اجرای طرح جنگل کتابخانه فاطمه ها در دهکهان

اجرای طرح جنگل کتابخانه فاطمه ها در دهکهان

تاریخ انتشار : ۱ مهر ۱۳۹۹
فرزاد میرشکاری گفت: یکی از طرح های کانون فاطمه ها ایجاد جنگلی به نام جنگل کتابخانه فاطمه ها در دهکهان است که در آن درختان بومی به ویژه نخل کاشته می شود.

«فرزاد میرشکاری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، گفت: یکی از طرح های کانون فاطمه ها ایجاد جنگلی به نام جنگل کتابخانه فاطمه ها در دهکهان است که در آن درختان بومی به ویژه نخل کاشته می شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان بیان کرد: پروژه جنگل کتابخانه فاطمه ها از سال ۱۳۹۷ با کاشت ۳۰ نهال درخت انجیر در قالب طرح درخت و کتاب در روستای دهکهان آغاز شد.

وی افزود: در اسفند سال ۱۳۹۸ نیز به مناسب تولد یکی از اعضای افتخاری کتابخانه فاطمه ها ۲۰ درخت پرتقال کاشته شد و کلیه هزینه های کاشت این نهال ها را خانواده باران که جشن تولد ۲۰ سالگیش بود، پرداخت کردند.

میرشکاری با اشاره به نحوه شکل گیری این طرح، ابراز کرد: توران میرهادی استاد بی بدیل ادبیات کودکان ایران زمین و استاد تعلیم و تربیت عاشق طبعیت، محیط زیست و زمین سبز بودو پس از مرگش در سال ۱۳۹۶، موسسه مردم نهاد کودکان دنیا کمپینی را راه اندازی کرد به اسم جنگل توران و از کلیه گروها و افراد دوستدار طبیعت و محیط زیست دعوت کرد که در هر کجای این سرزمین هستند اقدام به درختکاری کنند.

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان اظهار کرد: این طرح کاملا خودجوش و مردمی اجرا می شود و قرار است طی ۴۰ سال آینده به منظور حفظ جنگل های ایران ۴۰ میلیون اصله درخت در مناطق مختلف کشور کاشته شود و گروه های مشارکت کننده در پروژه جنگل توران هزینه خرید نهال و امکانات نگهداری آن را پرداخت می کنند.

وی با بیان این مطلب که تحقق پروژه جنگل کتابخانه فاطمه ها با حمایت دوستداران کتاب انجام می شود، اضافه کرد: امسال موسسه پژوهشی کودکان دنیا خیلی جدی تر و گسترده تر کمپین جنگل توران را دنبال کرده و از گروه های بیشتری تقاضا کرد که حامی سبز کردن روستاها باشند، از این رو شبکه دوستدار کودک تهران حامی پروژه جنگل توران در دهکهان شد.

میرشکاری ادامه داد: اعضای این شبکه به مناسبت های مختلف از جمله تولد خود و یا عزیزانشان اقدام به خرید نهال های بومی کرده و ما نیز در کتابخانه فاطمه ها به همراه سایر اهالی روستا به نوبت این نهال ها را در روستا می کاریم.

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان عنوان کرد: طی ۲ روز گذشته با مشارکت اعضای کانون و با همکاری پدر یکی از این اعضا ۱۰ نهال درخت خرمای مرداسنگ به یاد پدر بزرگ مرحوم یکی از اعضای شبکه دوستدار کودک تهران کاشته شد.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۰۰ اصله خرما در راستای اجرای این پروژه در روستا کاشته شده و همچنان این طرح ادامه دارد و علاوه بر این تعدادی از اعضای شبکه دوستدار کودک نهال های دیگری از جمله انجیر، انار، انبه و گیتجگ (درخت بومی) سفارش داده اند که در فصل مناسب خود در روستای دهکهان کاشته می شود.

میرشکاری ضمن ابراز امیدواری، افزود: احتمالا این پروژه سال های سال ادامه داشته و گروها و افراد بیشتری از سراسر کشور به پروژه سبز کردن روستای دهکهان خواهند پیوست و در چند سال آینده شاهد رویش هزاران نخل زیبا و ماندگار در روستای خواهیم بود.

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان در خاتمه تاکید کرد: امیدوارم این ایده زیبا در سایر روستاهای کشور نیز اجرا شده و تداوم یابد تا شاهد سر سبزی روستاها و بیابان زدایی باشیم.

پایان پیام/ 586