سه‌شنبه‌های تکریم اندوخته‌ای است که در پرتو آن بتوانیم انقلاب را از انحراف مصونیت ببخشیم

سه‌شنبه‌های تکریم اندوخته‌ای است که در پرتو آن بتوانیم انقلاب را از انحراف مصونیت ببخشیم

تاریخ انتشار : ۱ مهر ۱۳۹۹
صالحی با اشاره به ۲۰۰ هزار شهیدی که در جریان دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی شدند، گفت: حضور در جمع خانواده شهیدان و برگزاری طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم، اندوخته‌ای است که در پرتو آن بتوانیم در آینده این انقلاب را از هر گونه انحراف و تحریف مصونیت ببخشیم.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، سیزدهمین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم، در دومین روز از هفته دفاع مقدس، با حضور دکتر «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در منزل شهید «سعید طوقانی» برگزار شد؛ در جریان برگزاری برنامه این هفته ارتباط زنده با دفتر امام جمعه و نماینده ولی فقیه استان چهار محال و بختیاری برقرار شده و از خانواده شهیدان سمیع و زاهدی تجلیل به عمل آمد.

 

دکتر سید عباس صالحی، در جریان برگزاری این آیین طی سخنانی اظهار کرد: اگر ما در طول سال شبی به عنوان «لیلة‌القدر» داریم که « خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» است. هر شب از هشت سال دفاع مقدس نیز همچون لیله القدر بود. گاهی در تاریخ ملت ها ، دوره هایی وجود دارد که با هیچ تاریخی قابل مقایسه نیست.  

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس، روزهای عادی و سال های عادی نبود، دفاع مقدس گنجینه‌ای است که هرچه زمان می‌گذرد آشکارتر می‌شود، جلسه امروز، خود نمایه ای از این بهره وری و بهره برداری از این ایام بزرگ و فداکاری های آن دوران است. خانواده شهیدان سمیع و زاهدی نمونه ای از این فداکاری هستند.

 

وی با اشاره به مادر شهیدان سمیع که سه فرزند و سه برادرش در جریان دفاع مقدس به مقام رفیع شهادت رسیده اند، گفت: این خانواده تصویری از حضور زنان در پشت صحنه دفاع مقدس را نشان می دهد، ما در عاشورا و تاریخ کربلا نمادهای بزرگ و قدیسان عظیم الشانی داشته و داریم که در فضای تاریخ دفاع مقدس پیروانی یافتند و آن پیروان الگوهای نسل معاصر ما و آیندگان هستند.

 

صالحی تصریح کرد: در خاطرات شهید حمید سمیع، چند خطی وجود داشت که به نظرم دنیایی از حرف و کلام در این چند خط نهفته است، این شهید در مراحل مختلفی در جبهه جنگ حضور یافته و در عملیات حضور داشت، چندین بار مجروح شد و هربار که مسئولان از او درخواست می کردند که منصرف شود(چراکه خانواده این شهید سهم خود را با اهدای دو برادر و سه دایی به انقلاب اسلامی ادا کردند)؛ این چنین پاسخ می داد که جز شخص امام خمینی کسی حق ندارد برای من تعیین تکلیف کند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مادر شهیدان سمیع می توانست بگوید من وظیفه ای که در برابر اسلام، اهل بیت، انقلاب اسلامی و مردم داشتم با تقدیم دو شهید و برادرم انجام دادم اما این مادر با هر شهیدی که از این خانواده تقدیم انقلاب می شد، برای شهید بعدی آماده می شد و سه فرزند و سه برادرش را تقدیم این راه کرد.

 

 صالحی گفت: این چنین الگوهایی نشان می دهند که چگونه اسلام و انقلاب اسلامی و معارف اهل بیت(ع) در فضای دفاع مقدس این چنین با همدلی و همراهی متبلور شد، این رخدادها برخاسته از مکتب گرانسنگ اسلام، معارف اهل بیت(ع) و جریان عاشورا است.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به صبر و ایثار خانواده شهیدان طوقانی که امروز به صورت حضوری در منزل شان حضور داشت، تصریح کرد: خانواده این شهید شبیه خانواده شهید سمیع و زاهدی، حرف های بسیاری برای نسل حاضر و آینده دارند، پدر این خانواده در ایام دفاع مقدس و چهار فرزندش در جبهه ها حضور داشتند،  هم پدر خانواده و هم چهار فرزند خاواده همزمان در جبهها بودند، شهید محمد طوقانی در سال 61 و شهید پهلوان سعید طوقانی در سال 63 به شهادت می رسد و برادران دیگر رزمنده و جانباز می شوند.

 

