از ساخت مسجد «آیودیا» به شکل کعبه تا تکمیل پروژه اولین مسجد رسمی آتن

از ساخت مسجد «آیودیا» به شکل کعبه تا تکمیل پروژه اولین مسجد رسمی آتن

تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
ساخت مسجد «آیودیا» به شکل کعبه، تکمیل پروژه اولین مسجد رسمی آتن تا ۱۵ روز آینده و بیانیه دیوان وقف اهل سنت عراق درباره بازگشایی مساجد ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۳۱ شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در ۳۱ شهریورماه:

 

مسجد «آیودیا» به شکل کعبه ساخته خواهد شد

 

 

 

به نقل از « timesofindia»،رئیس و سخنگوی بنیاد فرهنگی هندو-اسلامی اعلام کرد که مسجد «آیودیا» احتمالا به شکل مربع مانند خانه کعبه ساخته خواهد شد.

 

مسجدی که قرار است در روستای «دانیپور» واقع در «آیودیا» هند ساخته شود در یک زمین پنج آکری قرار خواهد گرفت.

 

این مسجد بر اساس حکم دادگاه عالی و به جای مسجد تخریب شده بابری در زمینی که به مسلمانان داده شده است ساخته خواهد شد.

 

«اطهر حسین» در این باره گفت: مسجد «دانیپور» به مساحت 15 هزار فوت مربع و در روستای دانیپور ساخته می شود.

 

وی افزود: شکل این مسجد به طور کامل متفاوت از دیگر مساجد خواهد بود.

 

به گفته «اطهر حسین» مسجد آیودیا مربع شکل است و مانند کعبه شریف که در مکه واقع شده است ساخته می شود.

 

«اس امر اختر» معمار پروژه مسجد آیودیا اعلام کرده است که این مسجد گنبد و مناره ای نخواهد داشت و به شکل مربع بسیار ساده ساخته خواهد شد.

 

اختر قرار است کل مجموعه ای را که در این زمین پنج آکری در روستای «دانیپور» ساخته می شود ، طراحی کند.

 

 این زمین پنج آکری مطابق با حکم دادگاه عالی سال گذشته در پرونده مسجد بابری برای ساخت مسجد به هیئت وقف اهل سنت اختصاص یافت.

 

 در ماه جولای این هیئت بنیاد فرهنگی هندو-اسلامی را برای نظارت بر ساخت مسجد راه اندازی کرد.

 

رئیس و سخنگوی بنیاد فرهنگی هندو-اسلامی پیش از این تاکید کرده بود که دست معمار را برای ساخت مسجد کاملا باز گذاشته است و هر تصمیمی که او بگیرد اجرایی خواهد شد.

 

حسین همچنین گفت: نام این مسجد را بابری نمی گذاریم بلکه به دلیل اینکه در روستای دانیپور ساخته می شود نام آن را دانیپور می گذاریم.

 

موج جدید تخریب گنبدهای مساجد در استان های چین

 

 

 

به نقل از «pledgetimes»،با وجود محکومیت های جهانی علیه حکومت کمونیستی چین به دلیل آزار مسلمانان ،تخریب و چینی کردن مساجد در این کشور روند از بین بردن گنبدها،مناره ها و دیگر نمادهای اسلامی در مساجد همچنان ادامه دارد.

 

مقامات چینی متهم به نقض حقوق بشر به ویژه ریشه کن کردن فرهنگ اویغورها در استان سین کیانگ هستند.

 

حالا خبرهای مربوط به تخریب گنبدهای مساجد در «گانسو» در صدر اخبار مربوط به چین قرار گرفته است.

 

این در حالی است که پیش از این خبرهای مربوط به تخریب مساجد در «آتوش» منتشر شده بود.

 

«لینشیا» هم یکی دیگر از شهرهای چین است هر روز شاهد تخریب گنبد یکی از مساجد است.

 

تصاویر ماهواره ای به وضوح نشان دهنده اقدامات حکومت کمونیستی چین علیه مساجد است.

 

حزب کمونیست چین برای پیشبرد سیاست های خود در راستای «چینی کردن» اسلام در این کشور همه نشانه های مذهبی را از مساجد حذف می کند و از مسلمانان می خواهد تا در برابر این مسئله تسلیم کامل باشند.

 

این در حالی است که کمپین حزب کمونیست چین برای حذف نمادهای اسلامی از مساجد در سراسر این کشور فشار و درد زیادی را به مسلمانان تحمیل کرده است.

 

مسلمانان چین نه تنها از دین و فرهنگ خود محروم شده اند بلکه مجبور هستند وفاداری بی قید و شرط خود را به حکومتی که آنها را سرکوب می کند،اعلام کنند.

 

تکمیل پروژه اولین مسجد رسمی آتن تا ۱۵ روز آینده

 

 

 

به نقل از « ekathimerini»،شمارش معکوس برای افتتاح اولین مسجد مدرن در «آتن»،پایتخت یونان آغاز شده است و انتظار می رود که ساخت این مسجد تا اوایل ماه جاری یعنی حدود 15 روز دیگر به پایان برسد.

 

تکمیل پروژه اولین مسجد آتن تا دو هفته دیگر راه را برای افتتاح رسمی آن در پایان سال جاری میلادی یعنی حدود سه ماه دیگر هموار می کند.

