از تولید مستند «نامه‌هایی به عطر نسیم» تا اجرای پویش «سر سفره صاحب عزا»

از تولید مستند «نامه‌هایی به عطر نسیم» تا اجرای پویش «سر سفره صاحب عزا»

تاریخ انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۹
برگزاری اربعین درگذشت آیت‌الله «علم‌الهدی» در مسجد حضرت زهرا(س)، تولید مستند «نامه‌هایی به عطر نسیم» به همت بچه‌های مسجد و اجرای پویش «سر سفره صاحب عزا» در مسجد مقدس جمکران ازجمله اخبار مساجد در ۲ مهرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید آخرین اخبار این حوزه در دوم مهرماه است:

 

اربعین درگذشت آیت‌الله «علم‌الهدی» در مسجد حضرت زهرا(س)/ کمک به‌ جبهه را از مساجد مدیریت می‌کرد

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «اصغر احمدی فاضل» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی، استاد درس خارج فقه و اصول و از شاگردان برجسته امام خمینی (ره) و آیت الله العظمی سید حسین بروجردی، در دوره دفاع مقدس بارها در کنار رزمندگان و در خطوط مقدم حاضر شدند، اظهار کرد: ایشان همچنین طلاب حوزه علمیه امام القائم (عج) را به صورت نوبتی به جبهه ها اعزام می کردند تا سهم خود در دفاع از کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی را در حد توان ادا کنند.

 

امام‌ جماعت مسجد امام حسین (ع) (واقع در تهران، خیابان مولوی) افزود: مرحوم آیت الله علم الهدی که از سوی علمای تهران به عنوان مسئول مساجد منطقه ۱۲ شهر تهران انتخاب شده بود، توانست کمک های مردمی به جبهه ها را با محوریت این خانه های خدا به ویژه مساجد «محمدی»، «حوری» و «نور» جمع آوری کنند و بارها خودشان این کمک ها را به دست رزمندگان‌ می رساندند.

 

این شاگرد درس خارج فقه و اصول آیت الله علم الهدی اضافه کرد: آن مرحوم همیشه طلاب را به آماده شدن برای پذیرش مسئولیت مهم مساجد و تبلیغ در داخل و خارج توصیه و تاکید می کرد، روحانیون باید خدمت به دین و مردم را اولویت خود قرار دهند و برای موفقیت در این‌ امر باید اهل مطالعه و تحقیق باشند.

 

احمدی فاضل در ادامه با بیان اینکه مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی، یکشنبه، ششم‌ مهرماه پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد حضرت زهرا (س) برگزار می شود، گفت: این مراسم از سوی حوزه های علمیه جنوب شهر تهران و جمعی از شاگردان آن مرحوم برگزار می شود.

 

وی در پایان با بیان اینکه آیت الله علم الهدی، اطاعت از ولی فقیه را مهم ترین عامل موفقیت کشور و تقویت نظام جمهوری اسلامی مطرح می کردند، خاطرنشان کرد: ایشان باور داشت تبعیت مردم از رهبری، داشتن اتحاد و مرکزیت داشتن مساجد در تربیت و اعزام نیروها و جمع آوری کمک های مختلف مردمی، مهم ترین عوامل موفقیت کشور در جنگ تحمیلی بودند.

 

تولید مستند «نامه‌هایی به عطر نسیم» به همت بچه‌های مسجد/جلسات سیره‌شناسی شهدا برگزار می‌شود

 

 

 

 

حجت الاسلام «محمد باقر غلامی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از طراحی کتاب سیره شناسی شهدا به همت کانون منتظران نور مسجد عباسیه اردبیل خبر داد و اظهار کرد: این سیره شناسی در واقع پژوهشی پیرامون زندگی شهدا، رشادت ها و ایثارگری های آنها است که کمتر بیان شده و ما تلاش کردیم که پژوهش های صورت گرفته در این زمینه را در کتابی جمع آوری و در اختیار فعالان مسجد قرار دهیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری منتظران نور مسجد عباسیه با اشاره به دیگر برنامه های این کانون در راستای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، بیان کرد: تدوین نهایی مستند «نامه هایی به عطر نسیم» شامل بخشی از دل نوشته های همسر شهید مدافع حرم «هاشم دهقانی نیا»، از دیگر فعالیت های این کانون در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بوده است.

 

وی ادامه داد: این مستند در 18 دقیقه با تدوینگری موسی الرضا ابراهیم زاده، فیلمبرداری و کارگردانی سامره کرامتی، تهیه کنندگی فینا غلامی تهیه و تدوین شد و در رویداد ملی فهما نیز حائز رتبه شد.

 

 حجت الاسلام غلامی تصریح کرد: در تهیه  مستند «نامه هایی به عطر نسیم» علاوه بر کانون فرهنگی هنری منتظران نور، سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل و اداره کل حفظ آثار و نظر ارزش های دفاع مقدس هم همکاری داشته است.

 

وی همچنین به برپایی نمایشگاهی پیرامون دفاع مقدس به همت این کانون که همه ساله همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه آثار و سبک زندگی و سیره شهدا به نمایش گذاشته می  شود. همچنین کانون فرهنگی هنری «منتظران نور» در نمایشگاه توانمندی سازمان های مردم نهاد در بخش غرفه آرایی نیز در سالهای گذشته مقام سوم را به دست آورد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری منتظران نور مسجد عباسیه برگزاری جلسات تخصصی پیرامون شهدا، حلقه های تربیتی، برگزاری سلسله نشست های «شنبه های کتاب» با رویکرد معرفی کتاب هایی که در مورد زندگی نامه شهدا است، اجرای ویژه برنامه سه شنبه های تکریم را هم بخش دیگری از برنامه های این کانون در مورد شهدا و دفاع مقدس نام برد.