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما د طول تاریخ ایران پهلوانان مختلفی داشتیم مانند پهلوان پوریای ولی و در دوران معاصر پهلوان تختی، اما پهلوان نوجوانی نیز در تاریخ ما به نام پهلوان سعید طوقانی هست که در سال 1356 در حالی که تنها هشت-نُه سال بیشتر نداشت به اعتبار اینکه پدرش از پیشکسوتان ورزش زورخانه ای بود وارد این عرصه شد و آن قدر پیش رفت که در جشنواره رسمی در آن دوره در طول 3 دقیقه سیصد چرخ می زند و چنان جایگاهی در فضای آن دوره به عنوا پهلوانی هشت نه ساله کسب می کند که عکس های مجلات و باشگاه‌های آن زمان را به خود اختصاص می دهد.وی گفت: آن شهید در خانواده ای متدین و آشنا به فضای ارزش های دینی و انقلابی بزرگ می شود، اوایل انقلاب اسلامی به همراه پیشکسوتان ورزش باستانی به حضور امام راحل تشرف می یابد و سال 1358 سرپرست ورزش باستانی نوجوانان کشور می شود، اما با شروع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، ابتدا با حضورهای کوتاه مدت در جبهه و بعدها با ر ضایت پدر و البته دستکاری که در شناسنامه اش انجام داد آن هم به دلیل اینکه در آن سن اجازه حضور در جبهه را نمی دادند، عازم میدان جنگ شد و در سن 15 سالگی به شهادت رسید. پهلوان نوجوانی که از او خاطرات فراوانی بر جایم انده است، پهلوانی که تنها پهلوان میدان جسم نبود بلکه پهلوان میدان جهاد و جان شد. شهید سعید طوقانی نمادی از کربلای دوره جدید در ایران است، او پهلوانی کوچک بود که برای نسل جوان ما الگو است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دفاع مقدس حدود 65 هزار نفر زیر بیست سال حضور داشتند، 36 هزار شهید دانش آموز و شهدایی در سن و سال کم، نمادی از رشادت های آن دوران و از نسلی است که می تواند برای امروز و فردای ما حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

 وی با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و تحلیل ایشان از جنگ و دفاع مقدس گفت: معظم له ارجاعات مهمی در سخنان خود مطرح کردند. دویست هزار شهیدی که تقدیم انقلاب اسلامی شد سرمایه هستند و حضور در جمع خانواده این شهیدان و برگزاری طرح ملی سه شنبه های تکریم به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، در واقع اندوخته ای است که در پرتو آن بتوانیم در آینده این انقلاب را از هرگونه انحراف و تحریف مصونیت بخشیم.

 

همچنین در ادامه این آیین که سه شنبه اول مهر ماه برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی طی سخنانی اظهار کرد: سیزدهمین هفته از برگزاری طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم می گذرد و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تقریبا در تمامی جلسات این طرح ملی حضور داشت که جای تقدیر دارد.رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: حضور و دیدار با خانواده شهدا حداقل کاری است که می توانیم انجام دهیم، دفاع مقدس یک جریان، یک سبک زندگی و پدیده ای بود که باید آن را پاس بداریم و برگزاری این طرح ملی نیز اقدامی در راستای حفظ و زنده نگاهداشتن ارزش های دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی است.

 

در ادامه این نشست «ابراهیم شریفی» طی سخنانی با بیان اینکه همدلی، همفکری و همیاری در استان چهار محال و بختیاری حرف اول را می زند، گفت: تکریم خانواده معظم شهدا برای ما یک اصل ماندگار است، گنجینه ارزشمند خانواده شهدا موهبتی است که در دسترس ماست و دیدار با آن بزرگواران انرژی مضاعفی می بخشد. 

 
همچنین در ادامه «فریبرز نجفی» با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس آیینه تمام‌نمای ملت ایران است، گفت: استان چهار محال و بختیاری در ادوار مختلف انقلاب اسلامی، اعم از دوران جنگ و پس از آن، ولایت‌مداری و ایمان خود را به نظام و ولایت ثابت کرد، سال 1358 بیش از 1500 نفر از بختیاری‌های استان با حضور در قم به محضر امام راحل رسیده و بیعت کرده و انزجار خود را از بختیار اعلام کردند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان چهار محال و بختیاری گفت: همچنین این استان در دوران هشت سال دفاع مقدس، در تیپ 44 حضرت قمر بنی هاشم بیش از هفتاد هزار رزمنده داشت، 2440 شهید، 7300 جانباز و 507 آزاده در استان چهار محال و بختیاری در راه نظام و انقلاب اسلامی جان فشانی کردند.


وی گفت: این استان 13 شهید مدافع حرم داشت، اولین شهید مدافع حرم نیز شهید «علی عسکری» از چهار محال و بختیاری بود، همچنین نخستین شهید مدافع حرم از جامعه پزشکی کشور شهید محمد حسن قاسمی اشکفتکی از این استان بود که در راه پاسداری و دفاع از حرم اهل بیت(ع) به شهادت رسید.


در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام و المسلمین «محمدعلی نکونام»، طی سخنانی اظهار کرد: هرچه که امروز داریم به برکت دوران هشت ساله دفاع مقدس است، دورانی که هرچند جنگ بود، خشونت بود، اسارت بود، اما خداوند درونش را دریایی از برکت را قرار دارد و انقلاب را بیمه کرده و مصونیت بخشید. بسیاری از مسایل انقلاب در دوران دفاع مقدس پایه های مستحکمی یافتند و در مقابل پایه های دشمن متزلزل شد. مردم و از این دوران راه آموختند.


نماینده ولی فقیه در استان چهار محال و بختیاری گفت: کمتر جنگی را در طول تاریخ می بینیم که با این همه دستاورد و عظمت برای یک ملت همراه باشد، این دوران را امروز باید جشن بگیریم، اما جشنی برای بیان حقیقت، همان طور که مقام معظم رهبری روز گذشته فرمودند تحریف دوران دفاع مقدس یکی از کارهای جدی دشمن است، امروز همه ما و به ویژه مسئولین دستگاه های فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارند که از این عرصه صیانت کنند تا به نسل های بعد منتقل شود.



وی در ادامه ضمن تجلیل از برگزاری طرح ملی سه شنبه های تکریم، گفت: این اقدام مبارکی است هرچند که در برابر عظمت کار خانواده شهدا کار کوچکی است، اما تکریم از خانواده آن دلاوران که هرکدام مختصات ویژه خود را داشتند اقدامی لازم است.

پایان پیام/ 9