مساجد دهه اول صفر را به سوگواری امام حسن(ع) اختصاص دهند

مساجد دهه اول صفر را به سوگواری امام حسن(ع) اختصاص دهند

تاریخ انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام قائنی گفت: دهه اول صفر که هفتم این ماه به روایتی، سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) است بهترین فرصت برای بیان سیره این امام بزرگوار و تحلیل دلایل صلح ایشان با معاویه است.

حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی قائنی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه امام حسن مجتبی (ع) شاهد وقایع دردناک و تلخی همچون رحلت پیامبر اسلام (ص)، سیلی خوردن مادر در میانه کوچه توسط عده ای نانجیب، آتش زدن بیت حضرت علی (ع)، شهادت امیرالمومنین (ع) و خیانت عده ای از لشکریان شان که از عوامل پذیرش صلح با معاویه شد، بودند، اظهار کرد: شیعیان باید از هر فرصتی برای عرض ارادت به امام حسن مجتبی (ع) و رنج هایی که بر ایشان رفت، استفاده کنند. واقع شدن سالروز ولادت آن حضرت(ع) در نیمه ماه رمضان و همزمان شدن سالروز شهادت کریم اهل بیت (ع) با وفات حضرت رسول(ص) و ایام شهادت امام رضا (ع) از عوامل دیگر در کم رنگ بودن مجالس حسنی است.

 

امام جماعت مسجد مهدیه افزود: دهه اول صفر که هفتم این ماه به روایتی، سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) است بهترین فرصت برای بیان سیره این امام بزرگوار و تحلیل دلایل صلح ایشان با معاویه است که مساجد می توانند این روزها را به عنوان دهه حسنی به موعد عرض ارادت به کریم اهل بیت (ع) تبدیل کنند؛ امامی که هم در حیات شان بسیار مظلوم واقع شدند، هم نحوه شهادت شان توسط همسرشان بسیار دردناک بود و هم اتفاقات رخ داده در مراسم تشییع ایشان، هر دلی را به درد می آورد.

 

وی اضافه کرد: اهالی مسجد مهدیه (واقع در تهران، خیابان فدائیان اسلام، نبش خیابان مهدیه) در همین راستا دو دهه است پنج شب مجلس روضه از شب سوم تا هشتم ماه صفر برگزار می کنند که شامل برپایی مجلس روضه، سخنرانی مذهبی و سینه زنی به مناسبت شهادت حضرت رقیه (س) و کریم اهل بیت (ع) است.

 

قائنی ادامه داد: امسال مراسم سوگواری در دهه صفر از روز سه شنبه، اول مهر ماه با عزاداری حضرت رقیه (س) آغاز می شود که طی آن حجت الاسلام والمسلمین حسن پورآذری، سخنرانی و علی کرمی، محمد حسین دامنی، علیرضا عبدی و حسین عبدی، مداحی می کنند و مراسم در فضای باز این مسجد و در مدت زمان نود دقیقه برگزار می شود.

 

وی تاکید کرد: هیچ گونه اطعامی در حین یا پس از مراسم عزاداری در مسجد مهدیه صورت‌ نمی گیرد و به جای آن، بخشی از هزینه این کار صرف تهیه بسته های ارزاق به منظور کمک‌ مومنانه به نیازمندان و نیمی دیگر نیز صرف خرید فرش برای مسجد مهدیه‌ می شود.

 

امام‌ جماعت مسجد مهدیه خاطرنشان  کرد: فضای مسجد مهدیه، پیش و پس از مراسم عزاداری شهادت حضرت رقیه (س) و امام حسن‌ مجتبی (ع) صد عفونی می شود و همه شرکت کنندگان در این مراسم، ملزم به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی هستند.

پایان پیام/ 397