از بازسازی مسجد تاریخی «حیدرآباد» تا راه‌اندازی اپلیکیشن «مسجد تایمز»

از بازسازی مسجد تاریخی «حیدرآباد» تا راه‌اندازی اپلیکیشن «مسجد تایمز»

تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
بازسازی مسجد تاریخی و متروک در «حیدرآباد» هند، استمرار تعطیلی نماز جمعه در مساجد مراکش و راه‌اندازی اپلیکیشن «مسجد تایمز» در «بلک برن» برای مسلمانان سراسر جهان ازجمله آخرین اخبار حوزه مسجد در ۳۰ شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد  خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در ۳۰ شهریورماه:

 

بازسازی مسجد تاریخی و متروک در «حیدرآباد» هند

 

 

 

به نقل از «siasat» ، هیئت وقف «حیدرآباد» هند اقدام به بازسازی مسجد تاریخی واقع شده در « Maheshwaram Mandal» کرد که مدت های مدید بدون استفاده باقی مانده بود.

 

نمازگزاران در مسجد «قطب شاهی» اقامه نمازهای جماعت در این مسجد را آغاز کردند.

 

«محمد سلیم»،رئیس هیئت وقف همراه با تعداد زیادی از نمازگزاران اولین نماز جماعت را در این مسجد اقامه کردند.

 

متولیان مسجد قطب شاهی اعلام کردند که حقوق امام جماعت و موذن این مسجد قرار است از سوی هیئت وقف حیدرآباد پرداخت شود.

 

سلیم در گفتگو با رسانه ها در این باره گفت: کار عریض کردن جاده در حال انجام بود و قرار بر این بود تا مسجد قطب شاهی در این طرح به طور کلی تخریب شود اما این اقدام با میانجیگری مسئولاو وقف به انجام نرسید.

 

وی افزود: زمینی که مسجد در آن قرار گرفته است قرار است به زودی از طریق تحقیقات مشترک مورد بررسی قرار بگیرد و دیوار مرزی به زودی برای جدا کردن مسجد ساخته خواهد شد.

 

سلیم از همه شهروندان حیدرآباد خواست تا اگر مساجدی را می شناسند که از آنها استفاده نمی شود و خالی مانده اند به هیئت وقف معرفی کنند.

 

وی در این باره گفت: ما تلاش می کنیم تا همه مساجد شهر را بازسازی کرده و از نمازگزاران دعوت کنیم تا برای ادای نمازهای خود به آنها مراجعه کنند.

 

نماز جمعه در مساجد مراکش به دلیل کرونا برگزار نمی شود

 

 

 

 

به نقل از «بوابه افریقیا الاخباریه»، «احمد التوفیق» وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش گفت: تا زمانی که شیوع ویروس کرونا در کشور ادامه دارد، همچنان نماز جمعه در مساجد این کشور اقامه نخواهد شد.

 

وی افزود: برگزاری نماز جمعه در مساجد باعث تجمع نمازگزاران می شود و همین ازدحام باعث افزایش آمار مبتلایان خواهد شد.

 

احمد التوفیق اظهار کرد: حتی اگر فرض کنیم برخی مساجد برای اقامه نماز جمعه بازگشایی شوند، باید پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و تب افراد در بیرون مساجد گرفته شود.

 

وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش تاکید کرد: من با عدم برگزاری نماز جمعه تا پایان کرونا موافق هستم، اما این امر منوط به نظر کارشناسان بهداشت است و آنان باید نظر دهند بازگشایی مساجد به سلامت افراد آسیب می رساند یا خیر.

 

وی اظهار کرد: اخیرا ۸۰۰ نفر از فعالان مراکشی در نامه ای به وزارت اوقاف بازگشایی مساجد را برای اقامه نماز جمعه خواستار شدند.

 

شورای علمی مراکش نیمه ماه مارس از تعطیلی مساجد برای اقامه نماز و نماز اعیاد در این کشور خبر داده بود.

 

هیئت علمی دار الافتاء مراکش در آن زمان فتوا داد که درهای مساجد باید برای اقامه نماز جمعه و نمازهای یومیه بسته شود.

