اسلام‌هراسي و اهل بيت‌هراسي از گذشته وجود داشت/رويكرد امام سجاد(ع) در مايوس كردن دشمنان

اسلام‌هراسی و اهل بیت‌هراسی از گذشته وجود داشت/رویكرد امام سجاد(ع) در مایوس كردن دشمنان

تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
آيت‌الله سعيدي در ششمين نشست گراميداشت مقام شامخ حضرت سيدالعابدين، با اشاره به فرازهايي از زيارتنامه امام سجاد(ع) و توصيفي كه از آن حضرت در مايوس كردن دشمنان در اين زيارت نامه آمده است، اظهار كرد: اسلام هراسي و اهل بيت هراسي از همان زمان وجود داشت اما آن حضرت به وسيله دعا به مقابله با اين جريان پرداخت.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)، آیت الله «سید محمد سعیدی» در جریان برگزاری ششمین نشست گرامیداشت مقام شامخ حضرت سیدالعابدین، از سری برنامه‌های دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، امروز یکشنبه 23 شهریورطی سخنانی، با اشاره به بخشی از زیارت نامه امام سجاد(ع) گفت: در فرازی از این زیارت نامه آمده است أَشْهَدُ أَنَّکَ حُجَّهُ اللهِ وَابْنُ حُجَّتِهِ وَأَبُو حُجَجِهِ، وَابْنُ أَمِینِهِ وَابْنُ اُمَنائِهِ، وَأَنَّکَ ناصَحْتَ فِی عِبادَهِ رَبِّکَ، وَسارَعْتَ فِی مَرْضاتِهِ، وَخَیَّبْتَ أَعْداءَهُ، وَسَرَرْتَ أَوْلِیاءَهُ» (گواهى مى دهمکه تویى حجت خدا و فرزند و پسر حجت خدا و پسر امین او و فرزند امناى الهى، تو در عبادت پروردگارت خالصانه کوشیدى و براى جلب خوشنودی اش شتافتى، و دشمنانش را مأیوس و اولیائش را مسرور ساختى).


 

تولیت حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) ادامه داد: این زیارت نامه ها در واقع گزارشی از عملکرد ائمه هدی و ادای تکلیف و وظیفه آن بزگواران در برابر آن چیزی است که خداوند به آنان امر کرده است، این زیارت نامه ها همان طور که اشاره شد در واقع گزارش عملکردی است که در پی آن خط مشخص شده است، مسیر حرکت بر طبق عملکرد آن بزرگواران مشخص شده است.


 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با طرح این سوال که دشمنان خدا چه کار کردند که امام سجاد(ع) آنها را مایوس کرد، افزود: خطی که آن بزرگواران برای اجرای فرامین الهی تنظیم کردند به گونه ای بود که همواره در برابرشان کسانی بودند که دشمنی می کردند، اسلام هراسی، قرآن هراسی، اهل بیت هراسی از همان اول بود و دشمنان تلاش می کردند مخاطبینی را برای خود جلب کنند هرچند که موفق نشدند، قدرت اهل بیت(ع) و انبیاء الهی قدرت کمی نبود.


 


آیت الله سعیدی گفت: شاید این پرسش ایجاد شود تبلیغ دین توسط انبیا و ائمه اطهار(ع) مثل تبلیغ من و شما نیست که ناقص باشد پس چرا اکثر آنها از این بزرگواران تبعیت نمی کردند؟ پاسخ آنکه ضعف در وجود خود این افراد بود.


 

امام جمعه قم با بیان اینکه ادعیه و معارف صحیفه سجادیه متناسب با وضع زمانه‌ای است که دشمنان اهل بیت(ع)، به ویژه بنی امیه ایجاد کردند، گفت: آنها می خواستند با مکر و فریب و خدعه اسلام را از مسیر اصلی خود منحرف کنند در حالی که امام سجاد(ع) با دعاهای خود مقابل این حرکت به خوبی ایستادگی کرد.

 


آیت الله سعیدی با اشاره به این که بنی‌امیه سخت ترین فشارها را برای انحراف مسیر اسلام بر امام سجاد(ع) به کار گرفت، افزود: آنها هر نقشه ای که داشتند پیاده می‌ کردند و اهل‌بیت(ع) نیز در برابر آنها موضع می‌ گرفتند که نمونه این مسأله در دعاهای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه منعکس شده است.


 

وی در پایان با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) گفت: در این کنگره‌ها که برای تبلیغ و ترویج مکتب اهل بیت(ع) برگزار می‌‌شود باید همه ابعاد وجودی آن بزرگواران مد نظر قرار بگیرد، از این رو اگر بخواهیم امام سجاد(ع) را معرفی کنیم باید در مسیری که آن امام حرکت کردند، حرکت کنیم،جایی که بر منبر مسجد اموی نشستند و بیاناتی که داشتند، باید همانگونه سخن بگوییم و در جایی که در قالب دعا کاستی ها و استعدادها را گفتند که تحقق این مهم تلاش، مشورت و رایزنی می طلبد.