از اجرای طرح ملی «ایران قوی» تا هدیه بچه‌های مساجد ایلام برای کربلا

از اجرای طرح ملی «ایران قوی» تا هدیه بچه‌های مساجد ایلام برای کربلا

تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹
اجرای طرح ملی «ایران قوی»، بافت فرش ابریشم برای کربلای معلی به دست هنرمندان کانون‌های مساجد ایلام و برگزاری مسابقه اربعینی «سفینه‌النجاه» ویژه بچه‌های مسجد ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۲ مهرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۱۲ مهرماه:

 

طرح ملی «ایران قوی» ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اجرا می‌شود

 

 

 

 

حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به رونمایی از طرح ملی «ایران قوی» که همزمان با آخرین هفته از برگزاری طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد، اظهار کرد: ایران قوی یک طرح ویژه به شمار می رود که ذیل زیست‌‌بوم فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) طراحی شده است.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: سال گذشته برنامه‌ریزی برای انتخاب پایتخت فهما انجام شد و نهایتا استان قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران انتخاب شد، از سوی دیگر با توجه به اینکه پایتختی این استان دوسال متوالی یعنی طی سال های 1399 تا 1400 ادامه دارد، در نتیجه ذیل انتخاب پایتخت فهما قالب و طرح ملی دیگری با عنوان «ایران قوی» طراحی کردیم که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس شکل گرفت.

 

وی افزود: طرح ملی ایران قوی، زیرمجموعه رویداد ملی فهما فعالیت دارد به گونه‌ای که همان قالب‌های دوازده‌گانه تعریف شده‌ای که در قالب رواق‌ها و شبستان‌ها در رویداد فهما طراحی شد بود در مورد طرح ملی ایران قوی نیز وجود دارد اما با چهار موضوع و عرصه متفاوت شامل «قرآن و سیره اهل بیت»، «مسجد و گام دوم انقلاب»، «پیشرفت و امید به آینده»، «مقاومت و عزت ایرانی».

 

این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر بخواهیم انقلاب اسلامی را با همان اهداف متعالی که آغاز کردیم حفظ کنیم طبیعتا تنها راه، تمسک به گام دوم انقلاب است چراکه در در گام دوم با منشوری مواجهیم که دقیقا برگرفته از مولفه‌های موفقیت ما در تجربه زیسته‌مان در دوران دفاع مقدس است، به بیان دیگر در این چهل سال، با هشت سال دفاع مقدس مواجهیم که معتقدم تجربه زیسته و موفق ماست به این جهت که در آن دوران همدلی مردم حداکثری بود، ایثار و تلاش و پرداختن به موضوعات مختلف اجتماعی رشد فزاینده ای درفضای معنوی آن دوره داشت و مقابله با دشمن و استکبار در اوج خود قرار داشت.

 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در قالب بیانیه گام دوم، موارد متعددی را مولفه سنجی و اعلام کردند، معظم له شخصا روی این بیانیه کار کردند. در این منشور، هفت بند به عنوان اعتلای نظام جمهوری اسلامی مشاهده می شود که در واقع همان رویکردی است که ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد ماخوذ از سخنان رهبری و در چهلمین سال دفاع مقدس ذیل طرح ایران قوی سرلوحه کار خود قرار داده است، چهار موضوعی که در این طرح مورد توجه است آنالیز منشور دفاع مقدس در قالب‌های نوین است.

 

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: بچه‌های مسجد و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند در قالب یکی از رواق‌های دوازده گانه در طرح ملی ایران قوی شرکت کنند.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا عموم فعالیت‌های ستاد فهما در سطح فضای مجازی و با تمرکز بر رویکرد آموزش تعریف شده است، افزود: با توجه به این مولفه، طرح ملی ایران قوی از هفته دفاع مقدس تا ایام الله دهه فجر (در قالب 20 هفته) برگزار می شود، اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد  در این بازه زمانی می توانند در طرح مذکور شرکت کنند و امتیازات شان نیز ذیل سامانه بچه‌های مسجد ثبت خواهد شد.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: طرح ملی ایران قوی که زیرمجموعه رویداد ملی فهما تعریف شده و فعالیت می کند، پس از گذشت بازه زمانی یادشده توسط داوران ملی در عرصه های دوازده گانه داوری می شوند و با توجه به اینکه امسال روند ارزیابی آثار به استان ها واگذار شده است حداقل سه ارزیاب در سطح ملی در استان ها حضور داشته و آثار را داوری و کارشناسی خواهند کرد.

