تدارک گسترده مسجدی‌ها برای گرامیداشت دفاع مقدس

تدارک گسترده مسجدی‌ها برای گرامیداشت دفاع مقدس

تاریخ انتشار : ۱ مهر ۱۳۹۹
تدارک بچه‌های مساجد تهران برای چهلمین سالگرد دفاع مقدس، فعالیت‌های غرفه ستاد فهما در باغ موزه دفاع مقدس و اعزام سفیران مهدوی مسجد جمکران به آسایشگاه‌های جانبازان ازجمله آخرین اخبار حوزه مسجد در ۱ مهرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید آخرین اخبار این حوزه در ۱ مهرماه است:

 

تدارک بچه‌های مساجد تهران برای چهلمین سالگرد دفاع مقدس/ الزامات تبدیل مسجد به منشا خیر و برکات در محلات

 

 

 

 

 

حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اعلام برنامه های هفته دفاع مقدس کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی است ما باید در برنامه ریزی به فرامین مقام معظم رهبری که فرمودند«همه باید بدانند که در دوران دفاع مقدس چه معجزات عظیمی از حضور مؤمنانه و پر تلاش نیروهای بسیجی در صحنه‌های جنگ اتفاق افتاد»، توجه کنیم.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با اعلام عناوین روزهای دفاع مقدس کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: با توجه به اینکه اولین روز هفته دفاع مقدس در 31 شهریور با عنوان «مسجد و مراکز آموزشی پیوندی ناگسستنی دارند» نام گرفته است، از همین رو تلاش کرده ایم که به این مناسبت بر پیوند ناگسستنی میان مسجد و مراکز آموزشی تاکید داشته باشیم و از مساجد خواسته ایم که در این روز دانش آموزان برجسته و ممتاز در هر محله را تقدیر کنند.

 

 وی ابراز کرد: ضرورت دارد که با این عنوان کانون های فرهنگی هنری مساجد، برنامه های زوج های جوان عضو کانون های مسجد  و تکریم از دانشجویان و دانش آموزان موفق در عرصه های علمی و اجتماعی و هنری و ورزشی، پاسداشت خیرین، اهدای بسته های فرهنگی برای نوزادان تازه متولد شده،با شعار «مسجد باید در هر منطقه و محل؛ مأمن و مایه‌ خیر و برکت باشد» را مورد توجه قرار دهند.

 

 حجت الاسلام قدیریان دومین روز هفته دفاع مقدس را با عنوان «تکریم از خانواده های معزز شهدا» دانست و افزود: تکریم از خانواده های معزز شهدا از جمله برنامه هایی است که لازم است، کانون های فرهنگی هنری مساجد در این روز نسبت به آن اهتمام داشته باشند، تا گامی در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بردارند.

 

وی گفت: با توجه به اینکه عنوان روز سوم هفته دفاع مقدس در دوم مهرماه «فضای مجازی عرصه جهاد است» نام گرفته، به همین جهت با توجه به اینکه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است، از کانون های فرهنگی هنری مساجد خواسته شده است که از ظرفیت فضای مجازی غافل نشوند و از این فضا برای نشر محتواهای دینی و فرهنگی بهره ببرند.

 

 مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران شعار روز چهارم این هفته را «بسیج بحق مکتبی‌ترین و مردمی‌ترین نیروی مقاومت جهانی» نام برد و تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیج یکی از مجموعه هایی است که پاکترین، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور در آن فعالیت می کند،بنابراین ضرورت دارد که کانون مسجد و بسیج  در برگزاری برنامه ها با هم تعامل و همکاری داشته باشند و نامگذاری این روز به منظور گسترش همکاری این دو مجموعه است.

 

حجت الاسلام قدیریان عنوان روز پنجم هفته دفاع مقدس که مصادف با چهارم مهر ماه است را با عنوان «منتظران واقعی، خودسازی معنوی، اخلاقی، عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با برادران و خواهران مومن» نام برد و تاکید کرد: منتظر واقعی امام زمان(عج) كسی است كه وقتی كشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آماده‌ دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم برافراشته‌ اسلام باشد، چنین کسی می تواند ادعا كند كه اگر امام زمان(عج) بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت، از همین رو ضرورت دارد که در کانون های مساجد نسبت به موضوع ترویج معارف مهدوی اهتمام ویژه ای صورت گیرد و در برگزاری دوره های پیرامون مهدویت برنامه ریزی داشته باشند.

