از ابلاغیه جدید درباره فعالیت مساجد تا کمک‌های مومنانه بچه‌های مسجد ویژه اربعین

از ابلاغیه جدید درباره فعالیت مساجد تا کمک‌های مومنانه بچه‌های مسجد ویژه اربعین

تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹
توزیع ۷۰۰ بسته معیشتی بین محرومان به همت بچه‌های کانون مسجد محمد رسول‌الله(ص)، تالیف کتاب «شاهدان نور» به همت یک کانون فرهنگی هنری روستایی و ابلاغیه مرکز رسیدگی به امور مساجد خطاب به امامان جماعت مساجد ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۳ مهرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد  خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۱۳ مهرماه:

 

توزیع ۷۰۰ بسته معیشتی بین محرومان و اجرای طرح غربالگری کرونا ویژه اربعین حسینی

 

 

 

 

«علیرضا خلیلی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره برنامه های کانون فرهنگی «محمد رسول الله(ص)» برای اربعین حسینی، اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا و محدودیت های ناشی از آن، برنامه های عزاداری کانون لغو شد اما به همت بچه های مسجد، استمرار کمک های مومنانه و تامین بسته های معیشتی برای محرومان و نیازمندان اطراف مسجد محمد رسول الله(ص) در دستور کار قرار دارد.

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری «محمد رسول الله(ص)» ادامه داد: از این رو، به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی(ع) نزدیک به 700 بسته معیشتی با ارزش ریالی 400 تا 500 هزار تومان بین محرومان اطراف مسجد توزیع می شود. هزینه این بسته ها عمدتاً توسط خیران و بچه های مسجد تامین شده است.

 

وی درباره دیگر طرح های کانون برای ایام اربعین حسینی(ع)، ابراز کرد: غربالگری بهداشتی خانواده های اطراف مسجد «محمد(ص) رسول الله» واقع در شهرک امام خمینی(ره) قم با کمک دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این ایام در حال انجام است تا با همکاری بچه های مسجد ان شاءالله شاهد ریشه‌کَن شدن این ویروس منحوس باشیم.

 

خلیلی از برگزاری مسابقات فرهنگی با موضوع اربعین و ویژه خانواده های همجوار مسجد خبر داد و گفت: این مسابقات چند سرفصل دارد و به همه گروه های سنی اعم از کودکان، پدران، مادران و نوجوانان و نسل جوان و دانشجوی خانواده ها توجه کرده است. سوالات طراحی شده مرتبط با اربعین حسینی(ع) است و علاقمندان تا انتهای ماه صفر مهلت شرکت را دارند.

 

وی در ادامه بیان کرد همسو با منویات مقام معظم رهبری، زیارات مربوط به اربعین و ادعیه مشهور این روز را به صورت هیئت سیار در کوچه های اطراف مسجد قرائت می کنیم تا بچه های کانون که امکان برگزاری هیئت را ندارند از این طریق مردم در منازل را با زیارت اربعین و عزاداری های این روز همراه کنند. همچنین، زیارت اربعین سیدالشهداء(ع) نیز روز پنجشنبه، 17 مهرماه همزمان با اربعین حسینی از ساعت 9 صبح از مناره های مسجد پخش می شود.

 

خلیلی در پایان خاطرنشان کرد: با همکاری شهرداری قم، کار فضاسازی محلی و نصب بنر و پرچم های مرتبط با اربعین حسینی در کوچه ها و منازل اطراف مسجد نیز در حال انجام است.

 

از تالیف کتاب «شاهدان نور» تا توفیق در جام باشگاه‌های کتابخوانی به همت کانونی روستایی

 

 

 

«غلامرضا رزاقی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره برنامه هایی که باعث شد کانون فرهنگی هنری «رسول اکرم(ص)» در چهارمین جشنواره «جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان» مورد تقدیر قرار بگیرد، اظهار کرد: اجرای طرح «فرهنگ کتابخوانی» با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه مطالعه بچه های مسجد همسو با تاکید و مطالبه مقام معظم رهبری، باعث شد این کانون در این جشنواره مورد تقدیر قرار بگیرد.

 

مجری طرح «فرهنگ کتابخوانی» در کانون فرهنگی هنری رسول اکرم (صلی الله علیه) (واقع در روستای ناریان شهرستان طالقان)، تصریح کرد: به منظور تحقق این هدف سه طرح متناسب با گروه سنی بچه های کانون در دستور کار قرار گرفت. در طرح نخست کتاب هایی همچون احکام مربوط به نماز دانش آموزان محور قرار گرفت و بر اساس آن مسابقه کتابخوانی برگزار شد.

