این گزارش، اندیشمندانی چون «عبدالحفیظ بلقاضی» سخنگوی جریان الخظ الرسالی، حجت الاسلام و المسلمین «سید زوار حسین شاه»، مدیر و امام جامعت مرکز اسلامی حسین(ع) اسلو، «سید جلیل هاشم البکاء»، شاعر و فعال فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین «سید شمشاد حسین رضوی»، مدیر و امام جماعت مسجد توحید اسلو، حجت السلام و المسلمین «سید هاشم موسوی» نماینده مقام معظم رهبری در انگلستان، حجت الاسلام و المسلمین «اورهان اوز» دانش آموخته المصطفی(ص) و عضو هیات علمی اعضای اتحادیه علمای اهل بیت ترکیه، حجت الاسلام و المسلمین «جعفر علی نجم» نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) در لندن، شیخ «عباس برهانی الولید قاضی» از علمای برجسته شیعه بهره اسماعیلی در پاکستان، «ارسان باید میر» از مترجمین رساله حقوق امام سجاد(ع)، حجت الاسلام «سید مجتبی حسینی» نماینده مقام معظم رهبری در عراق، به دهمین کنگره امام سجاد(ع) آثار متنوعی را ارسال کرده اند.

 

گفتنی است این کنگره به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و با مشارکت جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، برگزار می شود.

 

برگزاری آئین سوگواری شهادت امام سجاد(ع) در مسجد «علی‌بن الحسین(ع)»

 

 

به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد(ع) مراسم عزاداری سیدالساجدین(ع) در مسجد علی بن الحسین(ع) واقع در بلوار ابوذر برگزار می شود.

 

بنابراین گزارش، این مراسم عزاداری با سخنرانی آیت الله رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و با مداحی حمیدرضا جواد زاده امشب (دوشنبه، دهم شهریور ماه( بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود.

 

یادآور می شود، مسجد علی بن الحسین(ع) در بلوار ابوذر واقع شده است.

 

اطعام روزانه ۱۵۰۰ نفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی/ استمرار کمک‌های مومنانه با همکاری مسجدی‌ها

 

 

«حمید قریشی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اطعام عزاداران حسینی در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان از سوی مسجد سپهسالار حسین(ع) (واقع در میدان رسالت، خیابان فرجام)، اظهار کرد: روزانه قریب 1500 اطعام میان عزاداران حسینی توزیع می شود.

 

مدیر اجرایی مسجد سپهسالار حسین(ع) بیان کرد: عزاداری های محرم از ابتدای ماه محرم مراسم عزاداری حسینی در مدرسه ای که در جوار مسجد قرار دارد با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال برگزاری است و  حجت الاسلام ناصر خلج در این مراسم به سخنرانی و ابوذر بیوکافی به مداحی می پردازد. خوشبختانه مراسم عزاداری با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و با استقبال عزاداران حسینی برگزار می شود.

 

قریشی با اشاره به فعالیت مسجد سپهسالار حسین(ع) در کمک رسانی به نیازمندان گفت: مسجد به صورت فصلی طی فراخوانی از افراد خیر و متمکن برای کمک رسانی به محرومین و نیازمندان دعوت کرد و پس از شناسایی افراد نیازمندی که در محله و مناطق حاشیه نشین هستند، کمک رسانی به آنها در دستور کار قرار گرفت. تاکنون در سه مرحله در قالب کمک های مومنانه 200 بسته غذایی به محرومان اهدا شد.

 

مدیر اجرایی مسجد سپهسالار حسین(ع) تصریح کرد: علاوه بر این، از ابتدای بحران کرونا تاکنون در چند مرحله به همت فعالان پایگاه بسیج مسجد مواد ضدعفونی کننده، ماسک و الکل میان مردم محله توزیع و ضدعفونی و گندزدایی معابر و خیابان ها به همت فعالان مسجد انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه مسجد «سپهسالار حسین(ع)» در سال 48 در منطقه رسالت بنا شده است، خاطرنشان کرد: در سال 82  مسجد با خریداری زمین پیرامون مسجد مورد بازسازی مجدد قرار گرفت و در حال حاضر دارای بخش هایی همچون دارالقرآن، سالن ورزشی و پایگاه بسیج است و قبل از بحران کرونا به صورت هفتگی جلسات تفسیر قرآن کریم و سخنرانی، جلسات اخلاق، قرائت دعای توسل، کمیل و ندبه در مسجد برگزار می شد.

پایان پیام/ 9