از برگزاری تورهای مجازی بازدید از مساجد تا محدودیت‌های جدید حضور در مسجدالاقصی

از برگزاری تورهای مجازی بازدید از مساجد تا محدودیت‌های جدید حضور در مسجدالاقصی

تاریخ انتشار : ۱ مهر ۱۳۹۹
برگزاری تور مجازی بازدید از مسجد «سلطان» برای دانش آموزان در سنگاپور، ممانعت صهیونیست‌ها از اقامه نماز صبح فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی و تداوم مرمت مساجد در رواندا ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۱ مهرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در ۱ مهرماه:

 

«باب المغاربه» مسجدالاقصی بسته شد

 

 

 

 

به نقل از «شبکه فلسطین الاخباریه»، نظامیان رژیم صهیونیستی ظهر روز دوشنبه (31 شهریور ماه) بعد از حمله 32 شهرک نشین افراطی به مسجدالاقصی «باب المغاربه» را بستند.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس گزارش داد: شهرک نشینان با حمایت نظامیان این رژیم در مسجدالاقصی گردش کرده و در اقدامی اهانت آمیز آیین تلمودی به جای آوردند.

 

نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین دو روز پیش به مصلای «قبلی» در مسجدالاقصی حمله کردند که این اقدام آنان موجب درگیری با نمازگزاران شد. نمازگزاران سعی داشتند جلوی اقدامات آنا ن را بگیرند.

 

ده ها شهرک نشین نیز در سال جدید عبری با حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی حمله کردند.

 

تاکید ستاد مقابله با کرونا در نیجریه بر اجباری شدن استفاده از ماسک در مساجد و کلیساها

 

 

 

به نقل از « thenationonlineng»،رئیس گروه ویژه ریاست جمهوری نیجریه در ستاد مقابله با کرونا  از رهبران مسلمان و مسیحی خواست تا استفاده از ماسک را برای مسلمانان و مسیحیان هنگام ورود به مساجد و کلیساها اجباری کنند.

 

«باس مصطفی» این دستورالعمل را در کنفرانس مطبوعاتی که برای بررسی مسئله مقابله با کرونا برگزار شده بود ارائه داد.

 

مصطفی که به عنوان رئیس دولت فدراسیون نیز فعالیت می کند  از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ابراز نارضایتی کرد و افزود: رهبران مذهبی و حکام سنتی کارهای زیادی برای جلوگیری از گسترش این بیماری همه گیر انجام داده اند اما از آنها می خواهیم تا این مسئله را بسیار جدی بگیرند و اقدام قاطعانه تری در این زمینه انجام دهند.

 

وی در این باره گفت: بهترین کاری که می توانیم برای مردم و کشورمان انجام دهیم این است که به پروتکل های بهداشتی بدون حضور دارو پایبند باشیم، ماسک بزنیم، فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و جز در مواقع ضروری به مسافرت نرویم.

 

رئیس گروه ویژه ریاست جمهوری  افزود: وقتی مردم دور هم جمع می شوند دیگر فکر نمی کنند که باید استفاده مناسب از ماسک داشته باشند و آنچه ما می توانیم انجام دهیم این است كه همچنان توجه مردم را به این مسئله جلب کنیم که ویروس کرونا هنوز زنده است و به تعطیلات نرفته است.

 

 

برگزاری تور مجازی بازدید از مسجد «سلطان» برای دانش آموزان در سنگاپور

 

 

به نقل از «straitstimes»،هیئت میراث ملی سنگاپور اقدام به برگزاری تور مجازی بازدید از مسجد «سلطان» برای دانش آموزان کرده است.

 

کلاس درس این دانش آموزان در 23 کیلومتری مسجد سلطان قرار دارد و امروز (سه شنبه اول مهر) آنها از همین مکان در حال بازدید مجازی از مسجد واقع در «کامپونگ گلام» هستند.

 

این بخشی از برنامه هیئت میراث ملی برای استفاده از تکنولوژی است تا دانش آموزان در مدارس بتوانند از بناهای ملی و تاریخی بازدید کنند.

 

دانش آموزان با استفاده از یک مانیتور سیار کنترل از راه دور  که به عنوان یک ربات عمل می کند در مسجد گردش می کنند و نقاط مختلف آن را می بینند.

