از عزم بچه‌های مسجد برای پیشگیری از طلاق و اعتیاد تا همدلی مومنانه مسجدی‌ها

از عزم بچه‌های مسجد برای پیشگیری از طلاق و اعتیاد تا همدلی مومنانه مسجدی‌ها

تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
اجرای طرح مسجدمحور «سفیران اجتماعی»، تدارک مساجد تهران برای سالروز شهادت امام سجاد(ع) و اجرای پویش «در انتظار همدلی» ویژه سال جدید تحصیلی ازجمله آخرین اخبار حوزه مسجد در ۲۳ شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۲۳ شهریورماه:

 

«سفیران اجتماعی»؛ طرح مسجد‌محور در پیشگیری از طلاق، اعتیاد و بیکاری

 

 

 

 

به منظور بررسی اهداف و روند اجرای طرح «سفیران اجتماعی» به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد فهما گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

طرح «سفیران اجتماعی» با چه رویکرد و اهدافی در دستور کار ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور قرار گرفته است؟

 

این طرح با مشارکت وزارت کشور و دبیرخانه پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرا در بازه زمانی سه ساله در دستور کار قرار گرفته است و محل تمرکز و نقطه هدف آن در فاز نخست، چهار شهرستان پرآسیب از نظر اجتماعی، بنابر لیست اعلامی وزارت کشور است.

با این کیفیت که در هر شهرستان پنج کانون فرهنگی هنری به عنوان مجری طرح انتخاب شده اند و در هر کانون یک مربی برادر و یک مربی خواهر بعد از طی فرآیند انتخاب، به اجرای طرح مشغول است و با اینکه بیش از 300 نفر علاقمند به همراهی در اجرا بودند اما به تناسب شرایط و بضاعت ها حدود 50 نفر در بازه سنی 25 تا 45 سال با رویکرد جوان گرایی و فعال و پویا بودن و استفاده از تجارب و ظرفیت های محلی اجرای طرح «سفیران اجتماعی» را عهده دار شده اند.

 

غنای علمی و محتوای مدنظر این طرح چگونه تامین شده است؟

 

این مربیان نیازمند بستر قوی علمی و زیربنایی بودند از این رو، مجموعه 12 جلدی آماده شده و نیز نظام نامه طرح در قالب دو جلد در دست تدوین است و در اختیار مربیان طرح قرار می گیرد تا هر مربی بین 20 تا 40 نفر از نوجوانان محل را با آسیب های اجتماعی آشنا کرده و آموزش های لازم برای پیشگیری از این آسیب ها را به آنها ارائه کند.

 

کدام شهرستان ها و چه آسیب هایی نقطه آغاز شروع طرح «سفیران اجتماعی» هستند؟

 

شهرستان های زاوه در خراسان رضوی، میامی در سمنان، آوج در قزوین و شفت از گیلان چهار نقطه پایلوت در اجرای این طرح هستند و امسال هم یک شهرستان در فاز تکمیلی به آنها اضافه می شود.

این شهرستان ها در لیست 31 موردی وزارت کشور از نظر شدت آسیب های اجتماعی قرار دارند و پیشگیری از معضلاتی همچون طلاق، بیکاری، اعتیاد، کودکان کار و ... در آنها دنبال می شود. از این رو، در تلاش هستیم تا این چهار شهرستان را از لیست وزارت کشور خارج کنیم.

 

سازوکار اجرای این طرح چه کیفیتی دارد؟

 

هسته اجتماعی متشکل از 7 تا 11 نفر با حضور امام جماعت، مدیر کانون فرهنگی هنری، مسئول بسیج و هیئت امنای مسجد و پنج نفر از سرمایه های اجتماعی محله تشکیل شده و بر استعداد و ظرفیت محلی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی تمرکز دارد.

در بخش های حاشیه ای طرح لازم است که بخش بازی برای انگیزه بخشی به مخاطبان، افزوده شود که این مهم را با استفاده از ظرفیت کانون های مسجدی و موسسات و همکاری دانشگاه صنعتی شریف دنبال می کنیم، مقدمات انجام شده و با استفاده از نمایندگی های مجموعه لکو در شهرستان های هدف، بازی هایی را بر اساس استعداد مخاطب طراحی و اجرا می کنیم.

علاوه بر این، مشاوران درمانی برای خانواده های آسیب دیده و در معرض آسیب که در مسیر اجرای طرح شناسایی می شوند، نیز فعال می شوند.

