وقتی جوانان مسجدی سفیران اصلاح و تربیت در زندان‌ها می‌شوند/ کانون‌های مساجد چراغی روشن برای زندانیان

وقتی جوانان مسجدی سفیران اصلاح و تربیت در زندان‌ها می‌شوند/ کانون‌های مساجد چراغی روشن برای زندانیان

تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
کانون های فرهنگی هنری مساجد با ورود به فعالیت های فرهنگی در زندان ها اقدامات اثرگذاری را رقم زدند و با راهبردهای مختلف فرهنگی نقشی مهم در کاهش آسیب های اجتماعی دارند.

خبرگزاری شبستان_ کرمانشاه: از دغدغه‌های امروز جامعه افزایش آسیب‌های اجتماعی که این آسیب‌ها از جنبه های دیگری از جمله فرهنگی نیز مخرب هستند. جوانان امروز با توجه به انواع تهدیدهایی که در زمینه‌های مختلف فرهنگی وجود دارد شرایط حساسی را تجربه می‌کنند این شرایط دغدغه های مختلفی را برای خانواده ها و نیز جامعه ایجاد کرده است.

 

این مقوله یعنی آسیب‌های اجتماعی طی سال‌های اخیر در عرصه سیاست گذاری های مختلف مورد توجه قرار گرفته است و به یک موضوع مهم تبدیل شده است. توسعه فرهنگی و توجه به مقوله فرهنگ می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد. توجه به با همراه با یک برنامه‌ریزی منسجم که منطبق با فرهنگ  جامعه ما هست نقش مهمی در پیشگیری و کاهش اثرات آسیب‌های اجتماعی خواهد داشت.

 

افرادی که در زندان‌ها هستند و به نوعی این با این آسیب‌های اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنند به شدت نیازمند حمایت‌های از نظر فرهنگی هستند. توجه به ابعاد مهم فرهنگی و تربیتی زندانیان می‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد که از این رو فعالیت‌های کانون های فرهنگی هنری مساجد که همواره در زمینه فرهنگی جریان‌ساز بودن نقشی مهم دارد. اجرای برنامه‌های منسجم و برنامه‌ریزی‌شده مختلف فرهنگی و هنری در زندان‌ها و توجه به مشارکت جدی زندانیان در این برنامه ها امری ضروری است که می‌توان با توجه به اقدامات موثری را در این زمینه رقم زد.

 

افرادی که تحت تعلیم قرار می‌گیرند و اصلاح می‌شوند می‌توانند سعادتمند به جامعه بازگردند و روند بازگشت همان شدن را با سرعت و کیفیت بیشتری در پیش گیرند.

کانون فرهنگی هنری امیرالمومنین از کانون های فعال در زندان استان کرمانشاه است که توانستi اقدامات موثر فرهنگی را در این زمینه رقم بزند که خبرنگار شبستان مصاحبه ای با داریوش حسن آبادی مدیر کانون امیرالمومنین علیه السلام ترتیب داده شده است.

 

نقش کانون های فرهنگی هنری در کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه در زندان ها چگونه است؟

اجرای طرح‌های مختلف فرهنگی و تربیتی در زندان‌ها می تواند فضای متفاوت را به وجود آورد و به ثمر نشستن فعالیت‌های فرهنگی در گرو انجام فعالیت‌های اثرگذار در این زمینه است.

 

حضور زندانی ها در مسجد و انجام فعالیت‌های فرهنگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با اجرای برنامه های مختلف به دنبال مشارکت همه جانبه زندانی ها در کانون های فرهنگی هنری مساجد هستیم و از این رو مساجد دارای بستری مهم و اثرگذار برای تربیت روحی افراد زندانی هستند اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و به ویژه برنامه‌های معنوی می‌تواند نقشی مهم در ایجاد آرامش روانی برای زندانیان داشته باشد.

 

دریافت آموزه‌های دینی و معنوی توسط زندانیان چگونه است؟

بیشتر زندانیان نیازمند دریافت آموزه‌های دینی و معنوی هستند و این به وضوح در آنها دیده می‌شود. در این زمینه کانون فرهنگی هنری امیرالمومنین اقدامات موثری را انجام داده و زمینه و بستر این فعالیت‌ها را فراهم کرده است. فعالیت‌های کانون های فرهنگی هنری مساجد در نوع خود کم نظیر است و این کانون‌ها در جاهای حضور داشتند که نیازمند کار تربیتی و تقویت روحیه دینی و معنوی در جامعه بوده ایم.

 

فعالیت کانون فرهنگی هنری امیرالمومنین(ع) را تشریح کنید.

با وجود شیوع ویروس کرونا پس از بازگشایی مساجد با رعایت پروتکل های بهداشتی نمازهای جماعت برگزار شد همچنین نسبت به برگزاری کلاس های احکام و قرآن اقدام شد. با فرا رسیدن ماه محرم و به منظور بهره گیری از این ماه مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد. 

این کانون از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر عضو دارد.داوطلبین کانون امیرالمومنین(ع ) را زندانیان تشکیل می‌دهند و با توجه به محدودیت ثبت نام نتوانستیم شمار اعضا را افزایش دهیم.

در کانون فرهنگی هنری امیرالمومنین(ع ) کلاس های متنوع در رشته‌های احکام، حفظ، تجوید، ترتیل، روخوانی قرآن، درسهایی از نهج البلاغه و کلاسهای هنری برگزار می‌شود. از نظر مربیان متخصص کمبودی نداریم اما با توجه به شمار بالای کلاس های برگزار شده نیازمند تخصیص اعتبار برای خرید جوایز هستیم.

 

کلام آخر.

کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موثر واقع شوند و در این راستا برنامه‌هایی را به اجرا درآورند و  افزایش اعتبارات سبب افزایش انگیزه برای برگزاری کلاسهای متنوع و تشویق داوطلبان خواهد شد.

پایان پیام/ 66