 

وی ادامه داد: امسال ذیل برگزاری رویداد ملی فهما و طرح ملی ایران قوی، به جهت حفظ سهم استان های مختلف کشور، امتیازات با چند مدل مختلف طراحی و انتخاب شدند که شامل برترین های استانی، برترین های شهرستانی، رقابت های موضوعی می شوند.

 

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه به پایتخت فهما اشاره کرد و گفت: از آنجایی که سال 1399 پایتخت فهما نداریم، در نتیجه مجموع امتیازاتی که در قالب  طرح ملی ایران قوی از سوی کانون‌ها در سال جاری تا سال 1400 کسب می شود جمع شده و تقسیم بر دو می شود و بر اساس معدل، کانون برتر انتخاب خواهد شد، مجموع امتیازات کسب شده پایتخت بعدی فهما را مشخص می‌کند.

 

بافت فرش ابریشم برای کربلای معلی به دست هنرمندان کانون‌های مساجد ایلام

 

 

 

 

حجت الاسلام و المسلمین «امیر ارزانی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌‌ای(فهما)، با اشاره به اهمیت همایش عظیم پیاده روی اربعین حسینی، گفت: رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی)، اربعین را استمرار نهضت ظلم‌ ستیزانه‌ امام حسین(ع) می‌ دانند و درس بزرگ آن را زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌ شهادت در مقابل تبلیغات دشمن معرفی می‌ کنند.

 

مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی ستادی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اظهار کرد: معظم له از پیاده روی اربعین حسینی به عنوان پدیده‌اى بى‌نظیر و بى‌سابقه‌ در سال های اخیر یاد کردند و فرمودند: این حرکت عشق و ایمان است؛ مردم به ساحت سیّد الشهداء(علیه ‌الصّلاة والسّلام) واقعاً اظهار ارادت می کنند؛ این معرفت و این محبت، برای ما، برای ملت ما افتخار است.

 

وی با بیان اینکه حرکت عظیم مسلمانان در اربعین حسینی آن را به بزرگترین گردهمایی عالم مبدل کرده است، به آثار و تبعات مختلف این اجتماع میلیونی اشاره و ابراز کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد (یا کانون های فهما) به عنوان متولیان اصلی فرهنگ و هنر اصیل اسلامی- ایرانی؛ از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون که مصادف با ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود و منتهی به اربعین حسینی و ایام پایانی ماه صفر می شود با مدیریت و درایت کامل ضمن اقامه عزای حسینی یاوران سلامت بوده و درعرصه همدلی و مواسات نیز خوش درخشیدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین امیر ارزانی، با اشاره به گوشه ای از اقدامات و فعالیت های گسترده بچه‌های مسجد در کارگاه های تولید ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده، گندزدایی نقاط مختلف شهرها و روستاها، یاری رسانی به محرومان و کمک به کادر درمان از آنان به عنوان افرادی مخلص و جهادی یادکرد که همزمان در سه سنگر مهم به نقش آفرینی پرداخته و یاور مدافعان سلامت، حامی اقشار آسیب پذیر و مروج فرهنگ و هنر عاشورایی هستند.

 

وی اذعان داشت: ستاد فهما به پشتوانه ذخیره ارزشمند بچه های مسجد که رویش های انقلاب اسلامی هستند، متناسب با اقتضائات کنونی که به سبب شیوع بیماری کرونا تمام فعالیت ها و برنامه ها را تحت الشعاع خود قرار داده است، در پاسداشت اربعین حسینی اقدامات و فعالیت‌های گسترده ای را در قالب های مختلف آموزشی و فرهنگی در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور تدارک دیده است.

 

مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی ستادی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ادامه داد: به همین مناسبت و با رویکرد کارآفرینی، یک تخته فرش نفیس به همت بانوان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ایلام، برای اهداء به حرم مطهر علمدار کربلا طی مدت شش ماه بافته می شود.

 

وی با بیان اینکه هنر ایرانی همواره در عرض عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت(ع) خوش درخشیده است، اظهار کرد: بافت این فرش روز دوشنبه 14 مهر ماه با حضور نماینده حرم حضرت عباس(ع) در جمهوری اسلامی ایران در روستای گچ کوبان شهرستان بدره از توابع استان ایلام و با محوریت کانون فرهنگی هنری سیدالشهدا(ع) این روستا آغاز می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین امیر ارزانی، ابراز کرد: این اقدام عرض ارادتی به ساحت مقدس حضرت عباس(ع) است و امیدواریم که در سایه توجه آن حضرت بتوانیم در سطح کانون های مساجد استان ایلام کارگاه های کارآفرینی فرش بافی را توسعه بخشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این طرح، شرکت سهامی فرش ایران حضور و حمایت جدی داشتند، از نکات جالب توجه در مورد این فرش رعایت کلیه استاندارهای فرش‌بافی و نظارت کارشناسان این عرصه بر روند پیشرفت کار است.

