رهاورد دهمین کنگره بین‌المللی «امام سجاد(ع)» در روزهای کرونایی

رهاورد دهمین کنگره بین‌المللی «امام سجاد(ع)» در روزهای کرونایی

تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
دهمین کنگره بین‌المللی «امام سجاد(ع)» با فرصت‌سازی بچه‌های مسجد در فضای مجازی در حالی به کار خود پایان داد که با برنامه‌های متنوع همچون برگزاری نشست‌ها و اجرای نذر امام سجاد(ع) توانست بر شرایط کرونایی غلبه کند و منشا برکات بسیار شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، دهمین کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» با شعار «امام سجاد(ع)؛ اسوه معنویت، عقلانیت و مقاومت» در حالی امروز (دوشنبه، 24 شهریورماه) به کار خود پایان داد که علی رغم شرایط کرونایی کشور و محدودیت هایی که برای برگزاری حضوری آن وجود داشت، بچه های مسجد مثل چند ماه گذشته در برگزاری پرشور و اثرگذار آن سنگ تمام گذاشتند.

 

این کنگره امسال با تمرکز بر فضای مجازی و برگزار وبینارها و نشست های مجازی با حضور اندیشمندانی از ایران و دیگر کشورها و تهیه و پخش ویدئوکلیپ ها به جای ارائه مقاله، فصلی جدید و جذاب را ارائه مفاهیم نورانی صحیفه سجادیه و دیگر آموزه های نورانی امام سجاد(ع) گشود.

 

 

 

پیام حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی، آغازی محکم و جدی را برای این کنگره مجازی در دوازدهمین روز از محرم حسین(ع) رقم زد بعد از آن و طی 10 روز گذشته نشست ها و وبینارها با محورهای متنوع و به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان های مختلف برگزار شد.

 

اوضاع حقوق در زمان امام سجاد(ع) و جایگاه رساله حقوق ایشان، جغرافیای سیاسی شیعه در عصر حضرت سیدالساجدین(ع)، بررسی معنویت، عقلانیت و مقاومت در سیره آن حضرت(ع)، تبلور صحیفه سجادیه در منابع اهل سنت، نقش دعا و نیایش در زندگی انسان با نگاه به صحیفه سجادیه، سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی در سیره امام سجاد(ع)، سبک زندگی اسلامی در آموزه های امام سجاد(ع)، امام سجاد(ع) و تبلیغ تفکر عاشورایی، کارکرد دعا در سیره امام سجاد(ع) و ... از جمله موضوعاتی است که نشست ها و وبینارهای این دوره از کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» بر محور و مدار آنها و به زبان های مختلف همچون اردو و فرانسوی و نیز با حضور اندیشمندانی از شیعه و اهل سنت برگزار شد و توانست با تکیه بر بستر فضای مجازی، معارف نورانی حضرت زین‌العابدین(ع) را ترویج کند.

 

به گفته حجت الاسلام «محمدعلی لبخندان» با توجه به تولیت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان در برگزاری این کنگره بین المللی، امسال بیش از 70 نشست تنها در این استان برگزار شد و 14 استان دیگر نیز میزبان نشست های دهیمن کنگره «امام سجاد(ع)» بودند.

 

 

 

 

دبیر علمی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) درباره برخی دستاوردهای 10 دوره برگزاری این کنگره، اعلام کرد: تولید بیش از 20 عنوان کتاب، انتشار 13 جلدی مقالات برتر، تربیت 50 حافظ صحیفه سجادیه در استان هرمزگان و آزادی حدود 54 هزار زندانی با الهام از سیره حضرت سجاد(ع) از مهمترین این دستاوردها است.

 

این گزارش می افزاید: برنامه های جانبی همچون برگزاری شب شعر سجادیه، تجلیل از خانواده های معظم شهدا همزمان با نشست های تخصصی و اجرای طرح «نذر امام سجاد(ع)» و تامین 400 دستگاه یخچال برای نیازمندان استان هرمزگان، صدور مجوز مرکز نیکوکاری امام سجاد(ع) به منظور کمک رسانی به نیازمندان و توزیع بسته های معیشتی بین محرومان با الهام از سیره حضرت سیدالساجدین(ع) از دیگر برکات و آثار برگزاری این کنگره است.

 

به گفته «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور حضور شخصیت‌های جهان اسلام در دهمین کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» به لحاظ کیفی و کمّی افزایش چشم‌گیری داشته و میزان مشارکت استان ها در اجرای برنامه های آن افزایش داشته است.

 

ایراد پیام تصویری آیت الله العظمی «جعفر سبحانی» و حضور شخصیت هایی همچون رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در آئین اختتامیه این کنگره نشان از یافتن شان و جایگاه واقعی این کنگره در بین مخاطبان خاص در کنار مخاطبان عام دارد.

 

بنابر آنچه مرور شد و فضاسازی که کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» از نظر فضاسازی به ویژه در فضای مجازی در طول 10 روز برگزاری انجام داد می توان دریافت که وقتی پای آموزه ها و معارف نورانی اهل بیت(ع) در میان باشد، بچه های مسجد کوتاه نمی آیند و راه و عرصه را به تناسب شرایط پیدا می کنند.

پایان پیام/ 9