از اجرای طرح «معراج‌السعاده» تا استمرار کمک‌های مومنانه

از اجرای طرح «معراج‌السعاده» تا استمرار کمک‌های مومنانه

تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
آخرین وضعیت بیمه خادمان جدید مساجد، آموزش سبک زندگی اسلامی به بچه‌های مسجد در طرح «معراج‌السعاده» و راه‌اندازی پویش سراسری ترویج و معرفی کتاب در مساجد و هیئت‌ها ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۲ شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۲۲ شهریورماه:

 

آخرین وضعیت بیمه خادمان جدید مساجد/تشویق خیرین به ساخت مسجد در شهرک‌های تازه تاسیس

 

 

 

 

حجت الاسلام «محمد نوروزپور» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به بیمه خادمانی که تازه در مساجد مشغول شده اند، اظهار کرد: خادمین قدیمی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند،  همانند روال گذشته بخشی از بیمه آنها توسط تامین اجتماعی پرداخت می شود، اما در حال حاضر کسانی که به تازگی به عنوان خادم مسجد مشغول به کار شده اند، سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است که پرداخت بیمه آنها در بودجه ما  لحاظ نشده است و امکان پرداخت بیمه این خدام برای تامین اجتماعی میسر نیست.

 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه از رایزنی این سازمان با سازمان تامین اجتماعی برای پیگیری این موضوع خبر داد و گفت: در حال تلاش برای دریافت مصوبه از مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکل هستیم و خوشبختانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز همکاری های قابل توجهی با ما در این زمینه دارد، تا این مشکل از طریق مجلس حل شود، تا در بودجه سنواتی جاری سازمان تامین اجتماعی لحاظ شود.

 

حجت الاسلام نوروزپور در ادامه با اشاره به رویکرد سازمان اوقاف و امور خیریه برای ساخت و مرمت مساجد قدیمی تصریح کرد: مساجد مهم ترین پایگاه دین مبین اسلام به شمار می آیند و اولین پایگاهی هستند که توسط نبی مکرم اسلام(ص) بنا شده است و ائمه اطهار(ع) بسیاری از برنامه هایشان در مساجد انجام می دادند، به طوری که مقر حکومت امیرالمومنین(ع) در مسجد کوفه بوده است و  قضاوت، مشاوره، فعالیت های اجتماعی، رسیدگی به امور زندگی مردم توسط آن حضرت در مسجد صورت می گرفت، در شکل گیری انقلاب اسلامی،دفاع مقدس و مبارزه با ویروس کرونا نیز مساجد دوشادوش دیگر نهادها و سازمان ها نقشی قابل توجه داشتند.

 

وی با بیان اینکه مساجد و بقاع متبرکه توسط مردم اداره می شوند، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر سازمان ها نقش همکاری و تسهیل گیری در این زمینه را دارند. به طور مثال سازمان اوقاف و امور خیریه در معرفی مکان هایی که فاقد مسجد هستند با خیرین مشارکت دارند.

 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: متاسفانه، در برخی از مکان ها که منطقه مسکونی است، نسبت به ساخت مسجد توجه لازم انجام نشده که ما این مناطق را شناسایی و به خیرینی که به ما مراجعه می کنند، معرفی می کنیم تا اقدام به ساخت، تجهیز و تعمیر مساجد کنند.

 

 حجت الاسلام نوروزپور در پایان خاطر نشان کرد: سازمان اوقاف وامورخیریه هم تلاش می کند که موقوفاتی که در زمینه مسجد دارد، را در خدمت، عمران و آبادانی مساجد صرف می کند تا در راستای عمل به این آیه قرآن کریم «إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسى‌ أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ؛ مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مى‌پردازند و جز از خدا نمى‌ترسند. اميد است كه آنان از ره‌يافتگان باشند.»، گام بردارد.

