هنور گنج‌های فراوانی از صحیفه سجادیه استخراج نشده است/ مجمع صحیفه‌پژوهان تشکیل می‌شود

هنور گنج‌های فراوانی از صحیفه سجادیه استخراج نشده است/ مجمع صحیفه‌پژوهان تشکیل می‌شود

تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام طیب‌حسینی با اعلام تشکیل مجمع صحیفه‌پژوهان در آینده نزدیک، گفت: صحیفه سجادیه مهجور نیست بلکه کم‌مراجعه است، هنوز گوهرهای فراوانی در صحیفه وجود دارد که نیازمند اکتشاف و عرضه است.

حجت الاسلام و المسلمین «سیدحسن طیب حسینی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره راه های انس عمومی جامعه با صحیفه سجادیه، اظهار کرد: در عین اینکه دعا در سبد نیازهای روزانه برای همه انسان ها فارغ از دین و گرایش های مکتبی وجود دارد، آنچه باعث کاهش یا افزایش میزان دعا در این سبد می شود، سطح نیاز به ارتباط با خدای متعال است.

 

مسئول روابط عمومی حوزه های علمیه ادامه داد: معارفی که در صحیفه سجادیه وجود دارد به معنای واقعی کلمه، در اعلادرجه معارف اسلامی و الهی قرار دارد؛ اگر نوای صحیفه سجادیه نوای مناجات با خدا بود مثل دعای ندبه یا کمیل، شاید اقبال مردم به سمت آن بیشتر می بود اما این کتاب به ارائه معارف اسلامی در قالب سخن گفتن با خدا اختصاص دارد.

 

وی با بیان اینکه صحیفه سجادیه مهجور نیست بلکه کم‌مراجعه است، گفت: اقدامات مطلوبی در حوزه های علمیه از نظر ارائه معارف صحیفه سجادیه، تربیت مربی و تعلیم آن در سطح طلاب شده که قابل تقدیر است، اما آنچه می تواند این میراث گرانسنگ را در سطح عامه مردم کارآمدتر و مفیدتر کند، ارائه معارف موجود در صحیفه به زبان روز و زبان مردم است.

 

حجت الاسلام طیب حسینی تاکید کرد: شاید این شبهه در مخاطب به وجود بیاید که ارائه به زبان روز یا زبان مردم، یعنی که صحیفه زبان کاربردی در این باره ندارد در حالی که زبان صحیفه، زبان دعای کمیل و نهج البلاغه و زیارت عاشورا است. معارف این ادعیه و زیارات و دیگر دعاهای مشهور بتدریج استخراج و ارائه شده اما درباره صحیفه چنین استخراجی صورت نگرفته و هنوز گوهرهای فراوانی در صحیفه وجود دارد که نیازمند اکتشاف و عرضه است که انتظار می رود با مداومت طلاب و روحانیون این مهم رخ دهد.

 

وی درباره تاثیر برگزاری کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در نشر و ترویج فرهنگی نورانی صحیفه سجادیه، ابراز کرد: چند سالی است که با کنگره همراهی و همکاری دارم و اگرچه فعالیت های اینچنین را لازم و اثرگذار می دانم اما معتقدم اینها کافی نیست چون محدود به چند شخصیت و مخاطب و اقلیم خاص می شود اما ارائه در فرمت های جدید مطلوب نسل جوان، صحیفه سجادیه را فراگیرتر می کند.

 

مسئول روابط عمومی حوزه های علمیه اضافه کرد: فضای مجازی قالب های نو را می طلبد، نسل آینده در این فضا آموزش می بیند و چشم و ذهنش آشنا به قالب هایی است که در این فضا رواج دارد و کمتر در فضای همایش ها و نشست ها دیده می شود از این رو، دامنه این فعالیت ها باید گسترده شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: جمعی از استادان و پژوهشگران به این نتیجه رسیده ایم که برای ترویج و نشر جهانی فرهنگی صحیفه سجادیه، بهتر است شبکه ای بین صحیفه پژوهان تشکیل شود تا از کارهای انجام شده و در دست انجام در سراسر جهان مطلع شویم، اینکه چه کتاب ها و تحقیقاتی انجام شده و چه فعالیت هایی در این باره صورت گرفته است، کارهای مقدماتی این شبکه را انجام داده ایم تا مجمع صحیفه پژوهان تشکیل شود و مهم آنکه استادان حوزه و دانشگاه، محققان و پژوهشگران از کشورهای مختلف همچون ایتالیا، عراق، فرانسه و ... نیز با ما همکاری دارند.

پایان پیام/ 9