از بازگشایی مساجد در شهرهای صنعتی امارات تا تعطیلی مساجد شیعیان بحرین در عاشورا!

از بازگشایی مساجد در شهرهای صنعتی امارات تا تعطیلی مساجد شیعیان بحرین در عاشورا!

تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
بازگشایی مساجد در شهرهای صنعتی امارات، تعطیلی مساجد شیعیان بحرین در ایام عاشورای حسینی و افتتاح مسجدی جدید در شهر«آرتیموفسک» اوکراین در آینده نزدیک ازجمله اخبار مساجد جهان در ۱۰ شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در دهمین روز از شهریورماه:

 

مساجد در شهرهای صنعتی امارات بازگشایی می شوند

 

 

به نقل از «العین»، هیئت کل امور اسلامی و اوقاف و هیئت ملی اداره بحران و حوادث در امارات اعلام کردند: مساجد و اماکن عبادی در شهرهای صنعتی با 30 درصد ظرفیت بازگشایی می شوند.

 

این دو هیئت تاکید کردند: مساجد و اماکن عبادی با رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی می شوند و نمازگزاران باید به رعایت نکات بهداشتی پایبند باشند.

 

بنابراین گزارش، تدابیر بهداشتی شامل رعایت فاصله گذاری اجتماعی میان نمازگزاران و عدم تجمع می شود.

 

همچنین نمازگزاران باید از دست دادن به یکدیگر خودداری کرده و دست های خود را پیش از ورود به مساجد ضد عفونی کنند و حتما ماسک به صورت بزنند و فاصله سه متری را از یکدیگر رعایت کنند.

 

هیئت امور اسلامی و اوقاف و  هیئت ملی اداره بحران و حوادث در امارات اعلام کردند: نمازگزاران برای قرائت قرآن باید از قرآن های الکترونیکی استفاده کنند و سجاده شخصی به همراه خود داشته باشند.

 

این دو هیئت در ادامه تاکید کردند: افرادی که به مساجد و اماکن عبادی می روند از گوشی های خود برای قرائت قرآن استفاده کنند.

 

دولت امارات در تاریخ ۱۶ مارس (۲۶ اسفند ماه) مراسم عبادی را در تمامی مساجد به حالت تعلیق در آورد.

 

تعطیلی مساجد شیعیان بحرین در ایام عاشورای حسینی

 

 

 

 

به نقل از منامه پست، مقامات امنیتی بحرین پس از احضار کلیه متولیان مساجد این شهر ، مسجد الزهرا(س) را در شهر حمد بستند. نیروهای امنیتی مسئولان این مسجد را تهدید کرده بودند که مراسم عزاداری برگزار نکند.

 

عباس شبر رئیس بخش آزادی های مذهبی سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر بحرین در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر گفت: همه مساجد شیعیان در ایام عاشورا با چنین محدودیتی برخوردار بودند.

 

مقامات در پیامی به مساجد شیعیان تهدید کردند که در صورت پخش مراسم عزاداری از بلندگوهای مسجد با تعطیلی مواجه خواهند شد.

 

وی گفت:  مقامات امنیتی بحرین بدون هیچ توجیه قانونی مراسم مذهبی در این کشور را تعطیل می کنند.

 

مسجدی جدید به زودی در شهر«آرتیموفسک» اوکراین افتتاح می شود

 

 

 

 

به نقل از «الالوکه»، اداره دینی مسلمانان اوکراین اعلام کرد: ساخت مسجد جدید در شهر «آرتیموفسک» در جنوب شرق این کشور با همکاری جمعی از افراد نیکوکار مسلمان رو به پایان است.

 

اقلیت های مسلمان اوکراین به مسجد در این شهر نیاز داشتند و حتی یکی از خانواده های مسلمان این شهر منزل مسکونی خود را برای اقامه نماز به مسلمانان اختصاص داده بود.

 

اداره دینی مسلمانان اوکراین پس از آن این ملک را برای ساخت مسجد از صاحبانش خریداری کرد و ساخت مسجد در آن آغاز شد.

 

این مسجد به نیاز مسلمانان برای اقامه نماز پاسخ خواهد داد و علاوه بر آن در این مسجد کلاس های دینی و مناسبت های اسلامی نیز برگزار خواهد شد.

 

قرار است این مسجد جدید دارای دو سالن یکی برای بانوان و یکی برای آقایان داشته باشد.

