شرایط متولیان، سازندگان و معمرین مساجد از نگاه قرآن/مسجد خوب قاسم سلیمانی می سازد

شرایط متولیان، سازندگان و معمرین مساجد از نگاه قرآن/مسجد خوب قاسم سلیمانی می سازد

تاریخ انتشار : ۸ مهر ۱۳۹۹
رئیس مجمع عالی تفسیر حوزه در تبیین شرایط متولیان، سازندگان و معمرین مساجد از نگاه قرآن گفت: دست اندرکاران مساجد باید اهل ایمان به خدا، روز قیامت، پرداخت وجوهات شرعیه و ترس از خدا باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «سید مرتضی میرکتولی» در مراسم افتتاح مسجد حضرت زهرا(س) روستای شریف آباد گاوخونی قم که پیش از ظهر امروز(سه شنبه 8مهر) در همین مسجد برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ» اظهار داشت: خدای بزرگ را سپاس می‌ گوییم از این که در زمین و خاکی قرار داریم که برای عابدان و سالکان و نمازگزاران و برای اقامه کنندگان شعائر دینی و احیای عزای آل الله تأسیس شده است.

 

رئیس مجمع عالی تفسیر حوزه بیان داشت: پیرامون آبادانی و احیا و تعمیرات و بازسازی مساجد، قرآن کریم در آیات نورانی سوره توبه می‌ فرماید: مشرکان و انسان های کافر و انسان هایی که در درونشان ایمان به خدا و قیامت و اعتقاد به رستاخیر و به رسات و وحی الهی نیست حق ندارند در بازسازی و در مرمت و در تعمیرات و اشراف و تولیت و مدیریت مساجد دخالت کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کسانی باید مسؤولیت بازسازی و تولیت مشاهد و معابد و مساجد را به عهده بگیرند که دارای چند ویژگی باشند که اولین شرط آن ایمان به خدا است، کسانی که وارد این مسیر می‌ شوند به عنوان هیأت امنا، روحانی، اذان گو، متولی و هر فرد مرتبط با مسجد باید ایمان به خدا داشته باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با بیان این که شرط دوم دخالت در امور مسجد ایمان به قیامت است، گفت: اگر کسی به قیامت باور نباشد و اعتقادی به حلال و حرام نداشته باشد یعنی روز حساب و کتاب و صراط و میزان را باور ندارد نباید به او اجازه ورود در کارهای مسجد داده شود.

 

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: حتی اگر یک سرمایه دار از خدا بی خبر و اهل ارتشاء و اختلاط حرام و حلال باشد نباید خیرین مسجد ساز و متولیان امور دینی و مذهبی به این افراد اجازه ورود به حیطه و حرم الهی را بدهند، کسانی باید در این جا ورود کنند که اهل اقامه صلاة و ایتای زکات باشند.

 

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: کسی که اعتقاد به خمس و زکات ندارد نباید به عنوان متولی و هیأت امنا وارد شده و در ادامه از این راه کسب وجهه و عنوان کند و در اقتصاد جامعه و نظام قضایی اختلال ایجاد کند و بعد از این که دستگیر می‌شود بگوید: بفرمایید این هم سند ساختن 10 مسجد و 5 حسینیه است که من انجام داده ام.

 

وی با تأکید بر این که قرآن کریم بعد از بیان ویژگی ها برای سازندگان و متولیان مساجد شرط دیگری را نیز بیان می‌ کند، ابراز داشت: کسانی باید در امور مساجد دخالت کنند که جز از خدا از هیچ چیزی نترسند؛ البته باید بدانیم که منظور از آن خوف و خشیت طبیعی نیست، چون ما یک ترس طبیعی داریم که انسان از عقرب و مار می‌ ترسد و باید هم بترسد چون سیستم طبیعی انسان هشدار می‌ دهد که باید از منطقه خطر فرار کرد و حفظ نفس واجب است و حتی مراجع می‌ گویند اگر سفری می‌ روید که ظن خطر جانی وجود دارد، این سفر، سفر معصیت است و نماز شکسته نمی شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: بنابراین یک خوف غریضی و طبیعی داریم که خدا در وجود انسان قرار داده است، اما یک خوف هم هست که خوف غیر طبیعی است و آن هم این است که انسان از همه چیز بترسد جز از خدا، در حالی که انسان باید فقط خدا را منشأ اثر بداند.

 

وی عنوان کرد: الان در خانواده های ما حتی در افراد مذهبی یک ترس فراگیری از کرونا به وجود آمده است، همه از آن می‌ ترسیم که طبیعی هم هست ولی آیا قدرت این ویروس بالاتر است یا خدا؟ بله اگر مرگ کسی مقدر شده باشد یک ثانیه عقب و جلو نمی‌شود از اینرو باید مؤثر در عالم را خدا بدانیم کسانی که در این وادی وارد می‌ شوند باید اعتقاد به مؤثریت خدا داشته باشند و دنبال خودنمایی و ریا و این گونه مسائل نباشند.

 

رئیس مجمع عالی تفسیر حوزه با بیان این که نقشه مسجد النبی و مسجد الحرام در دست یک دسته مهندس بی دین یهودی و مسیحی است، گفت: آنها در نهایت بالای کعبه نماد شیطان پرستی را نصب کرده اند؛ تمام مطالبی که گفتیم برای این مطلب است که اگر مسجدی دارای هویت دینی خوبی نباشد و متولیان لامذهب آن را اداره کنند از درون آن داعش ها و النصره ها بیرون می آیند ولی اگر مسجدی همچون این مسجد با هویت دینی و با حضور مردم خداجوی اهل ایمان و زکات و اعتقاد به معاد آباد شود، بزرگانی چون قاسم سلیمانی ها پرورش پیدا می‌کنند.

پایان پیام/ 694