از اختصاص ۸۹۸ میلیون یورو به ساخت سومین مسجد بزرگ جهان تا قوانین جدید بازدید از «ایاصوفیه»

از اختصاص ۸۹۸ میلیون یورو به ساخت سومین مسجد بزرگ جهان تا قوانین جدید بازدید از «ایاصوفیه»

تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
اختصاص ۸۹۸ میلیون یورو به ساخت سومین مسجد بزرگ جهان در الجزایر، مفقود شدن لوسترهای مسجد «امام حسین(ع)» قاهره و اعمال قوانین جدید برای ورود گردشگران به مسجد «ایا صوفیه» ترکیه ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۱۹ شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در ۱۹ شهریورماه:

 

۸۹۸ میلیون یورو، هزینه ساخت سومین مسجد بزرگ جهان در الجزایر

 

 

به نقل از «رای الیوم»، «ایمن بن عبد الرحمن» وزیر مالی الجزایر اعلام کرد: هزینه ساخت مسجد اعظم الجزایر، 898 میلیون یورو شده است.

 

وی ضمن تکذیب ارقام سابقی که درباره ساخت این مسجد منتشر شده بود، گفت: هزینه حقیقی ساخت این مسجد 898 میلیون یورو معادل یک میلیارد و 62 میلیون دلار است.

 

وی افزود: از سال ها پیش درباره ساخت و هزینه آن در این کشور جدل های بسیاری روی داد که برخی آن را یک و نیم میلیارد دلار و برخی سه میلیارد دلار این رقم را اعلام کرده بودند.

 

بنابراین گزارش، «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر در بیستم اگوست اعلام کرد که سومین مسجد بزرگ جهان در الجزایر اول نوامبر افتتاح می شود.

 

این مسجد در مساحت 200 هزار متر مربع بنا شده است و مناره آن حدود 265 متر ارتفاع دارد و این مسجد برای 120 هزار نمازگزار ظرفیت دارد.

 

ساخت این مسجد در سال 2012 میلادی آغاز شد و قرار بود زودتر از این زمان افتتاح شود که مشکلات عدیده مانع این کار شد.

 

این مسجد سه طبقه به مساحت 180 هزار متر مربع در زیر زمین دارد و پارکینگ آن برای بیش از 6 هزار خودرو ظرفیت دارد و دارای دو سالن کنفرانس به مساحت 16 هزار و 100 متر مربع است و یکی از سالن ها، یک هزار و 500 صندلی و دیگری 300 صندلی دارد.

 

کتابخانه این مسجد به دو هزار صندلی مجهز است و 21 هزار و 800 متر مربع مساحت دارد.

 

درهای مسجد جامع «جایپور» هند به روی نمازگزاران باز شد

 

 

 

به نقل از «timesofindia»، مساجد و بسیاری دیگر از مکان های عبادی در شهر «جایپور» هند پس از چند ماه تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا درهای خود را به روی عبادت کنندگان باز کردند.

 

«مسجد جامع» که بزرگ ترین مسجد در «جایپور» هند با ظرفیت دو هزار و 500 نمازگزار است نیز از جمله مکان های عبادی است که فعالیت های خود را پس از چند ماه تعطیلی آغاز کرده است.

 

«سید امجد علی» از مسجد جامع جایپور در این باره گفت: ما تصمیم گرفته ایم که تنها از 50 درصد ظرفیت مسجد برای برگزاری نمازهای جماعت استفاده کنیم.

 

وی همچنین بر رعایت طرح فاصله گیری اجتماعی در مسجد جامع برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تاکید کرد.

 

متولی بزرگ ترین جایپور هند افزود: در روزهای معمولی تعداد نمازگزاران از 50 نفر بیشتر نمی شود به جز روزهای جمعه که تعداد بیشتری برای ادای نماز جمعه به مسجد می آیند.

 

سید امجد علی تصریح کرد که به همه مساجد توصیه شده است از دستورالعمل های دولت برای برگزاری نمازهای جماعت و فعالیت های مذهبی پیروی کنند.

 

حرم «اجمیر درگه» از مراکز دینی مسلمانان در جایپور هند نیز همزمان با دیگر مکان های عبادی فعالیت های خود را آغاز کرده است.

 

مقامات شهر جایپور برای نظارت بر فعالیت‌های این درگه از این مکان بازدید کرده اند.

 

مفقود شدن لوسترهای مسجد «امام حسین(ع)» قاهره جدل برانگیز شد

 

 

 

به نقل از «الفرات نیوز»، زائران مسجد «امام حسین(ع) مشهور به «راس الحسین(ع)» قاهره اخیرا اعلام کردند: 73 لوستر تاریخی این مسجد که یکی ار مهم ترین آثار تاریخی آن به شمار می رفت، مفقود شده است.

 

انتشار این خبر با بحث و جدل های بسیاری در این کشور رو به رو شد و این خبر پس از آن داغ شد که اتحادیه فوتبال مصر از مفقود شدن جام ملت های آفریقا و تعدادی مدال خبر داده بود.

 

برخی از فعالان اجتماعی این اقدام را ناشی از بی توجهی و فساد در این کشور می دانند.

 

در همین راستا، برخی از مقامات ویژه خواستار پیگیری این موضوع و آثار تاریخی در مصر شدند.

