صحيفه سجاديه بهترين ترجمه و بيان از قرآن كريم است

صحیفه سجادیه بهترین ترجمه و بیان از قرآن كریم است

تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
حجت الاسلام و المسلمين حاج علي اكبري گفت: صحيفه سجاديه بهترين ترجمه و بيان از قرآن كريم است.
 

 

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)؛ حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدجواد حاج علی اکبری» در آیین اختتامیه دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) طی سخنانی با بیان اینکه به نظرم دوران درخشش صحیفه سجادیه متفاوت از گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: امروز اگر بخواهیم نجات بشریت را در یک کلمه معرفی کنیم، باید بگوییم صحیفه سجادیه.

 

رئیس شورای ائمه جمعه با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه بهترین ترجمه و بیان از قرآن کریم است که ظواهر و لطائف را می توان در آن مشاهده کرد، افزود: امروز و در زمان ما که با انحطاط اخلاقی در جامعه بشری مواجه هستیم، انقلاب اسلامی یک بارقه امیدی بود که به فضل خداوند درخشید و در چنین زمانی معجزه اسلام یعنی صحیفه که نازله روح بلند امام سجاد(ع) است کارگشایی می کند.

 

حاج علی اکبری عنوان کرد: کنگره امام سجاد(ع) در طول سال‌های گذشته تاثیرگذاری فراوانی داشت، از نزدیک دیدیم نمونه‌های خاصی از کسانی که خارج از این مرزها بودند و کسانی که خارج از این مرزهای اعتقادی بودند چگونه به صحیفه ابراز علاقه کردند.

 

وی با ذکر این مطلب که در صحیفه سجادیه با نرم افزار تمدن اسلامی مواجه هستیم، گفت: زبان دعا در صحیفه بسیار قابل توجه است، زبان دعا زبان فطرت است و زبان فطرت زبان جهانی است. امام سجاد(ع) مقاصد دین را با زبان دعا منعکس کرد، دعا سرمایه در اختیار بشریت است.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه صحیفه سجادیه میان دوستداران اهل بیت به نسبت دیگران ناشناخته است، گفت: زبان صحیفه رسا است، باید همت بلندی برای نشر و تبیین و ارائه این اثر گران‌سنگ در سطوح مختلف توجه شود.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر جامعه بتواند چنین بهره ای از صحیفه دریافت کند و ابعاد مختلف آن از جمله بعد عرفانی را در دریافت کند سربلند خواهد شد، عنوان کرد: با مراجعه به صحیفه سجادیه، سه مرحله خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح شده بود محقق خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: صحیفه خودشناسی در پرتو خداشناسی است و هم راه خودسازی مبتنی بر تربیت توحیدی است، این اثر جامع نگر و ناظر بر افق های والای انسانی است، کسی که این مکتب را ارائه می کند خودش انسان کامل و عارف به همه این ابعاد و منازل است، آن امام همام با لسان دعا در صحیفه سجادیه یک هنرنمایی دارد و آن عبارت است از قرار دادن راه میان بر پیش روی انسانها که همان راه تزکیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری گفت: آنچه که در صحیفه سجادیه و در سایر ادعیه ماثوره از  رسول خدا(ص) و ائمه هدی(ع) به دست ما رسیده است چیزی است که نقب به عمیق ترین بخش شخصیت انسان می زند.

 

وی با اشاره به مکتب تربیتی امام سجاد(ع) گفت: امام (ع) سراغ نقاط اساسی و آرزوها و اندیشه انسان رفته است تا از آنجا به نقطه تکامل بنده برسد یعنی به جایی که خواسته بنده از خداوند خود خداوند باشد و رسیدن به او.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه امروز نگاه ما به تعلیم و تربیت باید مبتنی بر صحیفه سجادیه باشد، گفت: آموزش و پرورشی که در آن صحیفه نباشد نمی توان انتظار داشت که تحول بنیادین در آن اتفاق بیفتد، خصوصا امروز که راه نجات صحیفه است و سبک تربیتی جامع دارد.

 

وی با اشاره به اینکه صحیفه سراغ اصلی ترین بخش های شخصیتی انسان می‌رود، بیان کرد: امروز تربیت بخش نامه ای جوابگو نبوده و مردود است و باید از طریق صحیفه جوانان را رهنمون شویم.