از نارنجی‌پوش شدن مسجد جامع سلطان قابوس تا خورشیدی شدن مساجد «خیبرپشتونخوا»

از نارنجی‌پوش شدن مسجد جامع سلطان قابوس تا خورشیدی شدن مساجد «خیبرپشتونخوا»

تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
نارنجی‌پوش شدن مسجد جامع سلطان قابوس، خورشیدی شدن مساجد «خیبرپشتونخوا» پاکستان و نصب دوربین‌های امنیتی در مسجد «دربی شایر» انگلیس ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۹ شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر ‌آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۹ شهریورماه:

 

مسجد جامع سلطان قابوس نارنجی پوش شد

به نقل از « timesofoman»،مسجد جامع سلطان قابوس در «مسقط » ،پایتخت عمان همزمان با جشن روز ملی و جهانی ایمنی بیماران، نارنجی پوش شد.

 

در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت بهداشت عمان آمده است: مسجد جامع سلطان قابوس همزمان با گرامیداشت سومین روز ملی و جهانی ایمنی بیماران  در سال 2020 با چراغ هایی به رنگ نارنجی چراغانی شد.

 

مسجد جامع سلطان قابوس در مسقط مهم ترین مسجد عمان است. این مسجد دارای 5 مناره است که 300 فوت ارتفاع دارند.

 

 

 

طراحی این مسجد در سال 1993 به پایان رسید در حالی که ساخت آن از سال 1994 به دستور «سلطان قابوس بن سعید»آغاز شد و در مدت 6 سال و 7 ماه به پایان رسید.

 

 درهای مسجد جامع سلطان قابوس در نهایت در سال 2001 میلادی به روی نمازگزاران باز شد.

 

 در معماری مسجد سلطان قابوس از هنر معماری اسلامی استفاده شده و این مسجد دارای گنبد، منبر، بوستان و فواره آب است.

 

مسجد جامع سلطان قابوس همچنین دارای سالن اصلی نماز، سالن مخصوص بانوان، کتابخانه و سالن اجتماعات است.

 

مساحت این مسجد 416 هزار متر مربع است و ظرفیت پذیرایی از تعداد زیادی از نمازگزاران را دارد.

 

یک جوان مسیحی به مسجد «الرحمه» مصر قرآن هدیه کرد

 

به نقل از «مبتدا»، یک جوان مسیحی به نام «سامح ثابت» ساکن روستای الشغب وابسته به مرکز و شهر «اسنا» در جنوب استان «اقصر» نمونه فردی با محبت است که در اقدامی مسالمت آمیز به منظور افزایش ارتباط خود با مسلمانان، به مناسبت افتتاح یک مسجد، قرآنی را به این مسجد هدیه کرد.

 

این جوان فلسطینی صبح روز جمعه (28 شهریور ماه) به مسجد «الرحمه» رفت و به امام جماعت این مسجد، قرآن را هدیه داد.

 

 

وی در بازدید از این مسجد، با شیخ «جمال ابوقطره» بازرس اوقاف و شیخ «یوسف عمر» امام مسجد و کارکنان مسجد دیدار کرد.

 

سامح ثابت در این باره گفت: ما مصری هستیم و همگی با هم برادریم، اهالی روستای ما از افتتاح این مسجد خوشحال شدند و اهدای قرآن کریم نمونه کوچکی از نشان دادن ارادت ما مسیحی ها به مسلمانان است.

 

وی افزود: این اقدام ما برای کسب شهرت نبوده، بلکه از قلبمان نشات گرفته است.

 

مساجد «خیبرپشتونخوا» پاکستان خورشیدی می شوند

 

 

 

به نقل از « profit.pakistantoday»،سروزیر ایالت «خیبرپشتونخوا» پاکستان دستورالعمل های لازم را به مقامات وزارت نیرو و انرژی برای تکمیل پروژه های خورشیدی کردن مساجد این ایالت ارائه داد.

 

بر اساس پروژه هایی که در حال انجام هستند همه مکان های عبادت مسلمانان در خیبرپشتونخوا از برق دائمی بهره خواهند داشت.

 

«محود خان» در نشست سازمان توسعه انرژی پیشرفت پروژه های خورشیدی کردن مساجد خیبرپشتونخوا را مورد بررسی دقیق قرار داد.

 

خورشیدی شدن مساجد به معنای آن است که این مساجد همه انرژی و نور لازم خود را از خورشید بگیرند و دیگر نیازی به انرژی های دیگر برای گرم و یا روشن نگاه داشتن فضای خود نداشته باشند.