 

وی پیرامون عنوان روز ششم  هفته دفاع مقدس در پنجم مهر ماه با محور «امام جماعت روح و مایه حیات مسجد» گفت: روحانی پرهیزگار، خردمند، کارشناس و دلسوز در مسجد همچون پزشک و پرستار در بیمارستان، روح و مایه حیات مسجد است، بنابراین امام مسجد برای جذب نوجوان و جوان به مسجد باید برنامه ریزی داشته باشد.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با اشاره به نامگذاری روز هفتم هفته دفاع مقدس در ششم مهرماه که با عنوان«بصیرت، دشمن شناسی، ولایتمداری» گفت: حفظ بصیرت و دشمن شناسی و شناخت ترفندهای دشمنان موضوعی است که  باید مورد توجه فعالین کانون های فرهنگی هنری مساجد در برنامه ریزی ها قرار گیرد.

 

 حجت الاسلام قدیریان در پایان در مورد عنوان روز هشتم هفته دفاع مقدس با عنوان«جهش تولید، حمایت مردمی، خودباوری» خاطرنشان کرد: ستون فقرات اقتصاد مقاومتی عبارت است از تقویت تولید داخلی؛ اگر این کار تحقّق پیدا کرد و همّتها متوجّه به این مسئله شد، مسائل کار به تدریج حل می شود و کار ارزش پیدا می کند و اشتغال عمومی می شود، بنابراین در موضوع جهش تولید فعالین کانون های فرهنگی هنری مساجد باید برنامه ریزی داشته باشند و بر اساس این عنوان در حوزه کارآفرینی از صاحبان ایده ها و متخصصان حمایت کنند.

 

فعالیت‌های غرفه ستاد فهما در باغ موزه دفاع مقدس/نمایش آثار کانون‌های مساجد با محور ایثار و شهادت

 

 

 

 

«سید هاشم خضری» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور که به مناسبت چهلمین سالگرد جهاد قهرمانانه رزمندگان میهن اسلامی در قالب نمایشگاهی در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار می شود، گفت: محور فعالیت غرفه ستاد فهما در نمایشگاه معرفی اقداماتی است که در سطح ملی و استانی در راستای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس انجام شده است.

 

نماینده ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در شورای هماهنگی امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این سلسله برنامه ها در قالب ارایه آمار از طریق بروشور، پوسترهای مختلف، نماهنگ، فیلم، کتاب و سایر تولیدات فرهنگی خواهد بود.

 

خضری افزود: امسال رویداد بین‌المللی روح مقاومت و طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم از جمله برنامه های شاخص و محوری ستاد فهما در بزرگداشت هفته دفاع مقدس بود که در سطح بین المللی و ملی برگزار شد.

 

وی افزود: رویداد بین المللی روح مقاومت با محور روایت مردم از وصیت نامه شهدای مقاومت از 14 خرداد تا 31 شهریور برگزار شد؛ در این رویداد 1594 اثر تا تاریخ 30 شهریور ثبت شد، همچنین طرح ملی سه شنبه های تکریم نیز اقدام دیگری بود که هر هفته با حضور مجازی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌های مختلف کشور برگزار و طی آن از خانواده معظم شهدا تجلیل به عمل آمد. این طرح ملی در سطح استان در قالب  2370 برنامه در سطح کانون ها برگزار شد.

 

نماینده ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در شورای هماهنگی امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: ارایه آثار کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در حوزه ایثار و مقاومت در این نمایشگاه از دیگر اقداماتی است که در راستای پاسداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در قالب برپایی غرفه نمایشگاهی در باغ موزه دفاع مقدس انجام می شود؛ همچنین تولیدات رسانه ای در سطح شبکه های مجازی با موضوع توسعه و ترویج فرهنگ ایثار از دیگر فعالیت های ستاد فهما به مناسبت این ایام است.

 

گفتنی است این نمایشگاه به مدت یک هفته از تاریخ 31 شهریور تا 7 مهر ادامه دارد.

