روضه‌های خانگی نباید فعالیت مساجد را تحت‌الشعاع قرار دهد

روضه‌های خانگی نباید فعالیت مساجد را تحت‌الشعاع قرار دهد

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹
صادقی با بیان‌اینکه تاکید و اولویت استادان عرصه مداحی و مرثیه‌خوانی بر برگزاری مجالس عزا و شادی اهل‌بیت(ع) در مساجد است، گفت: از این رو، برگزاری روضه‌های خانگی نباید فعالیت مساجد را تحت‌الشعاع قرار دهد.

«قدرت الله صادقی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه الحمدالله مجالس عزاداری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) با وجود شیوع ویروس کرونا و به همت اهالی مساجد و هیئت ها در سراسر کشور به خوبی برگزار شد، اظهار کرد: مجالس قدیمی تر و ریشه دارتر که از امکانات مالی خوبی نیز برخوردار بودند، طبیعتا توانستند به صورت گسترده تر و منظم تری این مجالس را برگزار کنند.

 

این ذاکر اهل بیت (ع) با بیان اینکه مساجد و هیئت هایی که از پشتوانه مالی خوبی برخوردار بودند توانستند مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) را به صورت مجازی نیز پوشش دهند و به این شکل موجب انتقال معارف و فضای معنوی و نورانی این مجالس به خانه های مردم شدند، افزود: ان شاءالله این امکان فراهم شود تا تمام مساجد و هیئت های مذهبی بتوانند علاوه بر برگزاری حضوری مراسم عزاداری یا مولودی خوانی در مناسبت های مختلف مذهبی امکان انتشار این مراسم در فضای مجازی و به تبع آن انتقال آن به خانه های مردم را نیز داشته باشند.

 

وی اضافه کرد: تعطیل شدن برخی مجالس عزاداری طبیعتا برخلاف علاقه دست اندرکاران مساجد یا هیئت ها بوده است و دست اندرکاران این مراکز صرفا برای حفظ سلامتی مردم این کار را کردند.

 

صادقی گفت: اجرای طرح هایی همچون «هر خانه یک حسینیه» توانسته موجب گسترش مراسم عزاداری در اقصی نقاط کشور به ویژه در شرایط ویروس کرونا شود اما باید مراقب اثرات سوء چنین طرح هایی در کاهش برپایی و راه اندازی تکایا بود.

 

وی تاکید کرد: طبیعتا مساجد در هر شرایطی حتی در شرایط شیوع ویروس کرونا به فعالیت خود ادامه می دهند اما تکایا و موکب هایی که در ایامی همچون محرم و صفر برپا می شود و امسال به دلیل شیوع این ویروس امکان راه اندازی آنها نبود، می توانند از اجرای طرح هایی همچون هر خانه یک حسینیه متضرر شوند.

 

این ذاکر اهل بیت (ع) با بیان اینکه اساتیدی همچون مرحوم علی عالی، حاج غلامرضا سازگار و حاج یدالله بهتاش از سال ها پیش بر برگزاری روضه های خانگی تاکید داشتند، گفت: تاکید این اساتید نیز همیشه این بوده است که اولویت در برگزاری هر مجلس روضه یا عزاداری با مساجد است؛ بنابراین نباید برگزاری روضه های خانگی فعالیت مساجد را تحت الشعاع قرار دهد.

پایان پیام/ 397