 

سروزیر ایالت پشتونخوا اطمینان داد که دولت ایالتی همه منابع لازم برای این پروژه ها را تامین می کند.

 

وی دستورالعمل های لازم را به مقامات مربوط برای اتخاذ معیارهای واقع گرایانه در انتخاب مساجدی که باید خورشیدی شوند ارائه داد.

 

به گفته محمود خان در پروژه خورشیدی شدن مساجد اولویت با مساجدی است که با کمبود شدید برق روبرو هستند.

 

در نشست سازمان توسعه انرژی توضیح داده شد که تاکنون شش پروژه مختلف خورشیدی با هزینه 1053.82 میلیون روپیه به اتمام رسیده است در حالی که پروژه های به  انجام رسیده موجب صرفه جویی سالیانه 82 میلیون روپیه می شود.

 

نصب دوربین های امنیتی در مسجد «دربی شایر» انگلیس

 

 

 

به نقل از « derbytelegraph»،تجهیزات امنیتی جدید در مسجد «دربی شایر»در پی کمک های مالی به این مسجد نصب می شود.

 

«هاردیال دیدنسا» ،کمسیر جرایم و پلیس «دربی شایر» اقدام به ارائه یک چک برای تامین امنیت مسجد این شهر کرد و در پی این اقدام تصمیم برای نصب دوربین های امنیتی اتخاذ شد.

 

دیندسا پیش از این موافقت خود را با اختصاص دو هزار پوند برای کمک به تامین بودجه نصب دوربین های امنیتی در مسجد دربی شایر برای تامین امنیت نمازگزاران در این مسجد اعلام کرده بود.

 

این بودجه در اختیار انجمن مسلمانان «چسترفیلد» قرار گرفت تا نمازگزاران نسبت به امنیت خود هنگام حضور در مسجد اطمینان پیدا کنند.

 

دیندسا هنگام بازدید از انجمن مسلمانان چسترفیلد با مسئولان رفاهی و داوطلبان برای پیدا کردن راه های حمایت از جامعه مسلمانان دیدار و گفتگو کرد.

 

در این گفتگوها مسائل مختفلی از جمله سلامت ،آموزش و سیاست گذاری های پلیس در زمینه هایی مانند جلوگیری از اقدامات ناشی از تنفر مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

 

پلیس و کمیسر بخش جرایم دربی شایر در این باره گفت: امنیت بیشتر می تواند به جلوگیری از وقوع جرایم ناشی از تنفر کمک کند و جامعه امن تری را برای مسلمانان به وجود بیاورد.

 

وی افزود: جرایم ناشی از تنفر یکی از اولویت های من به عنوان کمسیر دربی شایر است و تلاش می کنم تا حمایت های لازم را از قربانی های این جرایم به عمل بیاورم و به مردم این اطمینان را بدهم که می توانند روی کمک های پلیس حساب کنند.

 

نصب حائل چوبی موقتی در ضریح«مسلم بن عقیل(ع)» در مسجد کوفه

 

به نقل از «موقع مسجدالکوفه»، تولیت مسجد کوفه و مزارهای وابسته به آن به مناسبت اربعین حسینی اقدام به نصب موانع چوبی در ضریح مسلم بن عقیل(ع) و «مختار ثقفی» کرد.

 

این اقدام برای حفظ سلامت زائران اربعین حسینی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است.

 

 

 

شعبه نجاری وابسته به بخش مهندسی تولیت مسجد کوفه پنجره های چوبی موقتی بر ضریح مسلم بن عقیل(ع) و مختار ثقفی نصب کرده است و به شکلی نصب شده که میان نمازگزار و ضریح یک حائل ایجاد شود.

 

این اقدام فاصله امنی را میان زائران و ضریح در شرایط کرونا ایجاد می کند.

 

 

در همین راستا، با نزدیک شدن به اربعین حسینی، بخش شعایر و موکب ها و هیئت های حسینی در عراق و جهان اسلام وابسته به آستان های مقدس حسینی و عباسی، آمادگی کامل خود را برای استقبال از موکب های عزاداری و خدماتی به منظور برگزاری مراسم اربعین حسینی در کربلا اعلام کرد.

 

در مراسم اربعین امسال 10 هزار موکب حسینی تنها از داخل عراق شرکت خواهند کرد.

 

پایان پیام/ 9