از تدارک مسجدی‌ها برای هفته دفاع مقدس تا برنامه سالروز شهادت حضرت رقیه(س)

از تدارک مسجدی‌ها برای هفته دفاع مقدس تا برنامه سالروز شهادت حضرت رقیه(س)

تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
انتشار کتاب «خاطرات خونین» توسط بچه‌های مسجد، تدارک مساجد پایتخت برای سالروز شهادت امام حسن(ع) و سه ساله کربلا و اجرای پویش «مهر و محراب» توسط مسجدی‌ها ازجمله آخرین اخبار حوزه مساجد در ۳۱ شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید آخرین اخبار این حوزه در ۳۱ شهریورماه است:

 

انتشار کتاب «خاطرات خونین» توسط بچه‌های مسجد/ نرم‌افزار زندگینامه شهدا رونمایی می‌شود

 

 

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد به منظور احیای نقش واقعی مساجد در ترویج فرهنگ دینی،توانمندسازی، هدایت جوانان و نوجوانان به سمت اهداف بلند و استقرار ارزش های دینی ایجاد شده اند، این پایگاه های دینی همچنین نقش مهمی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن دارند و در شرایط امروز جامعه که نوجوانان و جوانان دوران دفاع مقدس و رشادت های رزمندگان را درک نکرده اند می توانند در کنار فعالیت های فرهنگی و هنری بهترین مراکز برای ترویج و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت باشند.

 

به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس پیرامون فعالیت های کانون فرهنگی هنری الزهرا(س) مسجد رحمانیه استان اردبیل گفت و گویی با «سید هاشم سیدی»، مدیر این کانون فرهنگی هنری انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

پیرامون تاریخچه تاسیس و مهم ترین رویکردهای کاری کانون فرهنگی هنری الزهرا(س) برایمان توضیحاتی بفرمایید.

 

کانون الزهرا(س) مسجد رحمانیه از سال  89 با مجوز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل فعالیت خود را آغاز کرد.این کانون فرهنگی هنری در حوزه های قرآنی،هنری و فرهنگی و نمایشگاهی فعالیت های متعددی انجام می دهد و همه ساله در ایام سالگرد دفاع مقدس با برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری ونمایشگاهی تلاش دارد، گامی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بردارد.

در حوزه انیمیشین، فیلم کوتاه، مسابقات کتابخوانی نیز فعالیت هایی گسترده ای از سوی کانون در طول سال برگزار می شود. همچنین در موضوع اوقات فراغت نوجوانان و جوانان هم همه ساله برنامه های گسترده ای از سوی این کانون تدارک دیده می شود. به همین جهت امسال در رویداد ملی فهما کانون الزهرا(س) به عنوان کانون برتر در موضوع اوقات فراغت شناخته شد.

 

برگزاری جشنواره روح مقاومت، سه شنبه های تکریم با همکاری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور هم از جمله طرح هایی است که به همت این کانون اجرا می شود.

 

رویکردها و برنامه های کانون الزهرا(س) در حوزه دفاع مقدس در چه محورهایی است؟

 

یکی از رویکردهای این کانون در حوزه دفاع مقدس گردآوری خاطرات و وصیتنامه شهدا در کتابی تحت عنوان «خاطرات خونین» است که مطالب این کتاب، خاطرات شهدای انقلاب اسلامی، شهدای سلامت،بسیجیان و پاسداران است. یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام این کانون در حوزه دفاع مقدس تهیه و تالیف کتابی از خاطرات جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس  و اسرای جنگ تحمیلی است که برای تالیف این کتاب از 85 ایثارگر و  جانباز دوران دفاع مقدس مصاحبه و گفت وگویی هایی تهیه شده است،این کتاب در حال حاضر در مرحله انتشار است.

مسابقات کتابخوانی پیرامون دفاع مقدس و نماز، دیدار با خانواده شهدا از دیگر برنامه های این کانون به مناسبت هفته دفاع مقدس است.

تهیه و تولید نرم افزاری پیرامون خاطرات شهدا و فعالیت های آنها در دوران دفاع مقدس برنامه دیگر کانون الزهرا(س) به مناسبت هفته دفاع مقدس است که در این نرم افزار زندگی نامه شهدا نیز جمع آوری شده است، که این نرم افزار در آینده نزدیک رونمایی می شود. همچنین امسال در نظر داریم که به مناسبت چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی سه یادواره شهدا برگزار کنیم.

