گردشگری با محوریت مساجد منجر به تقویت فرهنگ بومی و محلی می شود

گردشگری با محوریت مساجد منجر به تقویت فرهنگ بومی و محلی می شود

تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹
حجت‌‌‌الاسلام رضوانی‌نژاد گفت: گردشگری با محوریت مساجد ضمن توسعه گردشگری و تامین امنیت شایسته برای گردشگران منجر به تقویت پایبندی به هنجارها و آداب رسوم دینی محلی با استفاده از بستر آرامش‌بخش معنوی مساجد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، حجت‌الاسلام «محمدعلی رضوانی نژاد» شب گذشته یک‌شنبه( ۱۳ مهر ) در حاشیه نمایشگاه گردشگری منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه از ظرفیت مساجد می‌توان در گردشگری بهره برد گفت: این جایگاه را می‌توان از دو منظر ارزش سیر و سفر در اسلام و جایگاه معنوی مساجد و امامزادگان و میراث فرهنگی مساجد مورد بررسی قرار داد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان با بیان اینکه گردشگری دارای الزاماتی است و توجه به این الزامات جایگاه ویژه‌ای برای مساجد ایجاد می کند اظهارداشت: گردشگری بزرگترین و پربازده‌ترین فعالیت اقتصادی دنیاست و حرف اول را در اقتصاد می‌زند و دارای بالاترین ارزش اقتصادی است.

 

وی فعالیت‌های گردشگری را دارای یک تفاوت عمده با فعالیت‌های اقتصادی دانست و افزود: در تمام فعالیت‌های اقتصادی یک سمت تولید کالا و یک سمت انسان به‌عنوان مصرف‌کننده مطرح هست اما در گردشگری روابط مبتنی بر رابطه بین ۲ انسان است و هم میزبان و هم میهمان انسان با رفتارها و فرهنگ خاص خود است. عنصر اصلی گردشگری بر محور روابط انسانی می‌چرخد.

 

رضوانی‌نژاد تاکیدکرد: همچنان‌که در تولید کالا و ارزش افزوده، کاستن نواقص تولید و افزایش راندمان به‌عنوان یک اصل اقتصادی مطرح است؛ آگاهی از حاکمیت صحیح روابط انسانی و توجه به کیفی‌سازی روابط بین گردشگر و گردشگرپذیر نقش عمده‌ای را در توسعه این صنعت دارد.

 

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های حوزه گردشگری و با بیان اینکه نمی‌توان فعالیت‌های گردشگری را بدون توجه به این روابط توسعه داد تصریح کرد: اگر این کنش‌ها و واکنش‌ها مورد توجه متولیان این حوزه قرار نگیرد به بایسته‌های گردشگری دست نمی‌یابیم.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گیلان در ادامه سه دیدگاه تعاملی، گسستی و پیوستی در این صنعت را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه گردشگر و گردشگرپذیر با چالش‌هایی مواجه هستند، امنیت در گردشگری در مقوله‌های اسکان، پذیرایی و اجتماعی را چالش اساسی این حوزه اعلام کرد.

 

وی ادامه داد: سازمان‌ها و مراکز فعال که به‌دنبال توسعه گردشگری هستند باید بتوانند مکان مناسب و امن، مراکز پذیرایی مناسب و سالم و مرجع قابل مراجعه در دسترس برای رفع مشکلات و نواقص را به سهولت در اختیار گردشگران قرار دهند.

 

رضوانی‌نژاد در مورد چالش‌های مربوط به گردشگرپذیران افزود: عدم رعایت هنجارها در گردشگری، منجر به تغییر در فرهنگ سنتی و میراث معنوی جامعه میزبان شده که تهدیدی اصلی برای مردم منطقه است.

 

وی تراکم گردشگری را از دیگر آسیب‌های حوزه گردشگری دانست و بیان کرد: این تراکم موجب ایجاد تضییق برای بهره‌برداری اهالی از فرصت‌ها و امکانات محل زندگی و ایجاد تعارض با توسعه گردشگری می‌شود. افراط‌های تجارت مآبانه باعث تهدید سنن، آداب و فرهنگ بومی و سنتی گردشگرپذیران شده و بزرگترین آسیب را می‌تواند به میراث معنوی جامعه وارد کند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان تاکید کرد: فقط نباید به توسعه زیرساخت‌ها توجه کرد بلکه روابط انسانی بین دو طرف باید مورد توجه جدی باشد تا به توسعه پایدار گردشگری دست یابیم.

 

وی با اشاره به اینکه محوریت مساجد در گردشگری می‌تواند امنیت شایسته را برای دو طرف ایجاد کند با اعلام این مطلب که ستاد کانون‌های مساجد استان با فعال کردن مساجد موجود در منطقه آزاد از دو منظر می‌تواند به توسعه گردشگری در این منطقه کمک کند اذعان داشت: بیش از  ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری با افزون بر سه میلیون عضو رسمی در سراسر کشور  وجود دارد که می‌توان این گردشگران را با کمک مساجد به مناطق گردشگری دارای ظرفیت و خدمات لازم هدایت کرد که همین امر خود منجر به رعایت بسیاری از مباحث اخلاقی و رفتاری توسط گردشگران می‌شود.

 

رضوانی‌نژاد با بیان اینکه در قالب این طرح تمام مراکز خدماتی و رفاهی دارای مجوز در زنجیره مساجد قرار می‌گیرند اظهارداشت: با محوریت مساجد می‌توان ضمن توسعه گردشگری؛ نسبت به تامین امنیت شایسته برای گردشگران و همچنین تقویت پایبندی به هنجارها و آداب رسوم دینی محلی با استفاده از بستر آرامش‌بخش معنوی مساجد استفاده کرد.

 

گفتنی است، نمایشگاه طرح توسعه گردشگری با محوریت مساجد در محل نمایشگاه های منطقه آزاد انزلی تا ۱۴ مهر صبح و عصر آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است.

پایان پیام/ 84