اثرگذاری کانون های مساجد در تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی/ جریان سازی فرهنگی به همت جوانان مسجدی

اثرگذاری کانون های مساجد در تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی/ جریان سازی فرهنگی به همت جوانان مسجدی

تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در بقاع متبرکه نقشی مهم در تبدیل این اماکن به قطب فرهنگی دارد که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

خبرگزاری شبستان_ کرمانشاه: بقاع متبرکه به عنوان قطب فرهنگی همواره مورد توجه قرار داشته است و وجود امامزادگان در هر مکان و محلی نشان دهنده هویت دینی و ولایی مردم آن منطقه است.

مردم در همه ادیان همواره تمایل به زیارت اماکن مقدس و معنوی دارند و در این میان مسلمانان اشتیاق خاصی به زیارت اماکن مقدسه از جمله امامزادگان دارند.

زیارتگاه ها همواره تجلی روح معنویت و آموزه های دینی بوده است و امامزادگان نیز در برنامه ریزی های مهندسی فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و کانون تحولات فرهنگی بوده اند.

زیارت همواره تجلی بخش معنویت در روح آدمی بوده و حضور در این اماکن همواره موجب تحولات مهمی در روح و نیز تحولات فرهنگی در اجتماع شده است و این اماکن متبرکه همواره خیمه گاه اهل بیت و انقلاب بوده و هستند.

از این رو توجه به نقش فرهنگی امامزادگان همواره مورد توجه قرار گرفته است و مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی هایشان همواره به این نقش توجه داشتند و بر تبدیل بقاع متبركه امامزادگان كشور به قطب های فرهنگی تاکید کردند.

وجود کانون های فرهنگی هنری در بقاع متبرکه اثرگذاری فرهنگی را دو چندان می کند و اگر به این مهم توجه ویژه شود می توان شاهد توسعه و جریان سازی  فعالیت های فرهنگی در این اماکن بود.

کانون فرهنگی هنری امامزاده احمد سنقر یکی از این اماکن است که با توجه به فعالیت موثر فرهنگی توانسته است جریان سازی های موثری را در این مکان رقم بزند.

از این رو خبرنگار خبرگزاری شبستان در مصاحبه ای با مدیر کانون فرهنگی هنری امامزاده احمد سنقر نقش این کانون و فعالیت های این کانون را مورد بررسی قرار داده است.

خودتان را معرفی کنید و چگونه شد که علاقه مند به کار فرهنگی شدید؟

زهرا خزایی مدیر کانون فرهنگی هنری امامزاده احمد سنقر هستم که توفیق خدمت رسانی در عرصه فرهنگی را به دست آوردم. با توجه به نیازمندی به کار در عرصه فرهنگی علاقه مند به خدمت به این عرصه شدم.

فعالیت در زمان شیوع کرونا چگونه بوده است؟

این کانون فعالیت های اثرگذاری را در عرصه فرهنگی رقم میزند. اما طی چند ماه اخیر ویروس منحوس کرونا همانگونه که بسیاری از فعالیت ها و مناسبت ها را تحت تاثیر قرار داد، موجب شد تا فعالیت های این کانون نیز کمرنگ شود و رنگ دیگری به خود گیرد و در لبیک به فرمایشات رهبری اعضای کانون های مساجد اقداماتی در راستای کمک های مومنانه انجام داده اند.

کار در عرصه فرهنگی چگونه است؟

فعالیت در این عرصه سخت اما شیرین است. کار در عرصه فرهنگی همواره سخت و پیچیده است و وجود عناصر مختلف فرهنگی می تواند کار را پیچیده تر کند. تهاجم فرهنگی دشمن امروز بیش از هر زمان دیگری شده است و از این رو اهمیت کار در عرصه فرهنگی دو چندان می شود و باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

از فعالیت های کانون فرهنگی هنری امامزاده احمد سنقر بگویید.

از ابتدای سال برنامه های قرآنی و مناسبتی اجرا شده است؛ هر چند شیوع کرونا موجب به وجود آمدن برخی محدودیت ها در اجرای برنامه ها شد. با فرا رسیدن ماه محرم نیز برنامه های مختلفی در این راستا به همت این کانون اجرا شد و با همکاری اداره کل اوقاف عزاداری ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز برگزار شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت. همچنین در لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری در کمک مومنانه و مواسات در قالب طرح کمک مومنانه بسته های معیشتی در محل مسجد جوادالائمه تهیه و میان نیازمندان توزیع شد. ۲۸۰ نفر عضو این کانون هستند و فعالیت های خوبی در عرصه فرهنگی رقم می خورد.

برگزاری کلاس های مختلف از جمله کلاس های قرآن، کلاس های تابستانه و ... از دیگر فعالیت های این کانون است. همچنین نمایشگاه های مختلفی با موضوعات روز به همت اعضای این کانون در طول سال برگزار می شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش بودجه فرهنگی از جمله اعتبارات کانون های فرهنگی هنری ادامه داد از آنجا که محل کانون در صحن امامزاده واقع شده از اعتبارات اوقاف ویژه امامزادگان بهره مند می شویم.

برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی از جمله مسابقات و تهیه جوایز و برگزاری اردوهای مختلف البته در شرایط غیرکرونایی می تواند گامی مهم در جذب جوانان به مسجد و فعالیت های فرهنگی شد که از این رو باید بر تامین اعتبار این برنامه ها توجه کرد.

نقش کانون های فرهنگی در تخاجم نرم دشمنان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در اسلام مساجد بنیان همه امور هستند و مساجد پایگاه فرهنگی، سیاسی هستند و در تاریخ کشور می بینیم بیشترین اثرگذاری فرهنگی در ادوار مختلف با محوریت مساجد بوده است. جرقه انقلاب از مسجد است و در تاریخ دفاع مقدس نیز مساجد پایگاهی برای جبهه ها بودند چه در امور پشتیبانی و چه در اعزام رزمندگان به جبهه ها. بنابراین اگر فرزندان در مساجد تربیت شوند نیمی از راه تربیت دینی آنها پیموده می شود. شهدای مدافع حرم و جنگ تحمیلی از مساجد برخاسته اند بنابراین نقش مساجد در مقابله با تهاجم فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

پایان پیام/ 66