 

پس از بحران کرونا بسیاری از فعالین مسجدی وارد میدان عمل شده و برای مبارزه با این ویروس منحوس فعالیت های گسترده ای انجام دادند، فعالیت های کانون الزهرا(س) برای مبارزه با این ویروس و همچنین رزمایش مواسات و کمک های مومنانه در چه بخش هایی بوده است؟

 

بعد از شیوع ویروس کرونا کانون  از تهیه و تولید ماسک و مواد ضدعفونی تا توزیع آن به نیازمندان را در دستور کار فعالین این کانون قرار گرفت. به طوری که 60 روز فعالین کانون الزهرا(س) ضدعفونی، پاکسازی معابر و خیابان ها را انجام دادند. فعالین کانون علاوه بر پاکسازی محله خودمان ضدعفونی معابر و خیابان های دیگر محلات را هم در دستور کار قرار دادند.

 علاوه برآن سه هزار بسته معیشتی در 15 مرحله در راستای رزمایش مواسات و کمک های مومنانه از سوی کانون الزهرا(س) میان خانواده های نیازمند آبرومند توزیع شد و اکنون هم کمک رسانی به نیازمند همچنان ادامه دارد.

 

پس از بحران کرونا فعالیت های فرهنگی، هنری و آموزشی کانون به چه شیوه ای دنبال شد؟

 

ما قبل از بحران کرونا دررشته های هنری همچون تئاتر، انیمیشین، گریم و سرود برای نوجوانان و جوانان دوره آموزشی برگزار می کردیم، بعد از این بحران برخی از این کلاسها به صورت مجازی برگزار می شود، به طور مثال دوره های آموزش نهج البلاغه و قرآن کریم به شیوه مجازی استمرار دارد و برخی از کلاسها و دوره های آموزشی و مسابقات کتابخوانی و فرهنگی نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی برپا می شود و فعالیت های اعضای کانون در سامانه بچه های مسجد ثبت می شود.

 

در محور اشتغال و کارآفرینی چه اقداماتی از سوی کانون تاکنون برای جوانان انجام شده است؟

 

 با توجه به شعار سال 99 که در زمینه اقتصاد مقاومتی  و اشتغال است، تعدادی از اعضای کانون ما توانستند، در زمینه پرورش زالو مشارکت داشته باشند.همچنین آموزش چرم دوزی و نیز فروش محصولات آنها در راستای حمایت از کالای ایرانی نیز در دستور کار کانون ما بوده است.

 

یکی از بخش های کانون الزهرا(س) مرکز خیریه به منظور کمک رسانی به نیازمندان و خانواده های بی سرپرست است، پیرامون اقدامات صورت گرفته از سوی این مرکز توضیح دهید.

 

مرکز خیریه کانون فرهنگی هنری الزهرا(س) با همکاری کمیته امداد خمینی(ره) از نیازمندان و افراد بی بضاعت حمایت های گسترده ای داشته است،تهیه جهیزیه به 25 جوان در شرف ازدواج و پرداخت اجاره تعدادی از مستاجرین نیازمند بخشی از فعالیت های صورت گرفته از سوی این خیریه است.

 

تقدیر از خانواده شهید «حسن تهرانی مقدم» در سیزدهمین هفته از سه‌شنبه‌های تکریم

 

 

 

 

به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و چهلمین سالگرد این جهاد غیورانه، برنامه های متعددی ذیل برگزاری سیزدهمین هفته از طرح ملی سه شنبه های تکریم در ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور طراحی شده است.

 

بر پایه این گزارش آیین رونمایی از سرود «ایران قوی» صبح فردا (سه‌شنبه، اول مهر) با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی، مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در محل ستاد فهما برگزار می شود.

 

همچنین آیین تجلیل از خانواده شهید «حسن طهرانی مقدم» با حضور دکتر «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی، رئیس ستاد فهما، در منزل آن شهید والامقام برگزار می شود.