همچنین، کارگروهی قوی از استادان حوزه و دانشگاه را در کنار طرح پیش بینی کرده ایم و توانستیم با حمایت دبیرخانه پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح را پیش ببریم.

 

اشاره داشتید که طرح سفیران اجتماعی در بازه زمانی سه ساله اجرا می شود، از چه زمان کلید خورده و تا کی اجرای فاز نخست آن ادامه دارد؟

 

در سال 98 طرح کلید خورد و با تدوین منابع، مصاحبه با مربیان، تشکیل کارگروه های علمی و ... وارد فاز اجرا شدیم تا پایان سال 1400 اتمام دوره سه ساله را شاهد خواهیم بود.

این طرح بستر آماده ای برای ورود به فعالیت های اجتماعی مسجد را فراهم کرده است و درخواست های متعدد از استان های مختلف برای اجرای آن را داریم اما بنابر اقتضائات و شرایط، فعلاً امکان افزایش شهرستان های مجری وجود ندارد.

باید توجه داشت طرح «سفیران اجتماعی» یکی از ابتکارات و فعالیت های جدید ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای نشان دادن ظرفیت اجتماعی خانه های خدا و راه اندازی قرارگاه اجتماعی پیرو منویات مقام معظم رهبری است. در این راستا تلاش شده مربیان و کانون های فرهنگی هنری فعال در طرح در محله حضور داشته و همیشه در دسترس خانواده ها باشند.

 

با توجه به شیوع کرونا و توقف حضوری اجرای بسیاری از طرح ها و برنامه ها آیا طرح سفیران اجتماعی نیز دستخوش تغییرات شده است؟

 

قبل از شیوع کرونا مربیان 32 ساعت آموزش حضوری متمرکز را در استان مازندران طی کردند، بعد از آن قرار بود 16 ساعت دیگر هم تحت آموزش قرار بگیرند که به دلیل شیوع کرونا میسر نشد و بحث های تکمیلی به صورت مکتوب به آنها ارائه شد.

این مربیان باید آموزش های لازم را به نوجوانان ارائه کنند تا توانمندی شناسایی آسیب ها و راه مقابله با آن را فرا بگیرند که این اتفاق در حال رقم خوردن است.

خوشبختانه، در طول اجرا در شهرستان های هدف به آسیب های دیگری نیز برخورد کردیم که پیشگیری و رفع آنها را به متصدیان امر سپردیم.

بسیاری از این فعالیت ها تا اوایل بهمن سال گذشته انجام شده بود اما به دلیل شیوع کرونا وقفه ای در حضور داشتیم و نهایتاً برای ادامه، فعالیت ها را به فضای مجازی هدایت کرده ایم هر چند حضورهای محدود پیش بینی شده است.

 

تدارک مساجد تهران برای سالروز شهادت امام سجاد(ع)

 

 

 

مراسم سوگواری سالروز شهادت چهارمین امام شیعیان جهان در تعدادی از مساجد تهران با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به شرح زیر برگزار می شود.

 

مسجد جامع همت

سخنران:مهدی قاسمی

مرثیه خوان:حسن میرزایی

زمان: از 18 شهریور به مدت 10 شب ساعت 21

نشانی:میدان تجریش، جنب آستان امامزاده صالح(ع)

 

مسجد جامع قلهک

سخنران: حجت الاسلام موسوی مطلق(24شهریور بعد ازنمازمغرب و عشا)

مرثیه خوان:مهدی دقیقی(23 شهریوربعد ازنماز مغرب و عشا)  

نشانی: خیابان شریعتی،بالاتر از ایستگاه  متروی قلهک

 

مسجد اعظم فرحزاد

سخنران: حجت الاسلام مهدی دانشمند

مرثیه خوان:روح الله بهمنی،مصطفی فرحزادی،حسن منصوری،سید حسین حسینی، مهدی بهشتی

زمان: 19 تا 27 شهریور ساعت 20 و 30

نشانی: بلوار فرحزاد،میدان فرحزاد

 

مسجد علی بن الحسین(ع)

سخنران: حجت الاسلام شهاب  مرادی

مرثیه خوان:مهدی رجبی

زمان:23 شهریوربعد ازنماز مغرب وعشا

نشانی:بلوار ابوذر،پایین تر از پل سوم

 