 

مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی ستادی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در ادامه زبان هنر را بسیار تأثیرگذار و نافذ خواند و بیان کرد: این فرش دستباف نفیس با سررشته ذوق و هنر بانوان مسجدی، در تک تک تار و پود و گره های خود نماد ارادت و پیوند عمیق بچه های مسجد با فرهنگ عاشورایی خواهد بود.

 

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ عاشورا و نام امام حسین(ع) باید به همگان معرفی شود تا زمینه ساز قیام جهانی امام زمان(عج) باشد، گفت: این فرهنگ سازی و بستر سازی در شرایط کنونی که با شیوع این بیماری همه گیر، بسیاری از مناسک و تجمعات بزرگ دینی از جمله همایش عظیم پیاده روی اربعین حسینی را به تعطیلی کشانده است می تواند با سرانگشت هنرمندانه بچه های مسجد در بافت و تکمیل این تخته فرش نفیس خود را نشان بدهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین امیر ارزانی، یکی از ابتکارات فهما را شبکه سازی و گسترش ارتباط بچه های مسجد در گستره فضای مجازی برشمرد و تصریح کرد: امروز زیست بوم بچه های مسجد می‌تواند اثرگذار ترین نقش آفرینی کانون های فرهنگی هنری مساجد را در بسط و اشاعه فرهنگ عاشورایی و فلسفه و چرایی پیاده روی عظیم اربعین حسینی در عرصه بین الملل رقم بزند.

 

وی با اشاره به تأثیرگذاری شگرف کرونا بر تجمعات و رویدادهای بین المللی و خانه نشین کردن مردم در اقصا نقاط جهان، گفت: امروز جهانی گسترده تر در بستر فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها شکل گرفته است. ابرازی موثر، کارا و پرسرعت که تمامی مرزها را در نوردیده است و می توان از آن در راستای نشر و گسترش نهضت عاشورایی امام حسین(ع) و زمینه سازی برای قیام امام زمان(عج) بهره گرفت.

 

مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی ستادی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، تأکید کرد: بچه های مسجد در شرایط شیوع کرونا از تمام توان و ظرفیت های فکری، هنری، فرهنگی و اجتماعی خود بهره می گیرند تا پرچمدار این نهضت جهانی در فضای مجازی باشند.

 

برگزاری مسابقه اربعینی «سفینه‌النجاه» ویژه بچه‌های مسجد

 

در راستای طرح ملی «ایران قوی» در گام دوم انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ معارف اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بویژه سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور مسابقه کتابخوانی «سفینه النجاه» را برگزار می کند.

 

این مسابقه کتابخوانی به مناسبت ایام اربعین حسینی و در دو بخش عمومی و نوجوان برگزار می شود.

 

در بخش عمومی شرکت کنندگان به سوالات چهارگزینه ای کتاب «جاذبه حسینی» گزیده بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در دو موضوع حضرت زینب (سلام الله علیها) و اربعین حسینی از انتشارات انقلاب اسلامی پاسخ می دهند.

 

از قسمت های دیگر بخش عمومی، کتاب صوتی «زنی که پیامبر بود» از قیصر امین پور است که شرکت کنندگان پس از استماع کتاب به سوالات سه گزینه ای پاسخ می دهند .

 

در بخش نوجوان نیز کتاب «امام حسین (علیه السلام)» از انتشارات مسجد مقدس جمکران در نظر گرفته شده که شرکت کنندگان پس از مطالعه کتاب به سوالات چهار گزینه ای پاسخ می دهند .  

 

به 40 برگزیده این مسابقه جوایزی اهدا می شود و مهلت شرکت در این مسابقه 30 مهر ماه جاری است.

 

هر مسابقه دارای 100 امتیاز بوده و در مجموع 300 امتیاز برای این مسابقه کتابخوانی در نظر گرفته شده است و برای هر کانونی که حداقل 20 نفر از اعضای آن در هر مسابقه شرکت داشته باشند 100 امتیاز برای کانون مربوطه منظور می شود.