 

تدارک مساجد پایتخت برای سالروز شهادت امام حسن(ع) و سه ساله کربلا

 

 

 

 

مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت رقیه(س) و امام حسن مجتبی(ع) همزمان با ماه صفر در تعدادی از مساجد شاخص و محوری با رعایت پروتکل های بهداشتی به شرح زیر برگزار می شود:

 

مسجد مهدیه جوزستان

سخنران: یدالله بهتاش

زمان: از ۲۹ شهریورماه به مدت ۱۰ روز از ساعت ۷ صبح

نشانی: نیاوران، خیابان شهید باهنر

 

مسجد بنی‌فاطمه (س)

سخنران: یدالله بهتاش

زمان: از ۲۸ شهریورماه به مدت ۱۰ شب بعد از نماز مغرب و عشاء

نشانی: خیابان مدنی،چهارراه گلچین

 

مسجد النبی (ص) نارمک

سخنران: حجت‌الاسلام مصطفی کرمی

مرثیه‌خوان: از ۲۸ شهریورماه به مدت ۱۰ شب بعد از نماز مغرب و عشاء

نشانی: نارمک، خیابان سمنگان

 

مسجد ارک

مرثیه‌خوان: منصور ارضی

زمان:  از اول مهرماه به مدت ۳ شب بعد از نماز مغرب

نشانی: میدان ۱۵ خرداد

 

مسجد امام حسن عسکری(ع)

سخنران: حجت‌الاسلام ابوالفضل رضایی

مرثیه‌خوان: حمید عبدالله‌پور و مسعود ایوبی

زمان: از ۲۸ شهریورماه به مدت ۱۰ شب از ساعت ۲۰

نشانی: چهارصد دستگاه، خیابان قیام (زرندی)، مسجد امام حسن عسکری(ع)

 

مسجد انصارالمهدی (عج)

سخنران: حجت‌الاسلام امیرحسین رحمانی

مرثیه‌خوان: محمدرضا جوان، یوسف خانقاهی و امیرحسین زارعی

زمان: ۲۹ شهریورماه از ساعت ۲۱

نشانی: بزرگراه یادگار امام، ابتدای خیابان هرمزان، خیابان کریمی

 

مسجد سجادیه

سخنران: حجج‌اسلام حسینی قمی و رفیعی

زمان: از ۲۸ شهریورماه تا ۶ مهرماه به مدت ۱۰ شب بعد از نماز مغرب و عشاء

نشانی: یافت آباد، خیابان شهید مرتضی زندیه، کوچه ۸ متری بختیاری

 

مسجد امام هادی (ع)

سخنران: حجت‌الاسلام سیرضا جعفری

مرثیه‌خوان: جواد حیدری

زمان: از ۳۰ شهریورماه تا ۶ مهرماه بعد از نماز مغرب و عشاء

نشانی: شهرک ولیعصر (عج)، خیابان جلالی جنوبی

 

مسجد فائق

سخنران:عباس صراف

زمان: از29شهریورتا7 مهربعد ازنمازمغرب وعشا

نشانی: خیابان 17شهریور،خیابان ایران

 

مسجد امام جعفر صادق(ع)

سخنران:محسن حنیفی

مرثیه خوان: صالح ادهمی، حسین اسماعیلی

زمان:اول مهر بعد ازنماز مغرب وعشا

نشانی:سه راه افسریه،35 متری قصر فیروزه

 

برنامه‌های پیشنهادی امور مساجد برای هفته دفاع مقدس

 

 

 

همزمان با هفته دفاع مقدس برنامه های پیشنهادی از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد به مساجد تهران ابلاغ شد.

 

برنامه های پیشنهادی در محورهای ذیل است:

 

تجلیل از رزمندگان و خانواده های معظم شهدا

 

برپایی روضه در منزل شهدا

 

اجرای پویش مهر و محراب به نیابت از شهدا

 

برگزاری مسابقه نقاشی و دل نوشته با موضوع مقاومت ویژه کودکان و نوجوانان

 

برگزاری ویژه برنامه محافل قرآنی،شب خاطره و قرائت وصیتنامه شهدا

 

۳۱ شهریور سالگرد جنگ تحمیلی ایران و عراق است.

 

اجرای پویش «مهر و محراب» توسط مسجدی‌ها

 

 

 

پویش «مهر و محراب» در راستای عمل به منویّات حکیمانه‌ مقام معظّم رهبری در جهت استمرار نهضت تعاون و احسان، در مهر ماه سال جاری توسّط مساجد اجرا می شود.

 

در این پویش، بیش از ۱۲ هزار بسته‌ اقلام معیشتی در محلّه‌های محروم استان تهران، پس از شناسایی خانوارهای نیازمند آبرومند توسّط مساجد توزیع خواهد شد.

 

لازم به ذکر است، مساجد از ابتدای شیوع کرونا، در اجرای رزمایش مواسات و همدلی و همچنین نهضت تعاون و احسان، به صورت فعّال و منسجم عمل نموده اند و اجرای این نهضت تا هر زمان که ضرورت ایجاب نماید، توسّط مساجد استمرار می یابد.

پایان پیام/ 9