معرفي صحيفه سجاديه زمينه را براي ترويج معارف اهل بيت فراهم مي سازد

معرفی صحیفه سجادیه زمینه را برای ترویج معارف اهل بیت فراهم می سازد

تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
حجت الاسلام و المسلمين عبادي از صحيفه سجاديه به عنوان زبان فطرت و زبان مشترك نه تنها مسلمانان بلكه پيروان و اديان مذاهب نام برد و تاكيد كرد: با معرفي صحيفه، زمينه را براي ترويج معارف اهل بيت(ع) در دنيا فراهم سازيم.
 

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما)، حجت الاسلام و المسلمین «محمد عبادی زاده» در آیین اختتامیه دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با تفسیر بخش معنویت شعار امسال کنگره(امام سجاد(ع) اسوه معنویت، عقلانیت، مقاومت) عنوان کرد: اگر عنصر عقلانیت را کنار معنویت قرار ندهیم نمی توانیم یک تفسیر روشن از معنویت ارائه دهیم با توجه به اینکه این واژه به صورت مشخص با این واژگان در کتاب و سنت بکار برده نشده و این مفهومی انتزاعی است که ما از مجموعه و منظومه معارف ارزشمند اهل بیت انتزاع کرده ایم که حاوی مسائل بسیار مهم و ارزشمندی است.

 

وی با اشاره به اینکه امروز ما در بحث معنویت هم در دنیای اسلام و هم در دنیای مسیحیت با دو یا سه کج اندیشی مواجه هستیم، افزود: در جهان اسلام ما تفاسیری از معنویت را داریم که گاهی پشت پا به شریعت می زند و گاهی معنویت را به شریعت اختصاص می دهند و در واقع از باطن غفلت می کنند.

 

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس ادامه داد: در حوزه الهیات مسیحی نیز یک جدایی در مساله معنویت داریم و آن جدا کردن معنویت از امور دنیا و اختصاص دادن به امور اخروی است. این از مشکلاتی است که نوع نگاه غرب را به مساله معنویت در یک حصار تنگی قرار می دهد که نمی تواند یک تفسیر روشنی از آن باشد.

 

وی گفت: علیرغم اینکه امروز خلاء معنویت در دنیای غرب احساس می شود اما نداشتن یک تفسیر روشن از معنویت، کار را برای ما در حوزه ترویج و تبلیغ مساله معنویت گرایی سخت می کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با بیان اینکه گستره معنویت خیلی وسیع است، افزود: اگر بخواهیم تفسیر درست و روشنی از معنویت ارائه دهیم ناچاریم که عقلانیت را در کنار معنویت برای تفسیر روشن و صحیح این واژه به خدمت بگیریم.

 

وی با ذکر این نکته که عقلانیت همچنین نقش بی بدیلی در تفسیر روشن از مساله مقاومت دارد، اظهار کرد: امروز کج اندیشی و کجروی هایی را در حوزه مقاومت شاهدیم. جریانات انحرافی امروز که تحت عنوان داعش و به نام جریان جهاد مطرح می شود ناشی از این است که تفسیر روشنی از مقاومت و جهاد و مرزبانی ارائه نشده است.

 

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با اشاره به دعای امام سجاد(ع) در حق مرزبانان در صحیفه سجادیه، گفت: امام سجاد(ع) در این دعا به خوبی و از منظر عقلانی به مساله مقاومت نگاه کرده اند.

 

وی افزود: اگر بخواهیم بن مایه های مقاومت را در اسلام جستجو کنیم و تفسیر صحیح و درستی از مقاومت ارئه دهیم لازم است که چند مساله را به عنوان اصول و بن مایه های اندیشه ای مقاومت ازجمله اصل اسلام خواهی را مورد توجه قرار دهیم.

 

عبادی زاده با بیان اینکه ارزش های دینی جوهره و مبنای مقاومت است، عنوان کرد: بدون ارزش های دینی نمی توانیم تفسیر روشنی از مقاومت داشته باشیم و دعای 20 مکارم الاخلاق و فراز ششم دعای 9 صحیفه به ارزش های اصیل مقاومت نظیر صبر، ایثار، فداکاری، استقامت و توکل به خدا اشاره می کند.

 

وی از اصل «نفی سبیل» و « نفی سلطه » به عنوان یکی از اصول و بن مایه های مقاومت نام برد و بیان کرد: گفتمان مقاومت، گفتمان قرآنی است و آن چه که از فرازهای نورانی دعاهای 27 و سایر ادعیه صحیفه سجادیه به دست می آوریم حاکی از یک حقیقت است که ما امروز به عنوان مبنای مقاومت نفی گفتمان سلطه را باید در مقاومت برجسته کنیم.

 

امام جمعه بندرعباس افزود: نفی فتنه های مذهبی و طایفه ای و نگرش به نظریه امت سازی هم در قرآن و هم بیانات صحیفه که تفسیری از قرآن می باشد، تاکید شده و امام سجاد(ع) در فراز اول از دعای دوم صحیفه، نفی فتنه ها با تکیه بر امت سازی با محوریت امام را به خوبی تبیین فرموده اند.

 

وی تصریح کرد: اگر امروز در مساله مقاومت از موضوع امت سازی در جهان اسلام غفلت کنیم و جهان اسلام را حول محور یک امت قرار ندهیم خواهیم دید که فتنه های طایفه ای و قومی و مذهبی اندیشه مقاومت را تخریب و تضعیف می کند.

 

عبادی زاده با تاکید بر سرلوحه قرار دادن اصل نفی سلطه و نفی سبیل و توجه به نظریه امت سازی، گفت: ایستادگی در برابر نظام سلطه و نفی سازش و خشونت در مساله مقاومت در فراز ششم از دعای 9 و فراز 18 دعای 20 و دیگر دعاهای صحیفه سجادیه اشاره به این دارد که اندیشه سداد را باید به عنوان زیربنای تفکر و اندیشه صحیفه مورد توجه قرار داد.

 

وی افزود: استکبارستیزی چه در بُعد استکبار درون و موانع درونی در وجود انسان ها و چه استکبار بیرونی و دشمن شناسی مطرح است که امام سجاد(ع) در دعای 14 و 27 صحیفه سجادیه به مساله شناخت دشمن و شناخت موانعی که در برابر جریان مقاومت قرار دارند، به آنها اشاره می فرمایند.

 

نماینده ولی فقیه در هرمزگان تاکید کرد: ما امروز باید تعریف روشنی از جریان مقاومت با توجه به مبانی دینی خود برای دنیا ارائه دهیم تا تفسیرهای کج اندیشانه ای که از مساله مقاومت و جهاد در اندیشه انسان های کج سلیقه، کج فهم و کج اندیش ارائه می شود را تبیین کنیم.

 

وی با بیان اینکه صحیفه سجادیه زبان فطرت و زبان مشترک نه تنها مسلمانان بلکه پیروان و ادیان و مذاهب است، افزود: با معرفی صحیفه، زمینه را برای ترویج معارف اهل بیت(ع) در دنیا فراهم سازیم.

 

گفتنی است؛ کنگره بین المللی امام سجاد(ع) از 9 سال پیش همه ساله به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان و با همکاری ادارات و نهادهای استان و ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، مجمع جهانی اهل بیت. سازمان فرهنگ و ارتباطات‌ و جامعه المصطفی از 12 تا 25 محرم همزمان با سالروز شهادت سید الساجدین امام سجاد(ع) و با حضور اندیشمندان کشورهای مسلمان و سایر ادیان برگزار می شود.