 

بچه های مسجد برای شرکت در این مسابقه می توانند به سامانه بچه های مسجد به نشانی www.bachehayemasjed.ir  مراجعه کنند.

 

 

 

 

آغاز برنامه تلویزیونی چهاردهمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی در شبکه قرآن

 

 

 

 

چهاردهمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی همانند سال‌های گذشته به همت فرهنگسرای اندیشه و با همکاری شبکه قرآن، سازمان دانش‌آموزی و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با هدف شناسایی، حمایت و پرورش استعدادهای بالقوه‌ مداحان نوجوان، تشویق و ترغیب نوجوانان خادم اهل بیت(ع) و پرورش مداحان طراز انقلاب اسلامی برگزار شد.

 

با توجه به اتمام مهلت ارسال آثار، داوری مرحله مقدماتی و بازبینی آثار با حضور داوران و صاحب‌نظران انجام و سپس راستی‌آزمایی شرکت‌کنندگان در چهاردهمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی انجام و ضبط برنامه نهایی این آیین صورت گرفت.

 

بر این اساس برنامه تلویزیونی ضبط شده از چهاردهمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی به مدت ۱۵ شب در ساعت ۲۰ شب از شبکه قرآن پخش می شود.

 

گفتنی است، اختتامیه و اهدای جوایز چهاردهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی-مداحان دانش آموز شهر تهران- روز سه شنبه، 22 مهر ماه 1399 برگزار می‌شود.

 

اختصاص هزینه زیارت اربعین به نیازمندان در همدلی ۲۴ اهالی مسجد جامع نظام‌مافی

 

 

 

 

حجت الاسلام «سید محمد تقی حسین زاده» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اجرای طرح «همدلی24» در آستانه اربعین حسینی از سوی مسجد جامع نظام مافی اظهار کرد: در آستانه اربعین اباعبدالله الحسین(ع) به نیت حضرت عباس(ع) عاشقان زیارت اربعین امسال هزینه های زیارت خود را به نیازمندان هدیه می دهند.

 

امام جماعت مسجد جامع نظام مافی واقع (جنت آباد جنوبی) بیان کرد: در همین راستا  قرار است، 133 سبد کالایی که ارزش هر سبد 500 هزار تومان است، تهیه و به نیازمندان توزیع شود.

 

حجت الاسلام حسین زاده افزود: علاقه مندان جهت مشارکت می توانند به  شماره کارت60379975991401190 کمک های خود را واریز کنند.

 

وی گفت: قرار است در این طرح قرار است در مجموع 55 میلیون تومان می شود، کمک صورت گیرد.

 

امام جماعت مسجد جامع نظام مافی با شرح دیگر اقدامات جهادی صورت گرفته  از سوی این مسجد برای مستمندان و محرومین گفت: در همدلی اول 190 سبد کالا به ارزش 90 میلیون تومان، در همدلی دوم 313 بسته بهداشتی به ارزش 7 میلیون تومان توزیع و در همدلی سوم مصادف به حساب 250 نیازمند 150 هزار تومان پول واریز شد. همچنین علاوه بر توزیع مواد ضدعفونی کننده و سمپاشی معابر توسط فعالان مسجد، بیش از 40 هزار ماسک و گان در کتابخانه مسجد و خانه های خواهران بسیجی تولید و توزیع شده است.

 

توزیع حواله 25 هزار قرص نان به ارزش 40 میلیون تومان، طبخ و توزیع 1200 پرس غذای گرم بین نیازمندان توسط خیرین، آزادی یک زندانی به ارزش 10 میلیون تومان، پرداخت وام قرض الحسنه به نیازمندان به ارزش 110 میلیون تومان، تهیه و توزیع لبنیات در تابستان 99 به ارزش 25 تومان به نیازمندان از دیگر فعالیت های مومنانه خیرین مسجد جامع نظام مافی است که در قالب طرح همدلی انجام شده است.

 

گفتنی است، مسجد نظام مافی مسجدی واقع در منطقه 5 تهران تقاطع خیابان های جنت آباد و بلوار آیت الله کاشانی است. این مسجد به عنوان یکی از مساجد فعال منطقه همواره در دستگیری و حمایت از نیازمندان پیشتاز بوده و  همچنین، در جذب افراد به مسجد هم دارای ابتکارات جالبی است به طوری که برای حضور افراد در مسجد از همان سنین کودکی برنامه ریزی می کند. مهد کودک این مسجد هم رویکرد فعالیتش کاملاً دینی است.

 

پایان پیام/ 9