 

رزاقی ادامه داد: دومین طرح مربوط به جمع آوری کتاب های کنار گذاشته شده اعضا و فعالان کانون بود که طی آن حدود چهار پنج هزار جلد کتاب جمع آوری شد و کتابخانه روستا را راه اندازی کردیم و طرح سوم برگزاری مسابقه کتابخوانی در مناسبت های ملی مذهبی همچون 15 خرداد، عاشورای حسینی و ... است. علاوه بر این، مسابقه برداشت آزاد از کتاب های مطالعه شده اعضاء را نیز برگزار می کنیم.

 

وی با بیان اینکه روستای ناریان در طالقان 31 شهید را از سال 42 تا مسئله دفاع حرم تقدیم اسلام و انقلاب کرده است، گفت: یکی از طرح های کانون در حوزه کتابخوانی، اجرای مطالعه زندگینامه این شهدا و انجام تحقیقات درباره آنها است که همین باعث شد اعضا و بچه های مسجد دلنوشته هایی را درباره شهدا بنویسند و حتی برخی از بچه های مسجد، پایان نامه دانشگاهی خود را با موضوع شهدا انتخاب کردند.

 

رزاقی اعلام کرد: همچنین، با همکاری بچه های مسجد کتاب «شاهدان نور» تالیف شد و کتابی دیگر درباره شهدا در دست تالیف است که هنوز عنوان مشخصی برای آن انتخاب نشده است.

 

وی در پایان با درخواست حمایت بیشتر از کانون های مساجد روستایی، خاطرنشان کرد: به منظور غنی سازی اوقات فراغت بچه های مسجد طرح هایی همچون قرائت قرآن و اهدای ثواب آن به روح 31 شهید روستا و مسابقه نقاشی دانش آموزی را تدارک دیده ایم.

 

سومین سوگواره هنری اربعین برگزار می‌شود

 

«سالار شفایی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از برگزاری سومین سوگواره هنری «اربعین» به همت مسجدالمتقین تهران (واقع در محله صدر) خبر داد و اظهار کرد: این رویداد هنری با استفاده از ظرفیت های مردمی و به همت گروهی از جوانان و نوجوانان مسجدی در دو سال گذشته برگزار شده و امسال برای سومین سال پیاپی برگزار می شود.

 

دبیر سومین سوگواره هنری «اربعین» ادامه داد: با توجه به شرایط خاص اربعین امسال و لغو حضور زائران ایرانی در پیاده روی اربعین به دلیل شیوع کرونا، این سوگواره در سومین دوره با تغییراتی در رشته ها و بخش ها و در قالب سه بخش متون ادبی، فیلم و عکس و ویژه کودکان برگزار می شود.

 

شفایی با بیان اینکه این سه بخش شامل رشته های متنوعی می شود، گفت: علاقمندان می توانند در بخش ادبی در رشته های داستانک، دل‌نوشته و خاطره نویسی، در بخش فیلم و عکس در رشته های فیلم کوتاه، نماهنگ و عکس و در بخش ویژه کودکان در رشته های شعرخوانی و نقاشی با این سوگواره همراهی کنند.

 

وی تاکید کرد: این سوگواره امسال درصدد است تا با توجه به عدم برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی(ع) و نیز همسو با منویات مقام معظم رهبری مبنی بر به تصویر کشیدن حسرت و دلتنگی جاماندگان اربعین، با ابزار هنر این دلتنگی و حسرت را به تصویر بکشد.

 

 

 

 

شفایی با بیان اینکه «اربعین و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» چهارمین محور این سوگواره است، ابراز کرد: دلیل این انتخاب نزدیک شدن به نخستین سالگرد شهادت سیدالشهدای جبهه مقاومت است که بانی حضور پرشور مردم در پیاده روی اربعین در سال های اخیر بود.

 

دبیر سومین سوگواره هنری «اربعین» درباره مهلت ارسال آثار به این سوگواره، اعلام کرد: مهلت ارسال آثار دوشنبه، 26 مهرماه همزمان با پایان ماه صفر است و علاقمندان می توانند از طریق پیام رسان های بله، واتس‌آپ و تلگرام آثار خود را به شماره 09392005992 ارسال کنند.