 

از پاسخگویی به شبهات تا آموزش سبک زندگی اسلامی به بچه‌های مسجد در طرح «معراج‌السعاده»

 

 

 

 

«زهرا باجلان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردهای کانون فرهنگی هنری «عصر انتظار» مسجد حضرت قائم(عج) (واقع در بلوار امام رضا(ع)، میدان پارچین شهرستان پاکدشت استان تهران) ویژه ماه محرم حسینی(ع)، اظهار کرد: به مناسبت ماه محرم هر شب 200 بسته غذایی میان نیازمندان منطقه پاکدشت توزیع می شود، چرا که امسال به دلیل بحران کرونا امکان توزیع اطعام حسینی فراهم نبود و برنامه ریزی کردیم که بسته های غذایی را میان نیازمندان توزیع کنیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «عصرانتظار» مسجد حضرت قائم(عج) بیان کرد: امسال رویکردی که در عزاداری ماه محرم در پیش گرفتیم برپایی مشاوره های خانواده با حضور کارشناسان مرکز پاسخگویی به شبهات است تا از این طریق به شبهات دینی جوانان، نوجوانان و خانواده ها پاسخ بگوییم و پیرامون سبک زندگی اسلامی مباحثی را مطرح کنیم. ضمن اینکه گروه سرود کانون نیز به اجرای سرود در حرم امام خمینی(ره) پرداخت.

 

وی به رویکردهای این کانون در فصل تابستان برای نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه های سبک زندگی و مشاوره های خصوصی، برگزاری دوره های فنی و حرفه ای همچون فتوشاپ با رعایت پروتکل های بهداشتی بخشی از برنامه های تابستانی این کانون بوده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «عصر انتظار» به رویکرد این کانون فرهنگی هنری در دستگیری از نیازمندان هم اشاره کرد و گفت: اهدای هدایا به خانواده های شهدا بویژه خانواده های شهدای مدافع حرم و تولید و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده و بسته های ارزاق بخش دیگری از فعالیت های این کانون است که می توان به آن اشاره کرد.

 

وی با اشاره به رویکرد و فعالیت های این کانون فرهنگی هنری در دوران قبل از کرونا تصریح کرد: برگزاری دوره های آموزش سرود، تشکیل گروه سرود و تئاتر دختران نوجوان، نقاشی، صنایع دستی، گرافیک، خوشنویسی، دوره های مهارت آفرینی بخشی از فعالیت های این کانون در محور هنری بوده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «عصر انتظار» مسجد حضرت قائم(عج) «معراج السعاده» را یکی دیگر از طرح هایی دانست که به همت این کانون اجرا می شود و ابراز کرد: رویکرد این طرح دینی است که تلاش می شود، رفتارها و اخلاق پسندیده مورد تایید اسلام را در میان مخاطبان به شیوه عملی ترویج دهد.

 

 وی برگزاری دوره های آموزش قرآن کریم، ابتهال، نهج البلاغه شناسی، تفسیر و حفظ قرآن کریم، تواشیح،صحیفه سجادیه را بخش دیگری از برنامه های کانون «عصر انتظار» برشمرد.

 

گفتنی است، کانون فرهنگی هنری «عصر انتظار» مسجد حضرت قائم(عج) واقع در بلوار امام رضا(ع) میدان پارچین شهرستان پاکدشت استان تهران است. این کانون فرهنگی هنری از سال 94 با مجوز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر به عنوان یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال در این استان شناخته می شود.

 

برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی با موضوع ایثار و شهادت/ اجرای «شب‌های خاطره» در هفته دفاع مقدس

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «ذبیح الله ادبی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مساجد مهم ترین نقش را در بسیج نیروها و تامین امکانات لازم برای جبهه ها در دوره دفاع مقدس داشتند، اظهار کرد: این خانه های خدا در مبارزه با جنگ نرم و فرهنگی دشمن نیز بسیار فعال هستند هرچند به نظر می رسد میزان توجه مسئولان کشور به نقش و جایگاه مساجد در این زمینه، بسیار کمتر از توجه مسئولان در مقابله با جنگ سخت دشمن است.

 

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) ستاد دانشگاه فارابی (واقع در تهران، بلوار ارتش، بلوار نیروی زمینی) در ادامه با بیان اینکه این مسجد همه ساله ویژه برنامه هایی در بزرگداشت هفته دفاع مقدس و پاسداشت استقامت ملت ایران و ایثارگران و خانواده شهدا و جانبازان برگزار می کند، افزود: امسال مسابقه مقاله نویسی با موضوع ایثار و شهادت به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار می شود و به 14 نفر، جایزه 500 هزار تا یک میلیون تومان پرداخت می شود.

