از کشف استعدادهای مداحی تا آخرین اخبار کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)

از کشف استعدادهای مداحی تا آخرین اخبار کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)

تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
شناسایی استعدادهای مداحی از جمع بیش از ۲ میلیون نفره بچه‌های مسجد در همایش نوگلان حسینی، تشکیل مجمع صحیفه‌پژوهان و برگزاری «شب شعر سجادیه» ازجمله آخرین اخبار حوزه مسجد در ۱۸ شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۱۸ شهریورماه: 

 

آئین نوگلان حسینی؛ فرصت شناسایی استعدادهای مداحی از جمع بیش از ۲ میلیون نفره بچه‌های مسجد

 

 

 

 

«سعید سعادتی» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اهمیت برگزاری همایش «تجلیل از نوگلان حسینی»، اظهار کرد: ترویج فرهنگ عاشورا و پیام نهضت حسینی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که می‌بایست در دستور کار تمام مسوولان و به ویژه متولیان فرهنگی کشورمان قرار گیرد.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور از مشارکت بیش از ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد با فرهنگسرای اندیشه برای برگزاری چهاردهمین آئین نوگلان حسینی خبر داد و  گفت: نهادینه شدن نهضت حسینی و پیام عاشورا، ملت و به خصوص نسل جوان کشورمان را از تمام توطئه و تهاجمات فرهنگی دشمنان مصون نگاه می‌دارد.

 

وی افزود: نسل جوان جامعه که با گستردگی و تنوع در انتخاب مواجه است و ذائقه بسیار متنوعی در پذیرش و برگزیدن دارد، مورد هجمه و هدف دشمنانی است که به هیچ عنوان ارزش و باورهای اسلامی جوانان را برنمی‌تابند؛ لذا ضرورت دارد که با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها در مقابله با اقدامات بیگانگان تلاش کنیم.

 

سعادتی با اشاره به تنوع و ذائقه نسل جوان در راستای برگزیدن نوع سبک زندگی، گفت: با توجه به فضای مجازی و استفاده‌های گوناگون نسل جوان از این ظرفیت، باید بپذیریم که از طرفی فرصت انتخاب جوانان محدود است و از طرف دیگر سخت‌پسند شده‌اند؛ در حقیقت ما باید در خصوص انتقال پیام نهضت حسینی و مفاهیم معارف عاشورایی به نسل امروز ظرافت و دقت داشته باشیم و به عبارتی باید به بهترین حالت ممکن با نسل جوان ارتباط برقرار و آنها را با معارف و آموزه‌های عاشورا آشنا کنیم.

 

معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: یکی از راه‌های ارتباط با نسل جوان و آشنایی آنها با کربلا و نهضت حسینی، استعدادیابی نوجوان در رشته‌های مختلف است.

 

وی ادامه داد: وقتی استعدادهای نسل جوان را شناسایی کردیم، باید آنها را در معرض جریان رونده‌ای به عنوان جریان عاشورا قرار دهیم تا استعدادهایشان در این مسیر رشد و تکامل پیدا کند.

 

سعادتی در این رابطه، اظهار کرد: به عنوان مثال اگر نوجوانان در زمینه فیلم‌سازی، خوشنویسی، هنرهای تجسمی، شعر و نویسندگی استعداد دارند، باید تلاش کنیم این توانایی و ظرفیت‌های بالقوه در مسیر ترویج فرهنگ و آموزه‌های عاشورا قرار داده و شکوفا کنیم.

 

معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: یکی از اقدامات شایسته و ارزنده که توسط فرهنگسرای اندیشه و با همکاری آموزش و پرورش و کانون‌های مساجد انجام می‌شود، شناسایی استعدادی مداحی نوجوانان است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به سابقه در آوازخوانی و  مدیحه‌سرایی و همچنین تنوع و گستردگی که در آواها و نغمه‌های اسلامی - ایرانی وجود دارد، استعدادهای زیادی در کشورمان وجود دارد که باید به خوبی کشف و شناسایی شوند و در مسیر فرهنگ عاشورا به عنوان یک جریان دارای حیات، رشد کنند.

 

سعادتی در این زمینه، ادامه داد: ابتدا مفاهیم و معارف عاشورایی به واسطه این هنر گسترش پیدا می‌کند و همچنین خود هنرمندان در معرض این جریان عاشورایی تربیت و رشد پیدا می‌کنند و این نوع تربیت در مکتب عاشورا و نهضت حسینی به ارمغان می‌آید، تربیتی حماسی است.

 

معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار فرهنگسرای اندیشه در برگزاری هر چه باشکوه‌تر آئین تجلیل از نوگلان حسینی، گفت: با توجه به محدودیت در زمینه‌های مختلف به ویژه در تامین اعتبارات، متولیان و مسئولان فرهنگسرا بسیار در زمینه‌های فرهنگی و ارزشی تلاش و در واقع جهاد می‌کنند.