 

آنها این ربات را از راه دور با استفاده از رایانه کنترل می کنند  و یک راهنمای تور در مسجد سلطان آنها را همراهی می کند.

 

راهنمای تور سوال هایی را از دانش آموزان می پرسد تا آنها را با جنبه های مختلف از معماری مسجد گرفته تا فعالیت هایی که در آن انجام می شود،آشنا کند.

 

این ربات به دانش آموزان اجازه می داد تا بر روی اشیاء مورد علاقه خود زوم کنند و به عنوان مثال معماری و یا وسایل موجود در مسجد را از نزدیک ببینند.

 

معماری مسجد سلطان ترکیبی از معماری هندی و اسلامی است و دانش آموزان به راحتی می توانند با این سبک از معماری در این تور مجازی آشنا شوند.

 

ممانعت صهیونیست ها از اقامه نماز صبح فلسطینی ها در مسجدالاقصی

 

 

 

به نقل از «المرکز الفلسطینی للاعلام»، منابع محلی فلسطین گزارش دادند: نظامیان رژیم صهیونیستی صبح امروز (سه شنبه اول مهر ماه)  حملات خود را علیه ساکنان اهل قدس و مسجدالاقصی افزایش داده اند و مانع اقامه نماز صبح فلسطینی ها در مسجدالاقصی شده اند.

 

این منابع افزودند: نظامیان رژیم صهیونیستی با گذاشتن موانع آهنی در ورودی شهرک قدیمی قدس و مسجدالاقصی از ورود غیر ساکنان شهرک قدیمی به مسجدالاقصی جلوگیری کردند.

 

در همین راستا، «ایمن دراغمه» معاون شورای قانونگذاری فلسطین گفت: ارتش رژیم صهیونیستی از سکوت کشورهای عربی و فلسطینی ها برای اجرای اهداف خود در ممنوعیت ورود مسلمانان به مسجدالاقصی سوء استفاده می کنند.

 

ممنوعیت ورود فلسطینی ها به مسجدالاقصی هدف دایمی اشغالگران است تا با این اقدامات مقدمه تبدیل مسجد به معبد موهوم سلیمان را فراهم کنند.

 

وی تاکید کرد: اشغالگران با بازداشت و منع کردن ورود نگهبانان به مسجدالاقصی می خواهند به سیاست های جاه طلبانه خود برسند.

 

وی اظهار کرد: وحدت فلسطینی ها و حضور آنان در مسجدالاقصی، اشغالگران را به وحشت می اندازد.

 

از سویی دیگر، حملات صهیونیست ها به مسجدالاقصی به ویژه به بهانه اعیاد یهودی افزایش یافته است و شهرک نشینان با لباس های ویژه خود و تحت حمایت نظامیان این رژیم به مسجدالاقصی حمله کرده اند.

 

تداوم مرمت مساجد در رواندا

 

به نقل از «الالوکه»، موسسه «پیام رشد» در راستای فعالیت های خیرخواهانه خود به مرمت مساجد در «روندا» ادامه می دهد.

 

در همین راستا، موسسه پیام رشد کار مرمت مسجد «عمر بن خطاب» را در شمال روندا به پایان رسانده است.

 

مبلغان موسسه پیام رشد در این باره گفتند: بخش های بیرونی و داخلی مسجد سیمان شده و سقف آن، مخزن آب آن،  وضوخانه، سرویس های بهداشتی و بخش بانوان این مسجد مرمت شده است.

 

یکی از طرح هایی که موسسه پیام رشد در کشورهای آفریقایی اجرا می کند، ساخت مساجد جدید است تا معضل کمبود مسجد را برای مسلمانان این کشور مرتفع کند.

 

این مسجد با همکاری جمعی از افراد نیکوکار مرمت شده است و طبق نظر کارشناسان این کار انجام شده است.

 

موسسه پیام رشد اخیرا نیز 37 مسجد در روندا را مرمت کرده و امکانات لازم را برای تجهیز مساجد فراهم کرده است.

 

موسسه پیام رشد همچنین در کشور نیجر نیز یک چاه حفاری کرده است و این کار با همکاری جمعیت خیریه «امل» انجام گرفته است.

 

موسسه پیام رشد با هدف تبلیغات در کشورهای آفریقایی اقدام به ساخت مساجد و حفاری چاه می کند.

پایان پیام/ 9