 

وی اضافه کرد: مراسم «شب های خاطره» با حضور و سخنرانی جمعی از فرماندهان ارتش در دوره جنگ هشت ساله تحمیلی، در ایام گرامیداشت هفته دفاع مقدس در مسجد امام حسن مجتبی (ع) برگزار می شود تا نیروهای نظامی جوان با رشادت های ملت ایران و نظامی ها در مقابله با دشمن بعثی بیش از گذشته آشنا شوند.

 

ادبی در ادامه به فعالیت مسجد امام حسن مجتبی (ع) در دوره شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و یادآور شد: نماز جماعت در سه نوبت و را رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در این مسجد اقامه می شود و تمام دانشجویان و استادان و سایر نیروهای فعال در دانشگاه فارابی، حضور گسترده ای در نماز جماعت و سایر برنامه های این مسجد دارند و همه این ها در حالی است که هیچ گونه اجباری برای حضور نیروها در مسجد وجود ندارد.

 

وی تاکید کرد: اهالی مسجد امام حسن مجتبی (ع) در دوره شیوع ویروس کرونا، در دو نوبت و هر بار، 60 بسته ارزاق را همسو با رزمایش مواسات و همدلی میان نیازمندان توزیع کردند که هر بسته شامل، برنج، چای، قند، شکر، خرما، رشته ماکارانی، مرغ و لپه بود.

 

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) دانشگاه فارابی با اشاره به برگزاری جلسه تفسیر قرآن در روزهای یک شنبه و جلسات تفسیر نهج البلاغه در روزهای شنبه و دوشنبه در این مسجد، خاطرنشان کرد: استقبال خوب نیروهای ارتش از این گونه برنامه ها موجب تنوع بخشی در برگزار آنها و تلاش برای برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی دیگر شده است.

 

راه‌اندازی پویش سراسری ترویج و معرفی کتاب در مساجد و هیئت‌ها

 

 

 

پویش سراسری ترویج و معرفی کتاب در هیئات مذهبی و  مساجد راه اندازی شد.

 

بنابراین گزارش، این پویش با هدف ترویج و معرفی کتاب های برگزیده در هیئت های منتخب سراسر کشور برگزار خواهد شد.

 

علاقه مندان برای شرکت در این پویش ملی و برپایی نمایشگاه کتاب پس از انجام مراحل ثبت نام به سامانهkhooshe.org مراجعه کنند.

 

اقدامات پیشنهادی ترویجی در محورهای زیر است:

معرفی کتاب از تریبون

هماهنگی با سخنرانان و مداحان برای معرفی کتاب

توزیع بروشورهای معرفی کتاب

 معرفی چهره به چهره کتاب

برگزاری گعده های کتابخوانی

نصب تصاویر معرفی کتاب

عرضه و توزیع کتاب

11 کتاب به عنوان برجسته ترین آثار مرتبط با  قیام حسینی و عاشورایی انتخاب شده اند که به شرح زیر است:

آه به روایت ماه

آفتاب در حجاب

 سفر خروج

پس از بیست سال

 اهل بیتی ها

 چابکسوار

 آوای درد

 در میان روضه ها گریه کردم

 سلیمانی عزیز

 بچه های فرات

 

این پویش به همت انجمن کتابفروشان جهاد انقلاب اسلامی و کتاب شهر ایران راه اندازی شده است.

 

توزیع ۳۰۰ بسته معیشتی ویژه محرم به همت کانون ساقی کوثر

 

 

 

۳۰۰ بسته همدلی در  راستای پویش «ایران همدل» بین نیازمندان مناطق محروم به همت بچه های کانون ساقی کوثر اسلامشهر به مناسبت ماه محرم  در حال توزیع است.

 

 بنابراین گزارش، اقلام اهدایی شامل گوشت، مرغ، برنج، روغن، رب و ... می شود.

 

محرم امسال به علت شرایط بحران کرونا اطعام غذای گرم صورت نگرفت و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای پویش «ایران همدل» بسته های معیشتی میان نیازمندان توزیع و تمامی هزینه های اطعام صرف تهیه و توزیع اقلام اهدایی شد.

 

از دیگر برنامه های کانون در راستای رزمایش کمک مومنانه ضدعفونی کردن معابر و منازل نیازمندان، اهدای پک های بهداشتی، حمایت تحصیلی از فرزندان بدسرپرست و بی سرپرست است که با همت خیرین تا پایان سال ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.

 

یادآور می شود، کانون فرهنگی هنری ساقی کوثر در شهرستان اسلامشهر خیابان ملت واقع شده است.

پایان پیام/ 9