امام سجاد(ع) توامان به دو بُعد دروني و ظاهري شريعت توجه داشت/ضرورت معرفي سيره سيدالعابدين به جهانيان

امام سجاد(ع) توامان به دو بُعد درونی و ظاهری شریعت توجه داشت/ضرورت معرفی سیره سیدالعابدین به جهانیان

تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام و المسلمين عبادي‌زاده با بيان اينكه امام سجاد(ع) نگاه تامي به مساله شريعت داشته و به ابعاد ظاهري و دروني دين توجه مي‌كرد، بر گسترش و معرفي سيره آن حضرت در سطح جهان تاكيد كرد.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ششمین نشست گرامیداشت مقام شامخ حضرت سیدالعابدین، از سری برنامه‌های دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، امروز یکشنبه 23 شهریور در بستر فضای مجازی و با پیام صوتی آیت الله العظمی «سید محمد علوی گرگانی» برگزار شد.

 

 

در این نشست علاوه بر پخش پیام آیت الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه علمیه قم، حجت الاسلام و المسلمین «محمد عبادی زاده» نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، آیت الله «سید محمدی سعیدی» تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حجت الاسلام و المسلمین «احمد عابدی» استاد درس خارج فقه و اصول، دکتر «سهیل اسعد» محقق و اندیشمند از کشور آرژانتین سخنرانی کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین «محمد عبادی زاده» در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: یکی از دلایلی که شهر مقدس قم را انتخاب کردیم، بهره برداری از انفاس قدسی کریمه اهل بیت(ع) و قدردانی داشته باشیم از مقام شامخ مرجعیت شیعه که بیش از 15 پیام را در سال های گذشته برای کنگره ارسال کردند.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به شعار کنگره امسال با عنوان «امام سجاد(ع) اسوه عقلانیت، معنویت و مقاومت» گفت: این انتخاب از آن جهت بود که بزرگترین خلأ در جهان امروز معنویت، عقلانیت و مقاومت است، این انتخاب می‌ تواند برای جامعه جهانی دست مایه ارزشمندی باشد، امسال کنگره به عنایت آن حضرت در کشورهای مختلف با شعار مذکور و با هدف انتقال پیام حضرت گستردگی داشت.

 

 

وی ادامه داد: باید باز تعریفی از معنویت و عقلانیت داشته باشیم، پیوند این دو مولفه باید در راستای مکتب اهل بیت(ع) مورد استفاده قرار بگیرد و این موضوع مهمی است،  معنویت به معنای اهل معنا بودن و معنوی بودن که به معنای حقیقی، باطنی و امثال آن است.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده با بیان این که معنویت در بسیاری از جوامع اسلامی با کج اندیشی هایی مواجه شده است، تصریح کرد: دنیای مسیحیت هم تعارض و تباین جدی با دنیا پیدا می‌ کند، در حالی که معنویت در اسلام با یکی عقلانیتی عجین است که می‌ تواند برای جامعه امروزی، حاوی نکات ارزشمندی باشد که به عنوان فلسفه بعثت مطرح شده است.

 

 

رئیس شورای سیاست گذاری کنگره امام سجاد(ع) گفت: نوع نگاه کج اندیشانه ای که شاهد هستیم منجر می‌ شود به این که تصور کنند معنویت فقط مربوط به عمل به شریعت است در حالی که عمل به ظواهر شریعت در این مفهوم نورانی کفایت نمی کند و اگر ما نیم نگاهی به دوران تاریخ حیات بخش امام سجاد(ع) داشته باشیم، ایشان معنویت غلط اموی را مطرح کرده و می‌ فرمایند: «سی هزار نفر مقابل پدرم قرار گرفتند و می‌ خواستند با ریختن خون به خدا تقرب بجویند» آنها روز عاشورا با بشارت بهشت از عمر سعد به جنگ با امام حسین(ع) رفتند.

 

 

وی افزود: در منطق امام سجاد(ع) معنویت به عنوان اصلی ترین عنصر دین داری و بن مایه اصلی تربیت دینی مطرح است، در مکتب ایشان حتی ما نمی توانیم بگوییم معنویت یعنی اخلاق بلکه یک منظومه است که هم در بعد معرفتی و هم در ابعاد اخلاقی و رفتاری حضور دارد؛ در میان اندیشمندان مسلمان هم وقتی به اخلاق نگاه می‌ کنند نگاهشان به صفات باطنی و درونی است و برخی مثل علامه طباطبایی(ره) نگاه شان جمع بین صفات نفسانی و افعال بیرونی است که تصویر زنده تری از اخلاق را ارائه می‌ دهد.

 

 

امام جمعه بندرعباس با تاکید بر این که معنویت نیز همین طور است، گفت: وقتی در معنویت نگاه به دو بعد درونی و ظواهر و شریعت می‌ کنیم نوع نگاه مان متفاوت می‌ شود که در اینجا اگر عقلانیت در کنار معنویت قرار نگیرد نمی توانیم تصویر درست و روشنی از معنویت داشته باشیم دقیقا همان نگاهی که امام سجاد(ع) به مقوله معنویت دارند و قابل عرضه به دنیای امروز است.