 

این مسجد علاوه بر سرویس های بهداشتی و وضوخانه، اتاقی برای فعالیت های دینی و تبلیغاتی خواهد داشت و یک حیاط کوچک برای پارک خودرو نیز خواهد داشت.

 

اقلیت های مسلمان در   یکی از شهرهای اوکراین، ماه گذشته نیز یک مرکز اسلامی افتتاح کردند.

 

این مرکز با حضور تعدادی از شخصیت  های اسلامی  و برخی مسئولان افتتاح شد.

 

کشف گودال نزدیک «باب المغاربه» مسجدالاقصی

 

 

 

 

به نقل از «عرب 48»، اداره اوقاف اسلامی در قدس اشغالی اعلام کرد: نگهبان مسجدالاقصی صبح روز یکشنبه (9 شهریور ماه) در ورودی باب المغاربه نزدیک کتابخانه و موزه اسلامی و اتاق سیستم های صوتی وابسته به مسجدالاقصی، گودالی در این مکان پیدا کرد.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس گفت: یک نگهبان دیگر نیز وجود گودال در ورودی باب المغاربه را تایید کرد.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس اظهار کرد: این گودال در 12 متری دیوار جنوبی مسجدالاقصی ایجاد شده است و در 4 متری دیوار غربی مسجدالاقصی قرار دارد.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس با اشاره به اینکه این گودال، مسیرجمع آوری آب است، اظهار کرد: مشاور گردشگری پس از بررسی اعلام کرده است که این مکان به احتمال زیاد مسیری برای جمع آوری آب و محلی برای جمع آوری و هدایت آب بوده است که باید هشیار بود.

 

شیخ «عزام الخطیب»، مدیر کل اداره اوقاف اسلامی و امور مسجدالاقصی، شیخ «عمر الکسوانی»، مدیر مسجدالاقصی مهندس «بسام الحلاق»، مدیر طرح های بازسازی مسجدالاقصی و «یوسف النتشه»، مشاور گردشگری در اداره اوقاف اسلامی قدس بعد از اطلاع از این خبر، خود را به مسجدالاقصی رساندند.

 

راه اندازی کلینیک پزشکی برای کمک به زنان و کودکان در مسجد «المصطفی(ص)» هند

 

 

 

به نقل از «businessworld»، مسجد «المصطفی(ص)» در «حیدرآباد» هند بخشی از فضای خود را به مرکز مراقبت های بهداشتی برای کمک به زنان و کودکانی که در این منطقه زندگی می کنند،اختصاص داده است.

 

«محمد فریدالله»،مدیر موسسه «دست های یاری رسان» در این باره گفت: موسسه ما در طول قرنطینه کرونایی درخواست های زیادی از سوی ساکنان برای دریافت کمک های پزشکی داشت.

 

وی در این باره گفت: ما همه تجهیزات لازم را اینجا در دوران قرنطینه کرونایی فراهم کرده ایم و بسیاری از مردم از ما درخواست کرده اند تا کمک های پزشکی به آنها ارائه کنیم.

 

فریدالله همچنین گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از زنان و کودکان در این مطنقه از مشکلات جسمی رنج می برند و از آنجا که بیمارستان دولتی حدود 8 کیلومتر از اینجا فاصله دارد نمی توانند فورا خود را به بیمارستان برسانند.

 

مدیر موسسه «دست های یاری رسان» افزود: ما به دنبال جایی برای برپایی یک کلینیک بودیم و در گفتگو با مدیریت مسجد «المصطفی» به توافق رسیدیم تا بخشی از این مسجد را به مرکز مراقبت های بهداشتی تبدیل کنیم.

 

«عبدالله»،امام جماعت مسجد «المصطفی» در این باره گفت: تصمیم برای تبدیل بخشی از مسجد به کلینیک برای کمک به کنترل بیماری همه گیر کرونا اتخاذ شد.

 

وی افزود: این کلینیک به زنان و کودکان اختصاص دارد و یک کلینیک دندانپزشکی هم به مردان اختصاص داده شده است.

 

امام جماعت مسجد «المصطفی» همچنین گفت: در حال حاضر مردم ترس از رفتن به بیمارستان دارند اما برای آمدن به اینجا ترسی ندارند و به راحتی می توانند به درمان خود بپردازند.

 

پایان پیام/ 9