 

وی افزود: روحیه مردمی، مردم‌داری و روحیه جهادی که در دست‌اندرکاران فرهنگسرای اندیشه وجود دارد، این فرهنگسرا را در ترویج  فرهنگ و آموزه‌های عاشورا و نهضت حسینی در جامعه پیشگام و پیشتاز کرده است؛ در واقع باید بگوئیم که این فرهنگسرا اقدامی ملی انجام می‌دهد و جا دارد نهادهایی همچون سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات از نهادهای همچون فرهنگسازی اندیشه که دغدغه فرهنگ و تربیت نسل جوان را دارند، حمایت ویژه کنند.

 

سعادتی در پایان با اشاره به اینکه ۲۵ هزار و ۱۸۲ کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور فعالیت دارد که برای همگی آنها فراخوان شرکت در چهاردهمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی ارسال شده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۲ میلیون و ۱۳۳ هزار نفر عضو کانون‌های فرهنگی مساجد که می توانند با شرکت در آئین نوگلان حسینی و مراجعه با نشانی www.nogolanhosseini.ir استعدادشان را ارزیابی کنند.

 

هنور گنج‌های فراوانی از صحیفه سجادیه استخراج نشده است/ مجمع صحیفه‌پژوهان تشکیل می‌شود

 

 

 

 

حجت الاسلام و المسلمین «سیدحسن طیب حسینی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره راه های انس عمومی جامعه با صحیفه سجادیه، اظهار کرد: در عین اینکه دعا در سبد نیازهای روزانه برای همه انسان ها فارغ از دین و گرایش های مکتبی وجود دارد، آنچه باعث کاهش یا افزایش میزان دعا در این سبد می شود، سطح نیاز به ارتباط با خدای متعال است.

 

مسئول روابط عمومی حوزه های علمیه ادامه داد: معارفی که در صحیفه سجادیه وجود دارد به معنای واقعی کلمه، در اعلادرجه معارف اسلامی و الهی قرار دارد؛ اگر نوای صحیفه سجادیه نوای مناجات با خدا بود مثل دعای ندبه یا کمیل، شاید اقبال مردم به سمت آن بیشتر می بود اما این کتاب به ارائه معارف اسلامی در قالب سخن گفتن با خدا اختصاص دارد.

 

وی با بیان اینکه صحیفه سجادیه مهجور نیست بلکه کم‌مراجعه است، گفت: اقدامات مطلوبی در حوزه های علمیه از نظر ارائه معارف صحیفه سجادیه، تربیت مربی و تعلیم آن در سطح طلاب شده که قابل تقدیر است، اما آنچه می تواند این میراث گرانسنگ را در سطح عامه مردم کارآمدتر و مفیدتر کند، ارائه معارف موجود در صحیفه به زبان روز و زبان مردم است.

 

حجت الاسلام طیب حسینی تاکید کرد: شاید این شبهه در مخاطب به وجود بیاید که ارائه به زبان روز یا زبان مردم، یعنی که صحیفه زبان کاربردی در این باره ندارد در حالی که زبان صحیفه، زبان دعای کمیل و نهج البلاغه و زیارت عاشورا است. معارف این ادعیه و زیارات و دیگر دعاهای مشهور بتدریج استخراج و ارائه شده اما درباره صحیفه چنین استخراجی صورت نگرفته و هنوز گوهرهای فراوانی در صحیفه وجود دارد که نیازمند اکتشاف و عرضه است که انتظار می رود با مداومت طلاب و روحانیون این مهم رخ دهد.

 

وی درباره تاثیر برگزاری کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در نشر و ترویج فرهنگی نورانی صحیفه سجادیه، ابراز کرد: چند سالی است که با کنگره همراهی و همکاری دارم و اگرچه فعالیت های اینچنین را لازم و اثرگذار می دانم اما معتقدم اینها کافی نیست چون محدود به چند شخصیت و مخاطب و اقلیم خاص می شود اما ارائه در فرمت های جدید مطلوب نسل جوان، صحیفه سجادیه را فراگیرتر می کند.

 

مسئول روابط عمومی حوزه های علمیه اضافه کرد: فضای مجازی قالب های نو را می طلبد، نسل آینده در این فضا آموزش می بیند و چشم و ذهنش آشنا به قالب هایی است که در این فضا رواج دارد و کمتر در فضای همایش ها و نشست ها دیده می شود از این رو، دامنه این فعالیت ها باید گسترده شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: جمعی از استادان و پژوهشگران به این نتیجه رسیده ایم که برای ترویج و نشر جهانی فرهنگی صحیفه سجادیه، بهتر است شبکه ای بین صحیفه پژوهان تشکیل شود تا از کارهای انجام شده و در دست انجام در سراسر جهان مطلع شویم، اینکه چه کتاب ها و تحقیقاتی انجام شده و چه فعالیت هایی در این باره صورت گرفته است، کارهای مقدماتی این شبکه را انجام داده ایم تا مجمع صحیفه پژوهان تشکیل شود و مهم آنکه استادان حوزه و دانشگاه، محققان و پژوهشگران از کشورهای مختلف همچون ایتالیا، عراق، فرانسه و ... نیز با ما همکاری دارند.