 

به گفته یکی از مقامات دولتی یونان،عزم نخست وزیر این کشور برای راه اندازی پروژه ساخت مسجد با گفتگوهایی که در ژوئن گذشته آغاز شد به اثبات رسید.

 

در روز هفتم ژوئن سال 2019 میلادی وزیر امور مذهبی دولت سوریه در مراسم افتتاح مسجد در خیابان «لرا اودوس» در مرکز آتن شرکت کرد اما شادی افتتاح این مسجد کوتاه مدت بود  چون کمی پس از افتتاح مسجد درهای این مرکز بسته شد.

 

«سیدی محمد زکی»،یونانی اهل مراکش 49 ساله قرار است به عنوان امام جماعت در این مسجد مشغول به کار شود.

 

قانونی که اجازه ساخت این مسجد در آتن را می دهد در سال 2006 میلادی در دوره وزارت «ماریتا جیاناکو» تصویب شد و با توجه به تحولات اروپا در آن زمان به عنوان یک اتفاق قابل توجه در نظر گرفته شد اما به محض اینکه وی از وزارت امور دینی کنار رفت این پروژه متوقف شد و سه سال بعد با تلاش برخی دیگر از وزرای کابینه این پروژه بار دیگر احیا شد.

 

«کوستاس گاوروگلو»، وزیر آموزش و معارف یونان ابراز امیدواری کرده است که اولین نماز در ماه دسامبر در این مسجد اقامه شود.

 

 اولین مسجد رسمی آتن ظرفیت پذیرایی از 350 نمازگزار را دارد.

 

 پارلمان یونان طرح های نهایی برای ساخت مسجد آتن را در سال 2016 میلادی در واکنش به گسترش مکان های غیررسمی عبادت در سراسر پایتخت و مناطق اطراف آن، تصویب کرد.

 

 آتن تنها پایتخت اروپایی است که تاکنون  هیچ مسجد رسمی در آن وجود نداشته است.

 

برگزاری مسابقه دوستانه «کریکت» میان مساجد و کلیساهای «لنکشایر»

 

 

 

 

به نقل از « lancashiretelegraph»، شوراهای مساجد و کلیساها در «لنکشایر» انگلیس مسابقه دوستانه «کریکت» برای ایجاد پل ارتباطی و تحکیم پیوند میان جامعه مسلمانان و مسیحیان در انگلیس برگزار کردند.

 

این دو نهاد پیش از برگزاری این مسابقه دوستانه اعلام کرده بودند که همه پروتکل های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این بازی رعایت خواهد شد.

 

«تام وولفورد» از دست اندرکاران برگزاری این مسابقه در این باره گفت:بازیکنان بسیار خوشحال بودند که با وجود شرایطی که وجود دارد در این مسابقه شرکت کردند.

 

وی افزود: پس از موفقیت در اولین مسابقه مساجد و کلیساهای لنکشایر که در تابستان گذشته برگزار شد هر دو تیم مشتاق بودند که رقابت ورزشی خود را تکرار کنند.

 

وولفورد همچنین گفت: "بازی دوستانه سال گذشته یکی از اتفاقات جالب توجه در فصل تابستان بود و من بسیار خوشحالم که با وجود همه مشکلاتی که امسال وجود دارد که مهم ترین آنها شیوع ویروس کرونا است  ما دوباره توانستیم این مسابقه را برگزار کنیم.

 

اسقف «فیلیپ» که ریاست ستاد مقابله با ویروس کرونا را بر عهده دارد این اقدام را مورد ستابش قرار داد و گفت: با شیوع بیماری همه گیر کرونا تا همین چند وقت پیش امکان برگزاری مسابقات ورزشی وجود نداشت اما خوشبختانه مساجد و کلیساهای لنکشایر توانستند این مسابقه دوستانه را برگزار کنند.

 

بیانیه دیوان وقف اهل سنت عراق درباره بازگشایی مساجد

 

 

 

 

به نقل از «النعیم نیوز»، دیوان وقف اهل سنت عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مساجد بعد از تصمیم کمیته عالی بهداشت و سلامت بازگشایی می شوند.

 

در این بیانیه آمده است: برای حفظ سلامت نمازگزاران باید تمامی پروتکل های بهداشتی در مساجد رعایت شود.

 

در ادامه بیانیه آمده است: نمازگزاران باید ماسک به صورت بزنند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

 

به همین مناسبت دیوان وقف اهل سنت تاکید کرده است که تمامی ملزومات برای پیشگیری و بهداشت عمومی در مساجد را فراهم می کند و پایبندی این مساجد به توصیه‌های کمیته عالی بهداشت کشور را اطلاع می دهد.

 

کمیته عالی بهداشت و سلامت نیز بعد از ظهر شنبه (29 شهریور ماه) اعلام کرد: با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی درهای مساجد به روی نمازگزاران بازگشایی می شوند.

 

«سعد کمبش» رئیس دیوان وقف سنی عراق با حضور تعدادی از علمای مجمع فقهی عراق، دار الفتوا، مجمع عالی تصوف و شورای علمای عراق و تعدادی از پزشکان ماه گذشته نشستی را برای بررسی امکان بازگشایی مساجد برگزار کردند.

 

پس از آن، تصمیم گرفته شد که برگزاری نماز در مساجد تا بعد از عید سعید قربان تعطیل شود و نشست مشابهی قبل از برگزاری نشست ستاد بحران برای اتخاذ تصمیم مناسب تشکیل شود.

پایان پیام/ 9