مسجد جامع امام سجاد(ع)

سخنران: حجت الاسلام علیرضا پناهیان

مرثیه خوان:مهدی سلحشور

زمان: 23 شهریور بعد ازنماز مغرب و عشا

نشانی:فلکه دوم صادقیه،بزرگراه اشرفی اصفهانی، جنب بوستان صبا

 

مسجد مرکزی اردبیلی ها

سخنران: سیدعلی موسوی

مرثیه خوان: علیرضا بندوی

زمان:23 شهریور ساعت 21

نشانی: خیابان 15 خرداد، چهارراه گلوبندک، کوچه حاله حصار

 

مسجد حضرت رقیه(س)

سخنران:یونس ترابی

مرثیه خوان:سعید جوانبخت،علی اکبری اهری، صاحب محمدی

زمان:23 شهریور ساعت 21

نشانی:شهریار،امیریه،میدان وحدت، انتهای خیابان وحدت

 

از توزیع غذای گرم‌ میان‌کارتن ‌خواب‌ها تا تامین ملزومات تحصیل آنلاین برای دانش‌آموزان نیازمند

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «غیاثالدین قاسمی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه خدمت مردم متدین ایران به نیازمندان، همه اقشار جامعه حتی طبقاتی با درآمد متوسط به پایین را هم دربرمی گیرد، اظهار کرد: این حقیقت را طی مدتی که در مسجدالاقصی (واقع در تهران، خیابان مولوی، خیابان شهید ذکایی) فعالیت می کنم از نزدیک لمس کرده و دریافته ام که حتی کم درآمدها نیز با اخلاص و نیت الهی به فکر دستگیری از اقشار مستضعف هستند.

 

امام‌ جماعت مسجد الاقصی افزود: متوسط درآمد مردم محلات دروازه غار و هرندی واقع در جنوب شهر تهران، کمتر از خط فقط اعلام شده از سوی دولت، است اما همین مردم به خاطر تدین و نوع دوستی شان، در کمک به نیازمندان سنگ تمام گذاشته اند که نمونه عالی و عینی آن را در کمک مومنانه اهالی این مسجد همسو با رزمایش مواسات و همدلی و در لبیک به مقام معظم رهبری، در دوره شیوع ویروس کرونا مشاهده کرده ایم.

 

وی اضافه کرد: اهالی مسجد الاقصی از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون در چند نوبت به نیازمندان جنوب شهر تهران البته با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهران بزرگ کمک کرده اند و این روند را در دهه سوم‌ ماه محرم نیز انجام‌می دهند که در کنار کمک به خانواده های ثابت که هر ماه، کمک هایی دریافت می کنند به چندین خانواده ای که در دوره کرونا دچار مشکلاتی شدند نیز کمک های انجام‌ داده اند.

 

قاسمی با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) در مسجد الاقصی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در دو دهه اول و دوم ماه محرم، گفت: با کمک اهالی این مسجد و خیران، غذای گرم در آشپزخانه این خانه خدا پخته شد که تعدادی از آنها میان نمازگزاران البته هنگام خروج از مسجد و بقیه آن نیز میان کارتن خواب های محلات دروازه غار و هرندی توزیع شد.

 

وی در پایان با بیان اینکه کمک مومنانه اهالی مسجد الاقصی به دانش آموزان نیازمند، امسال نیز طبق سنوات گذشته انجام شد، تاکید کرد: همت بلند مسجدی ها در سراسر کشور اجازه‌ نمی دهد هیچ دانش آموزی به دلیل نداشتن کیف یا لوازم التحریر از درس خواندن جا بماند و امسال به دلیل لزوم برگزاری آنلاین کلاس های درس در برخی از مناطق کشور، باز هم مسجدی ها آستین های همت را برای تهیه گوشی های همراه یا تب لت برای دانش آموزان نیازمند بالا زدند که بسبار امیدوارکننده است.

 

اجرای پویش «در انتظار همدلی» ویژه سال جدید تحصیلی

 

 

 

 

حجت الاسلام «سید محمد تقی حسین زاده» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اجرای پویش «در انتظار همدلی» به همت مسجد جامع نظام مافی، اظهار کرد: این پویش در  آستانه سال تحصیلی به منظور تهیه بسته لوازم التحریر برای دانش آموزان نیازمند راه اندازی شده است.

