«سفیران اجتماعی»؛ طرح مسجد‌محور در پیشگیری از طلاق، اعتیاد و بیکاری

«سفیران اجتماعی»؛ طرح مسجد‌محور در پیشگیری از طلاق، اعتیاد و بیکاری

تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
سعادتی با بیان‌اینکه طرح «سفیران اجتماعی» ابتکار ستاد فهما در استفاده از ظرفیت اجتماعی مساجد است، گفت: پیشگیری از آسیب‌هایی همچون طلاق، اعتیاد، بیکاری و افزایش کودکان کار با تکیه بر توان محلات و مساجد در این طرح دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به منظور بررسی اهداف و روند اجرای طرح «سفیران اجتماعی» به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد فهما گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

طرح «سفیران اجتماعی» با چه رویکرد و اهدافی در دستور کار ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور قرار گرفته است؟

 

این طرح با مشارکت وزارت کشور و دبیرخانه پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرا در بازه زمانی سه ساله در دستور کار قرار گرفته است و محل تمرکز و نقطه هدف آن در فاز نخست، چهار شهرستان پرآسیب از نظر اجتماعی، بنابر لیست اعلامی وزارت کشور است.

با این کیفیت که در هر شهرستان پنج کانون فرهنگی هنری به عنوان مجری طرح انتخاب شده اند و در هر کانون یک مربی برادر و یک مربی خواهر بعد از طی فرآیند انتخاب، به اجرای طرح مشغول است و با اینکه بیش از 300 نفر علاقمند به همراهی در اجرا بودند اما به تناسب شرایط و بضاعت ها حدود 50 نفر در بازه سنی 25 تا 45 سال با رویکرد جوان گرایی و فعال و پویا بودن و استفاده از تجارب و ظرفیت های محلی اجرای طرح «سفیران اجتماعی» را عهده دار شده اند.

 

غنای علمی و محتوای مدنظر این طرح چگونه تامین شده است؟

 

این مربیان نیازمند بستر قوی علمی و زیربنایی بودند از این رو، مجموعه 12 جلدی آماده شده و نیز نظام نامه طرح در قالب دو جلد در دست تدوین است و در اختیار مربیان طرح قرار می گیرد تا هر مربی بین 20 تا 40 نفر از نوجوانان محل را با آسیب های اجتماعی آشنا کرده و آموزش های لازم برای پیشگیری از این آسیب ها را به آنها ارائه کند.

 

کدام شهرستان ها و چه آسیب هایی نقطه آغاز شروع طرح «سفیران اجتماعی» هستند؟

 

شهرستان های زاوه در خراسان رضوی، میامی در سمنان، آوج در قزوین و شفت از گیلان چهار نقطه پایلوت در اجرای این طرح هستند و امسال هم یک شهرستان در فاز تکمیلی به آنها اضافه می شود.

این شهرستان ها در لیست 31 موردی وزارت کشور از نظر شدت آسیب های اجتماعی قرار دارند و پیشگیری از معضلاتی همچون طلاق، بیکاری، اعتیاد، کودکان کار و ... در آنها دنبال می شود. لذا در تلاش هستیم تا این چهار شهرستان را از لیست وزارت کشور خارج کنیم.

 

سازوکار اجرای این طرح چه کیفیتی دارد؟

 

هسته اجتماعی متشکل از 7 تا 11 نفر با حضور امام جماعت، مدیر کانون فرهنگی هنری، مسئول بسیج و هیئت امنای مسجد و پنج نفر از سرمایه های اجتماعی محله تشکیل شده و بر استعداد و ظرفیت محلی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی تمرکز دارد.

در بخش های حاشیه ای طرح لازم است که بخش بازی برای انگیزه بخشی به مخاطبان، افزوده شود که این مهم را با استفاده از ظرفیت کانون های مسجدی و موسسات و همکاری دانشگاه صنعتی شریف دنبال می کنیم، مقدمات انجام شده و با استفاده از نمایندگی های مجموعه لکو در شهرستان های هدف، بازی هایی را بر اساس استعداد مخاطب طراحی و اجرا می کنیم.

علاوه بر این، مشاوران درمانی برای خانواده های آسیب دیده و در معرض آسیب که در مسیر اجرای طرح شناسایی می شوند، نیز فعال می شوند.

همچنین، کارگروهی قوی از استادان حوزه و دانشگاه را در کنار طرح پیش بینی کرده ایم و توانستیم با حمایت دبیرخانه پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح را پیش ببریم.

 

اشاره داشتید که طرح سفیران اجتماعی در بازه زمانی سه ساله اجرا می شود، از چه زمان کلید خورده و تا کی اجرای فاز نخست آن ادامه دارد؟

 

در سال 98 طرح کلید خورد و با تدوین منابع، مصاحبه با مربیان، تشکیل کارگروه های علمی و ... وارد فاز اجرا شدیم تا پایان سال 1400 اتمام دوره سه ساله را شاهد خواهیم بود.

این طرح بستر آماده ای برای ورود به فعالیت های اجتماعی مسجد را فراهم کرده است و درخواست های متعدد از استان های مختلف برای اجرای آن را داریم اما بنابر اقتضائات و شرایط، فعلاً امکان افزایش شهرستان های مجری وجود ندارد.

باید توجه داشت طرح «سفیران اجتماعی» یکی از ابتکارات و فعالیت های جدید ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای نشان دادن ظرفیت اجتماعی خانه های خدا و راه اندازی قرارگاه اجتماعی پیرو منویات مقام معظم رهبری است. در این راستا تلاش شده مربیان و کانون های فرهنگی هنری فعال در طرح در محله حضور داشته و همیشه در دسترس خانواده ها باشند.

 

با توجه به شیوع کرونا و توقف حضوری اجرای بسیاری از طرح ها و برنامه ها آیا طرح سفیران اجتماعی نیز دستخوش تغییرات شده است؟

 

قبل از شیوع کرونا مربیان 32 ساعت آموزش حضوری متمرکز را در استان مازندران طی کردند، بعد از آن قرار بود 16 ساعت دیگر هم تحت آموزش قرار بگیرند که به دلیل شیوع کرونا میسر نشد و بحث های تکمیلی به صورت مکتوب به آنها ارائه شد.

این مربیان باید آموزش های لازم را به نوجوانان ارائه کنند تا توانمندی شناسایی آسیب ها و راه مقابله با آن را فرا بگیرند که این اتفاق در حال رقم خوردن است.

خوشبختانه، در طول اجرا در شهرستان های هدف به آسیب های دیگری نیز برخورد کردیم که پیشگیری و رفع آنها را به متصدیان امر سپردیم.

بسیاری از این فعالیت ها تا اوایل بهمن سال گذشته انجام شده بود اما به دلیل شیوع کرونا وقفه ای در حضور داشتیم و نهایتاً برای ادامه، فعالیت ها را به فضای مجازی هدایت کرده ایم هر چند حضورهای محدود پیش بینی شده است.

پایان پیام/ 9