 

وی با بیان اینکه این سوگواره به صورت کاملا مردمی و بدون حمایت مالی ارگان ها و نهادها برگزار می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا، اختتامیه این سوگواره یا به صورت مجازی یا با حضور جمعیت محدود و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود. البته پیش از آن، داوری آثار با حضور هیئت داورانی متشکل از داوران محلی و افراد شاخص کشوری انجام می شود.

 

 

ابلاغیه مرکز رسیدگی به امور مساجد خطاب به امامان جماعت مساجد

 

 

به دلیل تشدید ویروس کرونا حسب نامه معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران و مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، برگزاری نماز جماعت در مساجد استان تهران، به طور موقت تا 18 مهر متوقف شد.

 

با اعلام استانداری تهران از تاریخ 12 تا 18 مهر فعالیت‌ برخی مراکز در استان تهران به شرح زیر ممنوع شد:

 

1. دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها

2. مساجد و مصلی‌ها

3. سینما، تئاتر و مراکز مشابه

4. موزه و باغ موزه‌ها

5. تالار‌های پذیرایی

6. آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی

7. برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و همایش‌ها

8. باشگاه‌های ورزشی پربرخورد از جمله کشتی، جودو و کاراته و موارد مشابه

9. کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها

10. باغ وحش‌ها و شهربازی‌ها

11. مراکز تفریحی آبی و استخر‌های سرپوشیده و سالن‌های بدنسازی

12. نماز جمعه

 

فعالیت رسانه‌ای موکب مع امامٍ منصور در اربعین امسال/ لغو اطعام ۱۰۰ هزار نفری عزاداران برای مقابله با کرونا

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «یاسین حسین آبادی» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره برنامه های مسجد مقدس جمکران برای اربعین حسینی(ع)، اظهار کرد: با توجه به وضعیت شیوع کرونا و ضرورت قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس، فعالیت میعاد منتظران و موکب مع امامٍ منصور آن در ایام اربعی حسینی(ع) سازوکاری دیگر یافته است.

 

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ادامه داد: در این راستا در این مسجد همراه با سایر آستان های مقدس کشور، روز اربعین از ساعت 9 صبح مراسم قرائت زیارت اربعین به صورت مجازی نه با حضور جمعیت، برگزار می شود همچنین، عصر اربعین هم زیارت اربعین در مسجد مقدس جمکران زمزمه خواهد شد، هر دوی این آئین ها

علاوه بر فضای مجازی، از رسانه ملی نیز پخش می شود.

 

وی درباره فعالیت موکب «مع امامٍ منصور» در عراق، بیان کرد: سال های قبل این موکب در عمود 1070 و در مسیر پیاده روی به زائران خدمت رسانی می کرد اما امسال و در پی شیوع کرونا، صرفا به پوشش رسانه ای این اجتماع بی نظیر مردمی با همکاری شبکه ماهواره ای ولایت اختصاص دارد. این موکب در مسیر و نیز در کربلا از 12 تا 22 صفر به میزبانی عتبه حسینی فعال است و خوانش مهدوی از پیاده روی اربعین را به جهان مخابره می کند.

 

حجت الاسلام حسین آبادی اضافه کرد: موکب مستقر در کربلا نیز در شب و روز اربعین حسینی(ع) حال و هوای کربلای معلی را انعکاس می دهد تا با خوانش مهدوی از آن این پیام به جهان مخابره شود که زائران اربعین اباعبدالله الحسین(ع) در معیت امام منصور آمادگی خود برای گرفتن انتقام مظلومان عالم و در راس آنها امام حسین(ع) را از ظالمان بگیریم.

 

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در ادامه بیان کرد: سال های قبل نزدیک به 300 نفر برای خدمت به زائران اربعین در موکب مع امامٍ منصور اعزام می شدند اما امسال با محدودیت های انجام شده، 10 نفر در طریق (مسیر نجف به کربلا) و 10 نفر هم در کربلا مستقر هستند.

 

حجت‌ الاسلام حسین آبادی درباره وضعیت اطعام عزادارن حسینی ویژه اربعین، خاطرنشان کرد: مقرر بود ویژه برنامه اطعام 100 هزار نفری در شب و روز اربعین حسینی(ع) در شهر مقدس قم انجام شود اما با توجه به ممنوعیت اطعام بنابر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، این برنامه لغو و به فرصت های آتی موکول شد.

 

پایان پیام/ 9