از آغاز دهمین کنگره بین‌المللی «امام سجاد(ع)» تا برگزاری چهاردهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان»

از آغاز دهمین کنگره بین‌المللی «امام سجاد(ع)» تا برگزاری چهاردهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان»

تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
افتتاح کنگره بین‌المللی «امام سجاد علیه السلام» با پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی، برگزاری چهاردهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان» و تدارک مساجد پایتخت برای دهه دوم محرم حسینی ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۱ شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در یازدهمین روز از شهریورماه:

 

افتتاح کنگره بین‌المللی «امام سجاد علیه السلام» با پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی

 

آئین افتتاحیه دهمین کنگره بین المللی «امام سجاد علیه السلام» امشب (سه شنبه، 11 شهریورماه) مصادف با شام شهادت حضرت زین العابدین(ع) به صورت مجازی برگزار می شود.

 

بنابر این گزارش، در این آئین علاوه بر قرائت پیام حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی، مرجع تقلید عالم تشیع، شخصیت های برجسته دینی شامل حجج اسلام والمسلمین احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، دکتر حبیب رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، سیدهاشم موسوی، نماینده ولی فقیه و رئیس مرکز اسلامی انگلیس و دکتر عبادی زاده، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و شیخ دکتر خالد عبدالوهاب ملا، رئیس جماعت اهل سنت عراق سخنرانی می کنند.

 

همچنین، از کتاب «شبی که معراج شد» خاطرات شهید «خلیل تختی نژاد» از مدافعان حرم استان هرمزگان در این آئین رونمایی می شود.

 

این گزارش می افزاید: دهمین کنگره بین المللی «امام سجاد علیه السلام» با شعار «امام سجاد(ع)، اسوه معنویت‌، عقلانیت، مقاومت» از 12 تا 25 محرم حسینی به صورت مجازی و با همکاری کانون های فرهنگی هنری کشور برگزار می شود.

 

با توجه به شرایط کرونایی کشور و عدم امکان برگزاری حضوری این دوره از کنگره، برنامه های آن در فضای مجازی دنبال می شود و به جای ارائه مقاله بر تهیه و انتشار ویدئوکلیپ تمرکز دارد.

 

گفتنی است، آئین افتتاحیه دهمین کنگره بین المللی «امام سجاد علیه السلام» امشب (سه شنبه، ١١ شهریور ماه) مصادف با ١٢ محرم  از ساعت ٢٠:٣٠ برگزار می شود و علاقمندان برای شرکت مجازی در آن می توانند به لینک ▶️https://cisadjad.ir/ مراجعه کنند.

 

 

 

 

برگزاری چهاردهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان»/ فرصت‌سازی برای کشف استعدادهای قرائت و اذان

 

 

 

 

همسو با فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی قرآنی «مدهامتان» در محرم حسینی و به منظور اطلاع رسانی از کیفیت اجرای این جشنواره در شرایط کرونایی کشور، با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد کانون های مساجد کشور گفتگویی ترتیب داده ایم که که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود: 

 

چهاردهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان» در چه رشته هایی برگزار می شود؟

 

این جشنواره در رشته های تلاوت نور (ترتیل)، قرائت نماز و اذان در هر دو بخش خواهران و برادران و در رشته مکبری ویژه برادران به صورت غیرحضوری و از طریق بارگذاری اثر در سامانه بچه های مسجد https://bachehayemasjed.ir/ ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد و در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می شود.

 

رقابت ها در رشته قرائت با محوریت کدام سوره ها و آیات و با چه شرایطی برگزار می شود؟

 

این رشته ویژه رده سنی 9 تا 14 سال (متولدین 1385 تا 1390) با محوریت قرائت سوره مبارکه یاسین (فراز 1: آیات 1 تا 12 و فراز 2: آیات 33 تا40)، سوره مبارکه الرحمن (فراز 1: آیات 1 تا 18 و فراز 2 : آیات 60 تا 78) و سوره مبارکه واقعه (فراز 1: آیات 1 تا 24 و آیات 57 تا 74) برگزار و در آن بخش های فصاحت و تجويد، صحت قرائت، لحن، صوت، وقف و ابتدا، داوری می شود.