 

شیوع کرونا مسجد «برجس هیل» را برای بار دوم به تعطیلی کشاند

 

 

 

 

به نقل از « crawleyobserver»،درهای مسجد «برجس هیل» انگلیس یک بار دیگر به دلیل مثبت شدن آزمایش کرونای برخی از افراد که در نمازهای جماعت شرکت می کردند،بسته شد.

 

«موستاک میا»،متولی مسجد «برجس هیل» در این باره گفت: وقتی ما درهای مسجد را با رعایت همه اقدامات و پروتکل های بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به روی نمازگزاران باز کردیم همه چیز خوب بود تا اینکه نتیجه آزمایش برخی از افراد مثبت شد.

 

وی افزود: ظاهرا برخی از افراد که به طور مرتب به مسجد می آمدند مبتلا به بیماری کرونا شده اند و ادامه حضور آنها در مسجد برای دیگر نمازگزاران مشکل ساز است.

 

میا همچنین گفت: مدیریت مسجد تصمیم گرفته است بار دیگر درهای مسجد را به روی نمازگزاران ببنند تا ایمنی را برای همه آنها به ارمغان بیاورد.

 

وی افزود: کمیته این مسجد به طور دقیق وضعیت نمازگزاران و سلامت آنها را قبل از بازگشایی مسجد مورد بررسی دقیق قرار می دهد.

 

متولی مسجد «برجس هیل» به همه نمازگزاران توصیه کرد تا به توصیه های مسئولان بهداشتی گوش دهند و به همه پروتکل های بهداشتی عمل کنند.

 

وی تاکید کرد: ما به همه قوانین و مقررات که از سوی دولت تعیین شده است احترام می گذاریم تا هم مراقب سلامتی خود و هم سلامتی دیگر شهروندان باشیم.

 

میا گفت: اگرچه این تصمیم خوشایند خود ما هم نیست اما مجبوریم برای برای رعایت حقوق دیگران و حفظ جان آنها اقدام به تعطیای مسجد تا اطلاع ثانوی کنیم.

 

راه اندازی اپلیکیشن «مسجد تایمز» در «بلک برن» برای مسلمانان سراسر جهان

 

 

 

 

به نقل از «lancashiretelegraph»،اپلیکیشن جدیدی که هزاران مسلمان از سراسر جهان آن را دانلود کرده اند در «بلک برن» انگلیس راه اندازی شد.

 

اپلیکشین « مسجد تایمز» (Masjid Times ) این امکان را به مردم می دهد تا اوقات و ساعت های برگزاری نماز در مساجد را مشاهده کرده و نزدیک ترین مکان های عبادت را برای خود انتخاب کنند.

 

راه اندازی این اپلیکیشن ایده مردی در بلک برن است و هدف از آن دسترسی بیشتر افراد به برنامه های مساجد از طریق فضای مجازی است.

 

این فرد متوجه شد که بیش از 90 درصد مساجد اوقات نماز و برنامه های خود را به شکل کاغذی ارائه می دهند و به همین دلیل تصمیم گرفت برای جذب تعداد بیشتری از نمازگزاران و دسترسی بهتر و بیشتر افراد به مساجد این اپلیکیشن را طراحی کند.

 

فردی که این اپلیکیشن را راه اندازی کرده است نخواست نامش فاش شود چرا که این کار را وظیفه شرعی خود می داند و نمی خواهد نامی از او در این زمینه برده شود.

 

وی در این باره گفت: به نقطه ای رسیدم که با خودم فکر کردم باید برنامه ای ایجاد کنم تا اینکه کاربران بتوانند اوقات نماز مسجد خود را مشاهده کنند از این رو من برنامه خود را مسجد تایمز نامیدم.

 

ایده پرداز اپلیکیشن مسجد تایمز همچنین گفت: با گذشت زمان ویژگی های جدید مانند راهنمایی به نزدیکترین مساجد بر اساس مکان نمازگزاران ،شماره های تماس و دستورالعمل های نماز به این برنامه اضافه شده است.

 

پایان پیام/ 9