 

امام جماعت مسجد جامع نظام مافی واقع در خیابان جنت آباد جنوبی خاطر نشان کرد: بر اساس این پویش برای 88 دانش آموز نیازمند لوازم التحریر به ارزش 250 هزار تومان  و در مجموع 22 میلیون خریداری خواهد شد.

 

حجت الاسلام حسین زاده با بیان اینکه یکی از رویکردهای مسجد جامع نظام مافی دستگیری از نیازمندان و افراد بی بضاعت است، ادامه داد: از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون در 21 مرحله کمک رسانی به محرومان و نیازمندان صورت گرفته است.

 

وی تاکید کرد: ذبح 20 راس گوسفند و توزیع گوشت آن در میان نیازمندان، اهدای 110 سبد کالا به ارزش 40 میلیون تومان به مناسبت دهه کرامت، توزیع 313 بسته بهداشتی به ارزش هفت میلیون تومان، تولید و توزیع بیش از 40 هزار ماسک و گان بخشی از خدمات صورت گرفته توسط خیرین مسجد جامع نظام مافی است.

 

گفتنی است، مسجد نظام مافی مسجدی واقع در منطقه 5 تهران تقاطع خیابان های جنت آباد و بلوار آیت الله کاشانی است. این مسجد به عنوان یکی از مساجد فعال منطقه همواره در دستگیری و حمایت از نیازمندان پیشتاز بوده و  همچنین، در جذب افراد به مسجد هم دارای ابتکارات جالبی است به طوری که برای حضور افراد در مسجد از همان سنین کودکی برنامه ریزی می کندمهد کودک این مسجد هم رویکرد فعالیتش کاملاً دینی است.

 

افتتاح باشگاه ورزش‌های باستانی در مسجد امامیه/ توزیع ۱۴۰۰ بسته بهداشتی میان اهالی روستای امامه بالا

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «کیوان باقری» در گفت ‌و ‌گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌ های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه جلسات تفسیر قرآن در روزهای دوشنبه و چهارشنبه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع امامیه (واقع در رودبار قصران، روستای امامه بالا) برگزار می شود، اظهار کرد: برگزاری دوره آموزش مربی قرآن از برنامه های جالب دیگر این مسجد است که در سال 1395 از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد مورد تقدیر قرار گرفت.

 

امام جماعت مسجد جامع امامیه افزود: برگزاری دوره های تخصصی آموزش نهج البلاغه با تدریس فاطمه علی قورچی برنامه دیگر این مسجد است که روزهای یکشنبه و سه شنبه برگزار می شود و با استقبال زیادی از سوی اهالی روستای امامه بالا و برخی دیگر از شهروندان منطقه رودبار قصران همراه شده است.

 

وی در ادامه به آغاز به کار باشگاه ورزش های باستانی در مسجد جامع امامیه اشاره کرد و گفت: این باشگاه با مشارکت پایگاه بسیج شهدای امامیه و دهیاری روستای امامه بالا تاسیس شده و روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه میزبان اهالی این روستا است.

 

باقری در ادامه به فعالیت های مسجد جامع امامیه در دوره شیوع ویروس کرونا و به تلاش اعضای پایگاه بسیج شهدای امامیه با همکاری شورایاری و دهیاری روستای مسجد جامع امامه بالا در گندزدایی بخش های مختلف محوطه این روستا اشاره کرد و یادآور شد: به همت آقای کریم بیگی از خیران این روستا و با تلاش اهالی این مسجد تاکنون ۱۴۰۰​ بسته بهداشتی شامل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده میان اهالی این روستا و مدافعان سلامت توزیع شد.

 

وی افزود: اهالی مسجد جامع امامیه همچنین همسو با رزمایش مواسات و همدلی به صورت ماهیانه و در برخی از مناسبت های مذهبی از نیازمندان روستای امامه بالا دستگیری می کنند که در یک نوبت، این کار را با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه منطقه رودبار قصران انجام دادند.

 

امام جماعت مسجد جامع امامیه در ادامه به برپایی نمایشگاه به مناسبت هفته دفاع مقدس در حیاط و فضای باز این مسجد اشاره و خاطرنشان کرد: تقدیر از اهالی روستای امامه بالا که جز رزمندگان در دوره دفاع مقدس بودند و برگزاری مسابقه مقاله نویسی از برنامه های دیگر این مسجد به مناسبت این هفته است.

پایان پیام/ 9