شناخت صحیفه سجادیه گام موثری در آشنایی بشر با معارف اسلام

شناخت صحیفه سجادیه گام موثری در آشنایی بشر با معارف اسلام

تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
مجید خوبی زاده گفت: شناخت صحیفه سجادیه می تواند گام موثری در راستای آشنایی بشر با معارف اسلام باشد و در زمینه عقاید، اخلاق و شناخت ‏های دینی به آن مراجعه کرد.

«مجید خوبی زاده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، گفت: دوران امامت امام سجاد علیه السلام، دوران خفقان و بسیار سخت و طاقت فرسا بود به طوری که حاکمان اموی آن حضرت را مجبور به در پیش گرفتن سیاست تقیه کردند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان افزود: دوره حیات آن حضرت یکی از سخت‏ ترین و خفقان بارترین دوره‏ ها برای اهل‏ بیت علیهم السلام بود و محدودیت‏ های بسیاری از سوی امویان برای امامان شیعه اعمال می ‏شد، از این رو برای امام سجاد علیه السلام زمینه برگزاری مجالس بحث، تفسیر، فقه و علوم دیگر میسر نبود.

وی بیان کرد: دوران امامت امام سجاد علیه السلام ۳۴ سال بود و در این مدت آن حضرت به نشر و ترویج مفاهیم و آموزه های دین اسلام پرداخته و اندیشه عاشورا را در قلب ها ماندگار کردند.

خوبی زاده اظهار کرد: دعا پیوندی معنوی میان انسان و پروردگار است و امام سجاد علیه السلام رسالت خویش را در قالب دعا انجام داد، این دعاها این دعاها در «صحیفه سجادیه» که مشتمل بر 54 دعا می باشد گردآوری شده و به عنوان اثری ارزشمند، از دوران حیات آن حضرت تاکنون نسل به نسل منتقل شده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان ابراز کرد: کتاب ارزشمند «صحیفه سجادیه» چکیده ای از تلاش آن حضرت برای نشان دادن راه های منتهی به نور حقیقت به بشریت است که در مضامین بلند این کتاب و بیانات دعا گونه آن نمایان می باشد.

وی تاکید کرد: شناخت «صحیفه سجادیه» می تواند گام موثری در راستای آشنایی بشر با معارف اسلام باشد و در زمینه عقاید، اخلاق و شناخت ‏های دینی به آن مراجعه کرد.

خوبی زاده با اشاره به اهمیت صحیفه سجادیه، بیان کرد: اهمیت این کتاب ارزشمند از این رو است که امام سجاد علیه السلام به وسیله این دعاها با خدای خود راز و نیاز می کرده است، از صحیفه سجادیه به «زبور آل محمد» نیز یاد می‏ کنند زیرا هم از نظر گوینده و هم از نظر مخاطب که پروردگار است از ویژگی خاصی برخوردار می باشد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان با بیان این مطلب که آن حضرت، بسیاری از معارف ناب اسلامی را در قالب دعاهای صحیفه بیان داشته است، اظهار کرد: از این رو می‏ بینیم که در دعاهای این کتاب، ظریف‏ ترین مباحث خداشناسی، هستی ‏شناسی، عالم غیب و فرشتگان، رسالت انبیا، جایگاه پیامبر و اهل‏ بیت علیهم السلام، فضایل و رذایل اخلاقی حالات خاص انسان و شیوه‏ های شیطان در گمراه ساختن مردم آمده است.

وی در خاتمه تاکید کرد: قالب صحیفه سجادیه، قالب دعا و نیایش می باشد اما مضمون این کتاب، تبیین دین، ارزش ‏های اخلاقی، معارف قرآنی و وظایف عبادی و آداب بندگی است.

پایان پیام/ 586