 

اجرای ویژه‌برنامه های هفته دفاع مقدس با محور یاری امام زمان(عج)/ اعزام سفیران مهدوی به آسایشگاه‌های جانبازان

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «یاسین حسین آبادی» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره ویژه نامه های مسجد مقدس جمکران برای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، اظهار کرد: با توجه به تقارن هفته گرامیداشت دفاع مقدس با ایام شهادت حضرت رقیه(س)، محور عملیات فرهنگی در میعاد منتظران را تربیت حسینی با کارکرد آمادگی برای نصرت و یاری امام زمان(عج) تعریف کرده ایم.

 

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ادامه داد: در این راستا در شب شهادت حضرت رقیه(س) ویژه برنامه سوگواری با سخنرانی حجت الاسلام جوشقانی و مرثیه سرایی حاج عباس حیدرزاده و قرائت عهدنامه دختران در میعاد منتظران برگزار می شود.

 

وی درباره دیگر برنامه های هفته دفاع مقدس تصریح کرد: سفیران مهدوی مسجد مقدس جمکران در طول این هفته با حضور در آسایشگاه های جانبازان، گلزارهای شهدا و دیدا با خانواده معظم شهیدان یاد و خاطره شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس را گرامی دارند.

 

حسین آبادی تاکید کرد: در برنامه سفیران مهدوی توجهی ویژه به بزرگداشت شهدای گمنام و نیز شهدای مفقودالاثر می شود.

 

وی در ادامه ابراز کرد: سایر برنامه های مسجد مقدس جمکران در این ایام شامل سخنرانی، مداحی و ... با همان محور آمادگی برای نصرت و یاری امام زمان(عج) اجرا می شود.

 

حسین آبادی در پایان خاطرنشان کرد: روز گذشته (دوشنبه، 31 شهریورماه) همزمان با آغاز هفته گرامیداشت دفاع مقدس آیین تجلیل از یک میلیون پیشکسوت عرصه جهاد و شهادت همزمان با سراسر کشور در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

 

ویژه‌برنامه‌های کانون امام حسن‌بن علی(ع) در هفته دفاع مقدس

 

 

 

همزمان با هفته دفاع مقدس ویژه برنامه های فرهنگی و مذهبی از سوی کانون فرهنگی هنری امام حسن بن علی(ع) واقع در میدان شهدا برگزار می شود.

 

یکی از برنامه های کانون فرهنگی هنری امام حسن بن علی(ع) برگزاری مسابقه نقاشی برای کودکان ۶ تا ۱۲ ساله با موضوع دفاع مقدس و حاج قاسم سلیمانی است که به نفرات برتر آن جوایز نفسی اهدا خواهد شد.

 

برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب شهید ابراهیم هادی به صورت مجازی از دیگر برنامه های فرهنگی است که  برای نوجوانان و جوانان در نظر گرفته شده است.شرکت کنندگان برای شرکت در این مسابقه با دریافت کتاب و خواندن آن و با مراجعه به کانال کانون در پیام رسان گپ به سوالات پاسخ دهند. 

 

یکی دیگر از برنامه های کانون در هفته دفاع مقدس، فضا سازی حیاط مسجد و محله متناسب با دفاع مقدس است به همین منظور با مشارکت جوانان مسجدی عضو کانون در مقابل درب ورودی مسجد سنگری نمادین ساخته می شود. همچنین تصاویری از شهدا، جانبازان، رزمندگان و جبهه به همراه چفیه، سربند و پلاک تهیه شده تا در فضاسازی مسجد از آنها استفاده شود.

 

یادآور می شود،  کانون امام حسن بن علی (ع) در خیابان ۱۷ شهریور خیابان صاحب الزمان(عج) مسجد حضرت علی اصغر(ع) واقع است.

 

امام جماعت مسجد حضرت امیر(ع) بر اثر ابتلا به کرونا بستری شد

 

 

حجت‌الاسلام «سیدمحمدباقر علوی تهرانی»، امام جماعت مسجد حضرت امیر(ع) واقع در خیابان کارگر شمالی بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد.

 

براساس اعلام نزدیکان ایشان حال عمومی این استاد اخلاق مساعد است اما به دلیل بیماری کرونا بخشی از ریه درگیر شده است.

 

این استاد اخلاق و امام  مسجد در ایام دهه اول ماه محرم به صورت مجازی مجالس عزاداری خود را برپا کرد و به سخنرانی پرداخت.

پایان پیام/ 9