کنگره بین‌المللی «امام سجاد(ع)»؛ فرصت انس جامعه با صحیفه سجادیه/ مسجد نقشی موثر در نشر معارف اهل بیت(ع) دارد

کنگره بین‌المللی «امام سجاد(ع)»؛ فرصت انس جامعه با صحیفه سجادیه/ مسجد نقشی موثر در نشر معارف اهل بیت(ع) دارد

تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام زارعان با اشاره به نیاز جامعه امروز به ویژه نسل جوان به معارف نورانی صحیفه سجادیه، گفت: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد و همکاران آن با برگزاری کنگره بین‌المللی «امام سجاد(ع)» فرصت انس جامعه را این میراث گرانسنگ را ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، دهمین کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» در فاصله زمانی 12 تا 25 محرم حسینی(ع)، به مناسبت ایام شهادت حضرت سیدالساجدین(ع) و به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) و همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف در حال برگزاری است.

به دلیل حضور در ایام برگزاری این کنگره و نیز با توجه به همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) در برگزاری آن، با حجت الاسلام والمسلمین «محمدجواد زارعان»، معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و مسئول دانشنامه ویکی شیعه گفتگویی داشته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

 

چه ضرورت ها و الزاماتی برای نشر و ترویج فرهنگ صحیفه سجادیه از طریق برگزاری کنگره ها و همایش های ملی و بین المللی وجود دارد؟

 

در پاسخ به این سوال باید توجه داشت اولاً ما به عنوان پیروان اهل بیت(ع) و ثانیاً به عنوان کسانی که نیازمند معارف الهی به معنای عام کلمه هستیم، باید به منابع مورداطمینانِ اصیل و اصلی دین یعنی قرآن و سنت رجوع کنیم در این میان و در کنار کتاب الهی، سیره قولی و رفتاری عترت نبوی(ص)، اصلی ترین سند برای دریافت سبک زندگی صحیح محسوب می شود که جامعه به ویژه نسل جوان نیاز دارد این انوار الهی را بشناسد. از راه های شناخت این معارف و سبک زندگی اهل بیت(ع) برگزاری همایش ها، کنگره ها، نشست ها و ... است.

از این رو، کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» ازجمله فرصت هایی است که زمینه ارائه نظرات اندیشمندان و فرهیختگان را درباره سیره و سبک زندگی حضرت سجاد(ع) فراهم کرده و مبانی و آموزه های آن حضرت(ع) را به مخاطب عام عرضه می کند.

 

چه ویژگی هایی در حیات و سیره بابرکت امام سجاد(ع) وجود دارد که می تواند برای امروز جامعه ما به ویژه در حل معضلات سیاسی اجتماعی کمک کننده باشد؟

 

امروز جامعه به ویژه نسل جوان به معارف ناب الهی دینی نیاز دارد، جریان زندگانی بابرکت حضرت سیدالساجدین(ع) از این نظر ویژگی های خاصی دارد و می تواند به صورت مشخص تر مورد بررسی قرار بگیرد، چراکه عمده حیات بابرکت ایشان مربوط به بعد از واقعه عاشورا است، لذا شیوه برخورد ایشان با آن واقعه بسیار اهمیت دارد، به ویژه در اتخاذ شیوه دعا و و مناجات که حضرت(ع) در این قالب سیر حیات بشر را ترسیم کرده اند.

ما هم در ماجرای پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن در دوران مقدس و دیگر ادوار، مجموعه ای از بهترین های جوانان را از دست دادیم و خون های پاک بسیاری ریخته شد تا شجره طیبه اسلام باقی بماند. لذا امروز ما به عنوان پیام رسان این خون های ریخته شده می توانیم و باید به سیره امام سجاد(ع) در انتقال این پیام و زنده نگاه داشتن یاد و نام شهدای التزام داشته باشیم. از این جهت مطالعه و ترویج سبک زندگی و سیره امام سجاد(ع) می تواند بسیار موثر باشد.

 

مجمع جهانی اهل بیت(ع) برای نشر و ترویج معارف امام سجاد(ع) به ویژه آموزه های صحیفه سجادیه چه اقداماتی را انجام می دهد؟

 

مجمع جهانی اهل بیت(ع) از سال های قبل کوشیده در همکاری و همراهی با برگزاری این کنگره نسبت به ترویج معارف نورانی صحیفه سجادیه اقدام و کمک کند. 10 دوره است که این کنگره برگزار می شود و مجمع جهانی اهل بیت(ع) بُعد بین المللی کنگره را به تناسب اهمیت بالای آن، با جدیت دنبال می کند؛ اساساً از توفیقات انقلاب اسلامی آن است که همه عاشقان اهل بیت(ع) بتوانند با هم مرتبط شده و تعامل و تبادل نظر و اطلاعات داشته باشند.

مجمع این فرصت را فراهم کرده تا افراد مختلف از کشورهای مختلف به موضوعات متنوع درباره سیره حضرت سجاد(ع) بپردازند. خوشبختانه، علی‌رغم شرایط کرونایی ایران و جهان، استقبال و مشارکت ها بالا بوده اما ان‌شاءالله در دوره های آتی با گستردگی جغرافیایی و مشارکت بیشتر از کشورهای مختلف، کنگره های غنی تری برگزار خواهیم کرد.

 

مجمع جهانی اهل بیت(ع) از نظر جذب شخصیت ها و چهره های علمی فرهنگی جهان اسلام به کنگره بین المللی امام سجاد(ع) چه توفیقاتی داشته است؟

 

مجمع با همکاری جامعه المصطفی(ص) العالمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور امکان حضور شخصیت هایی از کشورهای سوریه، عراق، مراکش، هندوستان، نروژ، پاکستان، ترکیه، آرژانتین، اکوادور، دانمارک، انگلستان و الجزایر را در وبینارها و نشست های مجازی دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) که از 12 تا 25 محرم حسینی مقارن با 11 تا 24 شهریورماه در حال برگزاری است، فراهم کرده است

 

همراهی کانون های فرهنگی هنری و بچه های مسجد با کنگره بین المللی امام سجاد(ع) چقدر در نشر و ترویج معارف نورانی صحیفه سجادیه موثر است؟

 

ما در کنار قرآن کریم و آیات الهی، نیازمند بهره مندی از مجموعه معارف اهل بیت(ع) نیز هستیم بخشی از این معارف در نهج البلاغه، بخشی در ادعیه و زیارات ماثور و بخشی هم در صحیفه سجادیه حضرت زین العابدین(ع) قرار دارد.

اگرچه ظاهر صحیفه سجادیه، دعا است اما برترین و عالی ترین معارف و آموزه ها را برای سعادت و فلاح انسان را در خود جای داده است از این رو، درباره اهمیت آن بحثی نیست بلکه باید بسنجیم ما چقدر با آن انس داریم و چقدر بهره برده ایم؟

باید بدانیم جامعه ما به ویژه نسل جوان بیش از پیش به این آموزه ها نیاز دارد ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد و همکاران آن در برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) به این مسئله توجه ویژه داشته اند.

اگر مساجد را مراکز انس با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در کنار آموزه های قرآنی قرار دهیم، در نشر و ترویج این آموزه ها و انس جامعه با آن تاثیری شگرف دارد.

پایان پیام/ 9