 

«شب شعر سجادیه» برگزار می‌شود

 

«انوشیروان پیشدار» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای  (فهما)، خبر از برگزاری «شب شعر سجادیه» همسو با برگزاری دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) داد.
 
 
 
مدیر حوزه هنری استان هرمزگان ادامه داد: این شب شعر امشب (سه شنبه، 18 شهریورماه) با حضور 10 تن از شعرای استان به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ساعت 18 برگزار می شود.
 
 
وی گفت: همچنین پنج نفر از شاعران آیینی نیز به صورت مجازی در این شب شعر حضور داشته و به اشعار خود را می خوانند و در پایان از تنی چند از شعرا تجلیل به عمل می‌آید.
 
 
 
 
 

همایش تاثیر دعا و نیایش در زندگی انسان در شهر کویته پاکستان برگزار می‌شود

 

«سید حسین تقی زاده واقفی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، از برگزاری همایش «تاثیر دعا و نیایش در زندگی انسان» در راستای برنامه های بین‌المللی دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در شهر کویته پاکستان خبر داد.

 

وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کویته پاکستان گفت: این همایش با حضور علمای شیعی و اهل سنت، از جمله حجج الاسلام «سید هاشم موسوی»، «جمعه اسدی»، «حسنین وجدانی» ائمه جمعه دو منطقه شیعه‌نشین شهر کویته، علامه شیرانی، مولانا «عبدالمتین آخوندزاده» رئیس اسبق جماعت اسلامی شهر کویته و ایالت بلوچستان با محور بررسی ادعیه صحیفه سجادیه برگزار می شود.

 

وی افزود: صحیفه سجادیه معارف والایی را برای زندگی انسان مطرح کرده است، ادعیه مختلف این اثر گران سنگ در واقع باب دعا و وصل آدمی به خداوند را گشوده است.

 

گفتنی است، همایش تاثیر دعا و نیایش در زندگی انسان امروز (سه شنبه، 18 شهریور) در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کویته برگزار می شود.

 

بسته‌های تحصیلی میان دانش‌آموزان بی‌بضاعت به همت بچه‌های مسجد

 

 

 

حجت الاسلام «محمد مطلبی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از توزیع بسته های لوازم التحریر میان دانش آموزان بی بضاعت به مناسبت بازگشایی مدارس خبر داد و اظهار کرد: برای دانش آموزان 80 خانواده بی بضاعت لوازم التحریر متناسب با مقطع تحصیلیشان تهیه شده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد جامع ابوذر از استمرار رزمایش مواسات و کمک های مومنانه به خانواده های نیازمند تحت پوشش این مسجد خبر داد و گفت: 100 بسته معیشتی به ارزش 400 هزار تومان نیز میان این خانواده های محروم در حال توزیع است.

 

 وی با اشاره به توزیع ۲۰۰ پرس غذای گرم در راستای طرح «اطعام حسینی» به  مناسبت سالروز شهادت امام زین العابدین(ع)، گفت: کانون فرهنگی هنری ابوذر با جمع آوری کمک های مردمی اقدام به پخت و پخش غذاها کرده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد جامع ابوذر با اشاره به برپایی مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان و یارانش در دهه اول محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی در بوستان شهدای گمنام خیابان ابوذر بیان کرد: نصب پرچم های سیاه منقش به نام شهدای کربلا بر سر درب منازل و مغازه های اطراف مسجد و تهیه سبد اقلام غذایی در راستای رزمایش مواسات و همدلی بخشی از اقدامات صورت گرفته در این ایام بوده است.

 

حجت الاسلام مطلبی به بخش دیگری از فعالیت های این کانون فرهنگی هنری اشاره و بیان کرد: یکی از برنامه های این کانون تهیه جهیزیه برای جوانان بی بضاعت در آستانه ازدواج است که در چند ماه گذشته برای 15 نفر جهیزیه تهیه شده است.

 

وی به دیگر خدمات کانون فرهنگی هنری مسجد جامع ابوذر در راستای اهتمام به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون رزمایش مواسات و کمک های مومنانه اشاره و خاطرنشان کرد: کارگاه تولید ماسک به همت فعالان کانون راه اندازی شده و روزانه شش هزار ماسک تولید می شود و با قیمت مناسب در اختیار طبقات محروم و کم بضاعت قرار می گیرد.

 

گفتنی است، مسجد جامع ابوذر یکی از مساجد فعال در منطقه 17 تهران است که بیش از 40 شهید تقدیم انقلاب کرده و کانون فرهنگی هنری ابوذر در خیابان ابوذر جنب این مسجد واقع شده است.

پایان پیام/ 9