 

در رشته های قرائت نماز و اذان شیوه رقابت شرکت کنندگان با چه کیفیتی است؟

 

در این دو رشته نیز همچون رشته قرائت، رده سنی 9 تا 14 سال (متولدین 1385 تا 1390) امکان شرکت دارند. بدین صورت که در رشته نماز اثر ارسالی باید مربوط به اجرای زنده نماز 3 رکعتی باشد و همه اذکار (تسبیحات اربعه) با صدای بلند قرائت شود. در این رشته بخش های فصاحت و تجويد، صحت قرائت، لحن، صوت، وقف و ابتدا، آداب و شرایط و اجرای ممتاز، مورد داوری قرار می گیرد.

در رشته اذان صرفا اذکار اذان از الله اکبر تا حی علی الصّلاه ضبط و ارسال شود تا آثار ارسالی در بخش های فصاحت و تجويد، صحت قرائت، لحن، صوت، آداب و شرایط و اجرای ممتاز مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

شرایط شرکت در رشته مکبری این جشنواره چیست؟

 

این رشته از چهاردهمین جشنواره «مدهامتان» ویژه برادران  در دو رده سنی زیر 9 سال شامل متولدین 1390 به بعد و رده سنی 9 تا 14 شامل (متولدین 1390 تا 1385) با محور اجرای زنده مکبری نماز دورکعتی برگزار و آثار ارسالی آن در بخش های فصاحت و تجويد، صحت قرائت، لحن، صوت، آداب و شرایط و اجرای ممتاز، داوری می شود

 

علاقمندان تا چه زمانی و با رعایت چه موازینی امکان شرکت در چهاردهمین دوره جشنواره قرآنی «مدهامتان» را دارند؟

 

مهلت ثبت نام و بارگذاری آثار در سامانه تا تاریخ 30 آذرماه است، با توجه به شیوع بیماری کرونا اجرا و ضبط اثر در منزل بلامانع است البته در شرایط عادی، اجرا و ضبط در فضای مسجد، دارای اولویت و امتیاز بیشتری است.

افرادی که در مرحله کشوری مسابقات مدهامّتان، سازمان اوقاف و امورخیریه، آموزش و پرورش، بسیج، معاونت قرآن و عترت و ...)  طی سال های 96 تا 98 رتبه های اول تا سوم، ممتاز، عالی و شایسته تقدیر و نیز افرادی که در مرحله استانی مسابقات مذکور رتبه اول راکسب کرده باشند، امکان شرکت در این جشنواره را ندارند.

اجرای تقلیدی از الگوهای بارگذاری شده رشته های مسابقات در سامانه، دارای امتیاز ویژه است و فایل های ارسالی در همه رشته ها باید به صورت تصویری و چهره شرکت کننده به طور کامل مشخص باشدعلاوه بر این، ضبط فیلم به صورت افقی، بی حرکت و بدون تدوین و حداکثر زمان اثر 3 دقیقه با حجم حداکثر 30 مگابایت باشد. همچنین، هر فرد صرفا در یک رشته و با ارسال یک اثر امکان شرکت دارد.

 

مساجد و هیئات شاخص، بیش از ۹۵ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند

 

مشاور وزیر بهداشت در توئیتی نوشت: عموم مساجد و هیئات شاخص، بیش از ۹۵ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند.

 

 

 

رسیدگی به محرومان در ایام محرم حسینی/ برگزاری جلسات صحیفه سجادیه‌شناسی

 

 

 

حجت الاسلام «سید مسعود قوامی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه مسجد «زین العابدین(ع)» برگزاری مراسم عزاداری حسینی در این مسجد، اظهار کرد: با توجه به اینکه مسجد زین العابدین(ع) بیش از 60 سال قدمت دارد، همه ساله مراسم عزاداری و زنجیرزنی ماه محرم در این مسجد با حضور مداحان آذری‌زبان با شکوه خاصی برگزار می شود و امسال نیز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی میزبان عزداران حسینی هستیم.

 

امام جماعت مسجد امام زین العابدین(ع) (واقع در میدان رسالت، بزرگراه استاد حسن بنّا) بیان کرد: امسال به منظور رعایت موارد بهداشتی غذای نذری میان عزداران حسینی توزیع نشد و تهیه و توزیع بسته های معیشتی میان عزاداران حسینی در دستور کار قرار گرفت و میان 80 خانواده نیازمند این بسته ها توزیع شد.

 

وی برگزاری جلسات قرائت و تفسیر قرآن کریم را یکی از برنامه های مداوم برای سال های متوالی دانست و بیان کرد: این سلسله جلسات با استقبال گسترده نمازگزاران برگزار می شد به طوری که برخی از شرکت کنندگان از دیگر مناطق و محلات در این جلسات حضور می یافتند، اما اکنون به دلیل بحران کرونا و تعطیلی مساجد، برنامه ها برپا نمی شود.

