کیفیت و آثار حضور زنان در مسجد

کیفیت و آثار حضور زنان در مسجد

تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
کتاب «مسجد و زن» درباره کیفیت و آثار حضور زنان در مسجد، به قلم محمدعلی موظف رستمی و مهین ساعدی از سوی انتشارات پرهيب وارد بازار نشر شده است.

 به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کتاب «مسجد و زن» به قلم محمدعلی موظف رستمی و مهین ساعدی وارد بازارکتاب شد.

 

در مقدمه این کتاب آمده است:

 

یکی از موضوع‌های چالش‌برانگیز در حوزۀ مسجد، میزان و کیفیت حضور زنان در مسجد است. عده ای با استناد به برخی از احکام وارده دربارۀ چگونگی حضور زنان در مسجد برای شرکت در اقامۀ نماز جماعت و دیگر فعالیتهای مذهبی، بهترین مکان عبادت زنان را در پستوهای خانه می دانند. عده ای دیگر نیز با تمسک به بعضی روایات و احادیث و نیز شیوۀ رفتاری پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ائمه اطهار (علیهم‌السلام) حضور زنان در مسجد را نه‌ تنها بدون اشکال بلکه مستحب و ضروری می دانند.

 

این گونه در نحوۀ برخورد با حضور زنان در مساجد کشور، ما را بر آن داشت تا با تفحص و کندوکاو در منابع و آموزه های دینی، اطلاعات جامعتر، دلایل و مستندات بیشتری از حضور کمی و کیفی زنان از گذشته‌های دور تاکنون و نیز حدود وثغور در رفت ‌وآمد به مسجد را با هدف تبیین بیشتر این موضوع ارائه کنیم.

 

 نویسندگان کتاب « مسجد و زن» در بخش دیگری از مقدمه این کتاب آورده اند: با توجه به درخواست برخی از مراکز تبلیغی برای تدوین یک اثر قابل اعتنا و مستند، بر آن شدیم تا در ابتدا با یک کار مطالعاتی وسیع و جامع الاطراف تمام زوایای امر را مورد کنکاش و بررسی دقیق قرار داده و در ادامه به دلیل وسواس در ثبت و ضبط مطالب و تتبع و تحقیق و امعان نظر در مسائل فقهی پیرامون موضوع سخن، در بازه زمانی بیشتری موضوع مورد تحقیق و پژوهش جدی قرار گیرد.  به همین دلیل تدوین آن چند سال به طول انجامید و در طی آن با چند تن از صاحب نظران حوزۀ مسجد نیز مشاوره به عمل آمد تا محتوایی جایز، صحیح و مقبول ارائه شود.

 

 در این نوشتار تلاش شده است که حداقل هایی از مستندات و دلایل عقلی و نقلی مشارکت و حضور زنان در مساجد را به نحوی مطلوب و درست به تصویر کشانده تا در آینده شاهد مشارکت فعالتر این قشر عظیم در غنی سازی برنامه ها و فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی و اجتماعی و مساجدی پرمخاطب‌‌تر داشته باشیم.

 

 بنابراین گزارش،  کتاب«مسجد و زن» در هفت فصل تهیه و به موضوعاتی همچون آیات و روایت درباره مسجد و زنان،فضای اختصاصی بخش زنانه در مسجد، کیفیت حضور زنان در مسجد، آثار حضور زنان در مسجد، جایگاه زنان در ادیان،مکاتب فکری و جامعه وآسیب شناسی و راهکارها پرداخته است.

 

این کتاب به شمارگان 1200 جلد و به قیمت 750000 ریال از سوی انتشارات پرهیب وارد بازار کتاب شد.

پایان پیام/ 40