مشارکت فعال ستاد فهما در برگزاری آئین نوگلان حسینی/ این جشنواره باید در اعیاد نیز برگزار شود

مشارکت فعال ستاد فهما در برگزاری آئین نوگلان حسینی/ این جشنواره باید در اعیاد نیز برگزار شود

تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹
امین‌زاده گفت: ستاد هماهنگی کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در تمام مراحل برگزاری چهاردهمین دوره آیین نوگلان حسینی و همچنین در زمینه تامین جوایز این مسابقات همکاری داشته است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: چهاردهمین دوره آیین نوگلان حسینی به همت فرهنگسرای اندیشه و با مشارکت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و سازمان دانش آموزی برگزار شد. خبرنگار ما در  گفت و گویی با «ناصر امین زاده»، رییس فرهنگسرای اندیشه به بررسی کیفیت و برگزاری این دوره از آیین نوگلان حسینی پرداخته است که مشروح این گفت و گو در ادامه می آید:

 

شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه های دینی، فرهنگی و هنری را به تعطیلی کشاند، چه تدابیری اتخاذ کردید تا ضمن برگزاری چهاردهمین دوره آیین نوگلان حسینی، مشکلی در زمینه ابتلا به ویروس کرونا برای فردی اعم از کارکنان فرهنگسرای اندیشه و کارگزاران، داوران و متسابقین این دوره از مسابقات پیش نیاید؟

 

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا بررسی زیادی درباره چگونگی برگزاری آیین نوگلان حسینی انجام گرفت و سرانجام به این نتیجه رسیدیم که به دلیل عشق و علاقه و ارادت مردم ایران به اهل بیت (ع)، حتما از چهاردهمین دوره آیین نوگلان حسینی نیز استقبال خوبی صورت می گیرد به همین دلیل تصمیم به برگزاری این مسابقات گرفتیم. ما حتی زمانی که با بررسی جوانب مختلف به این نتیجه رسیدیم که آیین نوگلان حسینی را در فرهنگسرای اندیشه برگزار کنیم نیز نگران بودیم مبادا مشکلی در زمینه ویروس کرونا برای فردی پیش آید.

سرانجام تصمیم نهایی بر این شد که باید تهدید ویروس منحوس کرونا را به فرصت تبدیل کنیم و بهترین کار استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای اعلام فراخوان است؛ این پیش بینی را می کردیم که به دلیل اعلام فراخوان در این بستر، با استقبال زیادی از سوی مردم در اقصی نقاط و استان های مختلف کشور روبرو می شویم که چنین نیز شد.

 

چه دستگاه ها و نهادهایی در برگزاری چهاردهمین دوره آیین نوگلان حسینی مشارکت داشتند؟

 

همانطور که اطلاع دارید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان دانش آموزی دستگاه هایی هستند که آیین نوگلان حسینی را از دور اول تا کنون برگزار کرده اند و در این میان، توفیق نصیب کارکنان فرهنگسرای اندیشه شد تا میزبانی از داوران و متسابقین را برعهده گیرد. مجموعه کارکنان این فرهنگسرا امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا با جدیت بیشتری از اداوار گذشته، همت خود را مصروف آیین نوگلان حسینی کردند که الحمدالله این دوره از مسابقات بدون هیچ مشکلی در مراحل مختلف از جمله مقدماتی و نهایی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

جا دارد از تلاش های حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر ارزانی و سعید سعادتی، رئیس و معاون ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تشکر ویژه کنم که در تمام مراحل برگزاری چهاردهمین دوره آیین نوگلان حسینی و همچنین در زمینه تامین جوایز این مسابقات، به ما کمک کردند. خبرگزاری شبستان که متعلق به این ستاد است نیز همکاری خوبی در پوشش چهاردهمین دوره آیین نوگلان حسینی داشت و بخش های مختلف این دوره از مسابقات را به خوبی اطلاع رسانی کرد.

 

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای اندیشه چه برنامه هایی برای ارتقای سطح کیفی و افزایش مشارکت مداحان دانش آموز از نقاط مختلف کشور در دوره های بعدی آیین نوگلان حسینی دارند؟

 

مهم ترین اقدام ما برای دوره های بعدی این مسابقات، تشکیل شورای سیاست گذاری با حضور افراد حقیقی و حقوقی و دستگاه هایی همچون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان دانش آموزی و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است تا بتوانیم ریل گذاری و سیاست گذاری متقم، محکم و هدف مندتری به منظور برگزاری مطلوب تر این مسابقات در سطح ملی داشته باشیم.

هدف دیگر ما این است که آیین نوگلان حسینی را صرفا در ایام محرم و صفر برگزار نکنیم بلکه موضوع ستایشگری را برای اعیاد و مولودی ها نیز دنبال کنیم تا مداحان دانش آموز در رونق نشاط معنوی جامعه نیز نقش آفرین باشند. این موضوع به ما انگیزه مضاعف بخشید تا با برگزاری کارگاه های متعدد و شناسایی استعدادها مداحان دانش آموز را به سمت تشکیل کانون های مرتبط و گروه های سرود و تواشیح سوق دهیم که در همین راستا بتوانیم دانش قرآنی و انگیزه برای حفظ قرآن را در این افراد افزایش دهیم. اولین کارگاه های ما در این زمینه از آبان ماه برگزار می شود. بسیار و بسیار از سوی خانواده ها مورد درخواست و سوال هستیم که برای هدایت در مسیر مداحی، چه باید انجام دهند، که به این نتیجه رسیدیم، آشنایی با تاریخ اسلام و مفاهیم قرآنی را جزو الویت های مان در دوره ها و کارگاه های آموزشی قرار دهیم.

 

مهم ترین دستاوردهای برگزاری چهاردهمین دوره آیین نوگلان حسینی به ویژه با شیوع ویروس کرونا چه مواردی هستند؟

 

ابتدا باید از تلاش رسانه ها، هم شبکه قرآن و معارف سیما و هم خبرگزاری شبستان در پوشش این دوره از مسابقات تشکر کنم. همین تلاش ها به خوبی به آحاد مردم نشان داد که میزان استقبال مردم از برنامه هایی همچون آیین نوگلان حسینی، خط بطلانی می کشد برای این ادعا که باور مردم نسبت به باورهای دینی اشن سست شده است. جامعه ما هنوز به صورت جدی و باورمند، اسلامی، شیعی و اهل بیتی است و این ما هستیم که باید تلاش بیشتری برای حفظ و اعتلا و جلوگیری از بروز انحراف در نسل جوان از جمله مداحان جوان کنیم؛ که اگر کم کاری کنیم میکروفون عرض ارادت به اهل بیت (ع) را از این افراد می گیرند و میکروفون دیگری به آن ها می دهند. نکته پایانی که به شدت به آن باور دارم، این است که باید اخلاص، حسن نیت و صداقتی که باید در مجالس مرتبط با حضرت سیدالشهدا (ع) وجود داشته باشد همیشه چاشنی برگزاری برنامه هایی همچون آیین نوگلان حسینی باشد.

 

آیا فرهنگسرای اندیشه به غیر از آیین نوگلان حسینی، همکاری دیگری با ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور دارد؟

 

این فرهنگسرا در برگزاری مراسم اربعین حسینی و برپایی مواکب الاتحاد با این ستاد مشارکت داشته است و بنده هم عضو کارگروه این مراسم بودم و با حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی و سایر دوستان تعامل خوبی در این زمینه داشتیم.

پایان پیام/ 397