 

هم اکنون انتشار خبر مفقود شدن لوسترهای مسجد امام حسین(ع) از شبکه های اجتماعی، رسانه ای شده  و به روزنامه ها کشیده شده است.

 

«عبدالهادی هندی» عضو شورای عالی اسلامی مصر مدعی شده است که این لوسترها در زمان «اخوان المسلمین» مفقود شده و این در حالی است که اخوان المسملین این اقدام را تکذیب کرده اند.

 

مسجد امام حسین(ع) در سال 549 هجری به دست فاطمیون ساخته شده است و یکی از قدیمی ترین نسخ قرآنی و برخی متعلقات پیامبر اکرم(ص) در اتاقی واقع در این مسجد نگهداری می شود.

 

در این مسجد، مقام رأسُ الحُسَین،  محل دفن یا نگهداری سر امام حسین(ع) قرار دارد.

 

 به گفته علمای شیعه سر امام حسین(ع) به بدن ایشان در کربلا محلق و در آنجا دفن شد. نجف، مدینه، دمشق، رقه و قاهره از دیگر مکان‌هایی هستند که برای دفن سر مطهر ذکر شده‌اند. در شهر‌های مدینه، دمشق، رقه و قاهره نیز بقعه‌هایی به عنوان مقام رأس الحسین(ع) موجود است.

 

قوانین جدید برای ورود گردشگران به مسجد«ایا صوفیه» ترکیه

 

 

 

به نقل از «اخبارالخلیج»، با گذشت بیش از دو ماه از بازگشایی مسجد «ایاصوفیه» به روی نمازگزاران و گردشگران در ترکیه، در خبرها آمده است: از این پس گردشگران برای ورود به این مسجد باید از قوانین جدید پیروی کنند.

 

این قوانین شامل داشتن پوشش برای زنان است و گردشگران حق ندارند با لباس کوتاه و باز وارد مسجد شوند.

 

بنابراین گزارش، از این پس گردشگران باید آداب مسجد را رعایت کنند و به قوانین احترام بگذارند.

 

زنان برای ورود به مسجد باید از پوشش چادر یا روسری استفاده کنند و اگر با خود به همراه نداشته باشند در ورودی مسجد، آن را خریداری کنند.

 

دادگاه عالی ترکیه دو ماه گذشته به دستور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه حکم تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد را صادر کرد.

 

این اقدام با بازتاب های مختلفی رو به رو شد. برخی از این اقدام استقبال کرده و برخی با آن مخالفت کردند.

 

ایاصوفیه در قرن ششم میلادی به عنوان کلیسا ساخته شد و امپراطوری عثمانی پس از فتح استانبول در سال ۱۴۵۳ میلادی آن را تبدیل به مسجد کرد. این مسجد در سال ۱۹۳۴ میلادی با مصوبه دولت وقت ترکیه تبدیل به موزه شده بود و بعد از 86 سال بار دیگر به مسجد تبدیل شد.

 

برگزاری تور آنلاین آشنایی با اولین اکو-مسجد اروپا در روز ۱۲ سپتامبر

 

 

 

به نقل از «cambridgenetwork»،تور آنلاین بازدید از مسجد مرکزی کمبریج تحت عنوان «گردش در اولین اکو-مسجد اروپا» روز 12 سپتامبر (شنبه 22 شهریور) برگزار می شود.

 

بازدیدکنندگان می توانند به طور آنلاین به مسجد مرکزی کمبریج ملحق شوند و با بخش های مختلف اولین اکو-مسجد اروپا آشنا شوند.

 

افرادی که در این تور شرکت می کنند شاهد چگونگی تکامل طرح مسجد مرکزی کمبریج به دست معمارانی هستند که «چشم لندن» را نیز طراحی کرده اند.

 

طراحان این مسجد معماران عضو مجموعه «مارکس بارفیلد» هستند که به خاطر طرح های ابتکاری شان مانند «چشم لندن» مشهورند.

 

چشم لندن یا چرخ هزاره بلندترین چرخ و فلک اروپا با ارتفاع ۱۳۵ متر است که به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی لندن محسوب می شود.

 

این چرخ و فلک در ساحل شرقی رودخانه تایمز و تقریبا روبروی ساختمان پارلمان بریتانیا واقع شده‌است.

 

اولین مسجد سبز یا اکو-مسجد اروپا که حدود یک هزار نمازگزار را در خود جای می دهد در آوریل سال 2019 میلادی در کمبریج انگلیس افتتاح شد.

 

طراحی «اکو مسجد» کمبریج الهام گرفته از سنت های معماری مذهبی و اسلامی است

 

ویژگی اصلی این مسجد استفاده از انرژی سبز و پایدار به دلیل ساختار خود مسجد و تعهد آن به گزینه های مربوط به مسئولیت پذیری در برابر محیط زیست است.

 

اولین مسجد سبز اروپا در منطقه کمبریج انگلیس بر اساس معیارهای محیط زیستی ساخته شده و انرژی مورد نیاز این مسجد از طریق پانل های خورشیدی تامین می شود.

 

این مسجد مجهز به تکنولوژی پیشرفته ای برای انتشار کربن غیرفعال به منظور مقابله با تغییرات آب و هوایی است.

 

پایان پیام/ 9