 

حجت الاسلام غلامی در ادامه پیرامون فعالیت های این کانون در زمینه کمک های مومنانه و رزمایش مواسات و همدلی گفت: به همت فعالان کانون فرهنگی هنری منتظران نور مسجد عباسیه 50 خانواده نیازمند شناسایی شده و ما در مناسبت های مختلف و در طول ماه یکبار به این خانواده های کمک های معیشتی انجام می دهیم.

 

وی به اهتمام این کانون برای شناسایی افراد مستعد و علاقه مند به تحصیل در حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: تربیت مربی قرآن کریم از دیگر رویکردهای مورد توجه کانون منتظران نور است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری منتظران نور مسجد عباسیه همچنین از برگزاری دوره تخصصی تولید مستند با محوریت خانواده های شهدا خبر داد و خاطرنشان کرد: تلاش داریم که این دوره آموزشی را بعد از پایان بحران کرونا به صورت ویژه مورد توجه قرار دهیم.

 

برنامه‌های موکب «مع امامٍ منصور» برای اربعین/ اجرای پویش «سر سفره صاحب عزا» در مسجد مقدس جمکران

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «یاسین حسین آبادی» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره برنامه های مسجد مقدس جمکران برای ایام اربعین حسینی، اظهار کرد: با توجه به لغو راهپیمایی عظیم اربعین به دلیل شیوع ویروس کرونا، امسال در موکب «مع امامٍ منصور» در میعاد منتظران برنامه اطعام را به صورت ویژه دنبال می کنیم.

 

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ادامه داد: البته اطعام ها و توزیع غذا به تناسب شیوه نامه ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام می شود. در این راستا با پویش «سر سفره صاحب عزا»، اطعام های اربعین حسینی را انجام می دهیم.

 

وی درباره برنامه های موکب مع امام منصور که سال های قبل در مسیر نجف به کربلا در عمود 1070 برپا می شد، ابراز کرد: این موکب امسال به دلیل شرایط کرونایی و عدم حضور زائران ایرانی در راهپیمایی عظیم اربعین، در حوزه رسانه ای فعال است و فعالیت های رسانه ای را با مشارکت عتبه حسینی و شبکه ماهواره ای ولایت در طول ایام اربعین انجام می دهد.

 

حجت الاسلام حسین آبادی ادامه داد: تیم رسانه ای مسجد هم در کربلا و هم در عمود 1070 مستقر می شود و بنا داریم با شعار «مع امامٌ منصور» و خوانش مهدوی، وقایع مرتبط با این اجتماع عظیم را به جهان مخابره کنیم.

 

وی با بیان اینکه فعالیت موکب «مع امامٍ منصور» در داخل و خارج از کشور با نذورات مردمی انجام می شود، گفت: پویش «سر سفره صاحب عزا» ویژه اربعین حسینی نیز با نذورات مردمی انجام می شود و علاقمندان به کسب اطلاع از شیوه مشارکت می توانند با شماره تلفن 02537256000 تماس گرفته و یا از طریق کد دستوری *780*313# اقدام کنند.

 

حجت الاسلام حسین آبادی درباره پویش «مشق احسان» نیز خاطرنشان کرد: این پویش با محور تامین و توزیع لوزم التحریر ویژه دانش آموزان بی بضاعت و با کمک ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و همکاری مسجد مقدس جمکران همچنان در دستور کار است و طی آن 500 هزار بسته لوازم التحریر میان دانش آموزان محروم توزیع می شود.

 

توزیع ۱۰۰ بسته معیشتی بین محرومان به همت کانون الزهرا(س)

 

 

 

همزمان با ماه های محرم و  صفر از سوی کانون فرهنگی هنری الزهرا(س) ۱۰۰ بسته معیشتی در راستای رزمایش مومنانه حسینی بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) توزیع شد.

 

با توجه به اینکه همه ساله هزینه ای جهت اطعام دهی عزاداران پرداخت می شد، در سال جاری این کمک ها در قالب طرح رزمایش کمک مومنانه برای نیازمندان، تهیه و توزیع شد.

 

بسته های اهدایی شامل برنج، گوشت، مرغ، روغن، ماکارونی است که هزینه هر بسته ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده است. طرح رزمایش کمک مومنانه با جمع آوری کمک های مردمی تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

 

کانون فرهنگی هنری الزهرا(س) در شهرستان قدس بلوار مصلی خیابان شهید گودرزی واقع شده است.

 

عزاداری سالروز شهادت حضرت رقیه(س) در مسجد شهید مطهری

 

 

 

 

مراسم عزاداری شهادت حضرت رقیه (س) از اول تا سوم مهرماه همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد شهید مطهری به نشانی تهران، میدان بهارستان برگزار می‌شود.

 

بنا بر این گزارش، مهدی توکلی در این مراسم، سخنرانی، و سید علی سادات رضوی، محمدرضا طاهری، محسن عرب خالقی، حنیف طاهری و حسین طاهری، در این مراسم مداحی می کنند.

 

این گزارش می افزاید، مراسم عزاداری شهادت حضرت رقیه (س) به همت هیئت آل یاسین (ع) و مشارکت طلاب مدرسه عالی شهید مطهری در مسجد شهید مطهری برگزار می شود.

 

یادآور می شود، حضرت رقیه (س) در روز پنجم ماه صفر سال 61 هجری قمری، مظلومانه به شهادت رسیدند، هرچند برخی از منابع تاریخی، معتقدند دردانه امام حسین (ع)، وفات یافتند و موضوع شهادت، مطرح نیست.

پایان پیام/ 9