صحيفه سجاديه مظهر تکاثر ستيزي و کوثرگرايي است

صحیفه سجادیه مظهر تکاثر ستیزی و کوثرگرایی است

تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
نماينده ولي فقيه در خراسان شمالي در وبينار علمي بزرگداشت امام سجاد (عليه السلام) قرآن را منشاء خير کثير و نهج البلاغه و صحيفه سجاديه را مظهر خير کثير و تکاثر ستيزي نام برد.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای فهما از خراسان شمالی؛ «آیت الله ابوالقاسم یعقوبی»، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در وبینار علمی بزرگداشت امام سجاد (علیه السلام) در استان خراسان شمالی و یکی از برنامه های دهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) گفت: قرآن منشأ خیر کثیر بوده و صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه مظهر این خیر برای امت اسلامی و جهانیان به شمار می آید.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی در ادامه مطلب  فوق  با اشاره به دو سوره مبارکه کوثر و تکاثر در قرآن کریم، و عنوان اینکه  کوثر به معنای خیر کثیر و تکاثر به معنای زیاده‌خواهی است، توضیح داد: امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه کوثر را برای ما معنا کرده و می‌فرماید امت اسلام وقتی به خدا نزدیک می‌شوند که اهل کوثر بوده و در مسیر کوثر باشند.

 

آیت الله یعقوبی همچنین در توضیح بیشتر، یکی از مصادیق کوثر اهل‌بیت (ع) هستند که خیر کثیر محسوب می‌شوند، افزود: خیر کثیر در سنت پیامبر و اولاد ایشان کاملاً مشهود است؛ به‌گونه‌ای که کلام و سیره و سخن و مشی آن‌ها برای امت اسلامی خیر کثیر بوده است.

 

وی افزود: اهل‌بیت (علیهم السلام) منتشرکنندگان خیر کثیر در طول تاریخ اسلام بوده همچون چشمه جوشانی هستند که هیچگاه خشک نمی شوند زیرا به دریای لایزال معرفت و ایمان وصل هستند.

 

امام جمعه بجنورد با عنوان اینکه جریان کوثر یک جریان اعطایی و عنایتی آسمانی است؛ اما در مقابل جریان تکاثر قرار دارد، اضافه کرد: تکاثر قیدی برای بستن انسان در مسیر رشد است اما کوثر اطلاق دارد؛ ازاین‌رو همه باید به این دو جریان اهتمام لازم را داشته باشیم.

 

آیت الله یعقوبی اظهار کرد: امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در مجلس شام سخنرانی مهم و تأثیرگذاری ایراد کردند؛ به‌گونه‌ای که سخنان این دو خطیب توانا بساط یزید را به هم زد و یزیدیان نخستین شکست خود را احساس کردند.

 

وی با بیان اینکه تکاثر مظاهر مختلفی ازجمله اموال و ثروت، قدرت، علم و ... دارد، گفت: ابوعلم هایی که امروز مدعی سکان‌داری دنیا هستند، ابوجهل‌های مدرنی هستند که به علم خود می‌نازند اما در این کرونا علم آن‌ها زمین‌گیر شد و نتوانستند کاری بکنند.

 

آیت‌الله یعقوبی با اشاره به اینکه خیر این است که مظاهر علم و بردباری و عبودیت در زندگی ما پررنگ باشد و خیر واقعی این‌هاست که ریشه در کوثر دارند، تصریح کرد: از سوی دیگر این هشدار رسول گرامی اسلام است که «ما اخشی علیکم الفقر و لکن اخشی علیکم التکاثر»؛ من از فقر درباره شما نمی‌ترسم، بلکه از تکاثر بر شما می‌ترسم؛ زیرا اگر روحیه تکاثر در امت نفوذ کند امت مریض و بیمار خواهد شد.

 

 

مدیرکانون فرهنگی هنری «شهید سردار حاج قاسم سلیمانی» مصلی امام خمینی (ره) بجنورد در بخشی دیگر با توضیحی جامع تر توجه ویژه به دعای هشتم و بیستم صحیفه سجادیه، اظهار کرد: دعای مکارم الاخلاق کوثر صحیفه سجادیه بوده و باید این دعا را برای تقویت اعتقادات جوانان درس بدهیم؛ زیرا از اول تا آخر این دعا فضیلت‌ها و ارزش‌ها و کمال‌ها موج می‌زند.

 

آیت‌الله یعقوبی همچنین توضیح داد: چهار اصل در ابتدای این دعا هست که اصول مبنایی همه ارزش‌ها است که بر اساس این چهار پایه و عنصر دعای مکارم الاخلاق شکل گرفته و نزدیک به 200 عنوان از ارزش‌ها را معرفی می کند.

 

وی  با اظهار این مطلب که  درواقع دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه تفسیر کوثر قرآن بوده و دعای هشتم نشانه‌های تکاثر را ترسیم کرده است.اضافه کرد:  اگر با این نگاه به این دو دعا نگاه کنیم فرهنگ کوثرگرایی و تکاثرستیزی را از دل قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه استنباط کرده و جلوه‌های آن یعنی استقلال و خودکفایی و اعتمادبه‌نفس که زیرمجموعه کوثرگرایی است و اسراف، حرص و طمع و ظلم به زیردست که نشانه‌هایی از فرهنگ تکاثری است، را درک می‌کنیم.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه کتاب‌های مادر هستند و ما باید خود را به این دریاها و اقیانوس‌ها وصل کرده و جامعه تشنه دنیا را از این دایرة‌المعارف‌ها سیراب کنیم.

 

یادآوری می شود؛ دهمین کنگره بین المللی امام سجاد (علیه السلام) به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان  از 11 تا 24 شهریور سال جاری مصادف با 12 تا 25 محرم الحرام  برگزار می شود.