 

حجت الاسلام قوامی با اشاره به رویکرد مسجد زین العابدین(ع) برای ترویج سیره و معارف امام سجاد(ع) با توجه به همنامی این خانه خدا با حضرت علی بن الحسین(ع)، گفت: برگزاری سلسله جلسات صحیفه سجادیه شناسی، شرح مناجات 15 گانه امام سجاد(ع)، شرح دعای ابوحمزه ثمالی و رساله حقوقی آن امام همام(ع) در ابعاد تربیتی و اقتصادی از جمله برنامه هایی است که در مسجد امام زین العابدین(ع) مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه دوران امامت امام زین العابدین(ع) دوران خفقان حکومت اموی بود به همین جهت امام چهارم شیعیان جهان در این دوران راه دعا و مناجات را برگزیدند، امروز ما نیز وظیفه داریم که دعاها و مناجات های آن حضرت(ع) را گسترش دهیم.

 

امام جماعت مسجد امام زین العابدین(ع) با اشاره به تنوع برنامه های فرهنگی در این مسجد خاطرنشان کرد: برگزاری حلقه های معرفتی و اعتقادی یکی از رویکردهای مورد توجه در این مسجد برای  جذب مخاطب بوده است.

 

تدارک مساجد پایتخت برای دهه دوم محرم حسینی + برنامه‌ها

 

 

 

 

مراسم عزاداری دهه دوم ماه محرم در مساجد تهران با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

برنامه تعدادی از مساجد در دهه دوم محرم به شرح زیر است:

 

مسجد نیایش

سخنران: داود روستایی

مداح: مسعود سرباز، محمد جاهد

زمان: از 10 تا 16 شهریور ساعت 21 و 30

نشانی: جنت آباد شمالی، گلزار شرقی

 

مسجد الرضا(ع)

سخنران: حجت الاسلام کاشانی

زمان: از 11 تا 15 شهریور بعد از نماز مغرب و عشا

نشانی:فرمانیه، دیباجی شمالی، قبل از بزرگراه صدر

 

مسجد دانشگاه تهران

سخنرانی: حجت‌الاسلام میرهاشمی حسینی

مرثیه‌خوانی: امیر عباسی و مهدی رسولی

زمان: از دوشنبه ۱۰ شهریورماه به مدت ۳ شب از ساعت ۲۰

 

مسجد حسین شهید

سخنرانی: حجت‌الاسلام علی بخشی

مرثیه‌خوانی: علی کرمی، میثم اصفهانیان، حسین ابراهیمی و رسول اسفندیار

زمان: از دوشنبه ۱۰ شهریورماه به مدت ۱۰ شب از ساعت ۲۱:۳۰

نشانی: مجیدیه شمالی، امیر کیانوش

 

مسجد فائق

سخنرانی: حجت‌الاسلام نخچی

مرثیه‌خوانی: عماد مرادی

زمان: از دوشنبه ۱۰ شهریورماه به مدت ۱۰ شب بعد از نماز مغرب و عشاء

نشانی: خیابان ۱۷شهریور؛ خیابان شهید فیاض بخش

 

مسجد حضرت ولیعصر(عج)

سخنران: دکتر محمد حسین توانایی

زمان: از10 شهریور به مدت 9 شب بعد از نماز مغرب و عشا

نشانی: شهرک شهید محلاتی، فاز2 مخابرات

 

مسجد امام سجاد(ع)

سخنران: حجت الاسلام رشیدی

مداح:جمشید بذر بخش، حمید بابا طاهری

زمان: از 13 شهریور به مدت 10 شب ساعت 21 و 30

نشانی: خیابان تهران، کوچه سعادت

 

مسجد میرزا احمد

سخنران: حجت الاسلام حمید جعفری

زمان: از 11 شهریور به مدت 10 شب ساعت 22

نشانی: خیابان عبدالرزاق، ابتدای بازار نیماور

 

مسجد حضرت ابوالفضل(ع)

سخنران:محمد عبدالرحیمی، احسان نظری

مداح: محمدتقی جلالی، مصطفی سیفی، حامد کنگرلو، داود شکاری

زمان: از 10 شهریور به مدت 5 شب ساعت 21 و 30

نشانی: قرچک، باقر آباد، خیابان ولیعصر(عج)، کوچه ولیعصر

 

مسجد حضرت رقیه(س)

سخنران: یونس ترابی

زمان:12 تا 16 شهریور ساعت 21 و 30

نشانی:شهریار، امیریه، میدان وحدت

پایان پیام/ 9