شهدای دفاع مقدس تربیت‌یافته مساجد بودند/ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت رسالت مسجد است

شهدای دفاع مقدس تربیت‌یافته مساجد بودند/ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت رسالت مسجد است

تاریخ انتشار : ۶ مهر ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام بصیری با بیان‌اینکه بیش از ۹۶ درصد شهدا زیر ۳۰ سال سن داشتند و در مساجد تربیت شدند، گفت: از اجزای ماهوی فعالیت‌های اجتماعی مساجد، تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

حجت الاسلام «احمد بصیری» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره برنامه های مساجد ناحیه شمیرانات برای هفته گرامیداشت دفاع مقدس، اظهار کرد: عمده مساجد ناحیه برنامه منظمی برای این هفته تدارک دیده اند که برگزاری شب های خاطره و نیز فضاسازی ظاهری مساجد از مهمترین آنها است.

 

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه شمیرانات ادامه داد: برپایی نمایشگاه های آثار شهدا و دفاع مقدس نیز از دیگر فعالیت های این هفته است. خوشبختانه، 90 درصد مساجد در موضوع دفاع مقدس فعال هستند.

 

امام جماعت مسجد «امام حسین(ع)» واقع در زرگنده قلهک ادامه داد: در این خانه خدا نیز نمایشگاه دفاع مقدس را برپا کرده ایم و در طول هفته دفاع مقدس هر شب مراسم خاطره گویی توسط رزمندگان آن دوران طلایی تاریخ معاصر، برگزار می شود.

 

وی درباره دیگر فعالیت های مسجد «امام حسین(ع)» برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: ویژه برنامه «شهدای فصلی» را در منطقه شهیدآباد و زرگنده با تولیت مسجد «امیرالمومنین(ع)» و همکاری مسجد «امام حسین(ع)» اجرا می کنیم.

 

حجت الاسلام بصیری درباره تداوم رزمایش کمک های مومنانه در مساجد ناحیه شمیرانات، ابراز کرد: جمع آوری لوازم التحریر برای دانش آموزان بی بضاعت و توزیع آن در مناطق محروم را در این راستا انجام می دهیم. علاوه بر این، بخشی از کمک های مومنانه این خانه های خدا را به منطقه محروم سرآسیاب ملارد که از نظر آسیب های اجتماعی شاخصی بالا دارد، اختصاص داده ایم.

 

وی با بیان اینکه مساجد ناحیه به استمرار کمک های مومنانه اهتمام دارند، اضافه کرد: جمع آوری و توزیع کمک های مالی، توزیع گوشت قربانی میان محرومان و تهیه جهیزیه برای نوعروسان بی بضاعت در حال انجام است چنان که در مسجد امام حسین(ع) در نیمه نخست سال دو مورد جهیزیه را تامین کردیم.

 

حجت الاسلام بصیری درباره نقش مساجد و مسجدی ها در توریج فرهنگ ایثار و شهادت، ابراز کرد:  اگر فرهنگ ایثار و شهادت را با نگاه تحلیلی بررسی کنیم، درمی یابیم هیچ نهادی مثل مسجد در ترویج این فرهنگ و جذب نسل جوان به آن اثرگذار نبوده است. بیش از 96- 97 درصد شهدا زیر 30 سال سن داشتند که در مساجد تربیت شدند.

 

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه شمیرانات تاکید کرد: مفهوم ایثار و شهادت از مساجد کلید خورده و مساجد این نقش را فراموش نکرده اند، هر چند در ترویج آن فراز و نشیب هایی داشته اند. به عبارت بهتر، از اجزای ماهوی فعالیت های اجتماعی مساجد، تبلیغ فرهنگ ایثار و شهادت است.

 

وی با بیان اینکه اجرای طرح هایی همچون طرح ملی «سه شنبه های تکریم» توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، به دلیل نمادسازی مطلوب است، خاطرنشان کرد: مساجد برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید هر روزشان با شهدا پیوند بخورد.

 

پایان پیام/ 9