اسکان کارتن‌خواب‌ها و توزیع لوازم‌التحریر میان دانش‌آموزان محروم در موکب خدمت بچه‌های مسجد

اسکان کارتن‌خواب‌ها و توزیع لوازم‌التحریر میان دانش‌آموزان محروم در موکب خدمت بچه‌های مسجد

تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹
حجت الاسلام نظری با اشاره به خدمات مومنانه کانون فرهنگی هنری «موعود» در منطقه محروم ویره در صباشهر شهریار، گفت: موکب خدمت این کانون در ایام اربعین به مدت ۷ روز به محرومان و کارتن‌خواب‌های این منطقه اسکان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، همه ساله در ایام اربعین حسینی بسیاری از مساجد و کانون های فرهنگی هنری با برپایی مواکب در مسیر پیاده رویی اربعین حسینی به زائران سیدالشهدا(ع) خدمات ارایه می دادند، امسال به دلیل برگزار نشدن مراسم پیاده روی اربعین در پی شیوع کرونا بسیاری از مواکب اربعین حسینی در قالب رزمایش مواسات و کمک رسانی به نیازمندان فعالیت می کنند، یکی از این آنها کانون فرهنگی هنری کانون «موعود» مسجد قائم(عج) در شهرستان شهریار است.

 

در راستای معرفی فعالیت ها و اقدامات جهادی این کانون گفت و گویی با حجت الاسلام «حمید نظری»، مدیر این کانون فرهنگی هنری انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

با توجه به اینکه کانون موعود مسجد قائم(عج) همه ساله در مسیر پیاده روی اربعین حسینی  اقدام به برپایی موکب خدمت رسانی می کرد، امسال که مراسم پیاده روی برگزار نمی شود، فعالیت این کانون به چه شکلی است؟

 

همه ساله کانون فرهنگی هنری موعود مسجد قائم(عج) در مرز مهران به مدت 10 روز اقدام به برپایی موکب خدمت رسانی و پذیرایی می کرد و روزانه میان 10 هزار زائر غذای گرم توزیع می کرد. امسال به دلیل شرایط بحران کرونا و برگزار نشدن مراسم پیاده روی اربعین در منطقه ویره صباشهر شهرستان شهریار به مدت هفت روز موکب خدمت در دهه سوم ماه صفر برپا و به نیازمندان و محرومین این منطقه خدمت رسانی خواهیم کرد.

خدماتی که توسط موکب خدمت ارایه می شود، شامل اسکان کارتن خواب ها، طبخ و توزیع غذا و فعالیت های عمرانی و خدمات اجتماعی است.

 

خدمات اجتماعی و عمرانی ارایه شده توسط موکب خدمت در چه محورهایی است؟

 

به دلیل آسیب های اجتماعی منطقه ویره فعالان این کانون فرهنگی هنری به همت پایگاه بسیج و سپاه در طول سال دراین منطقه در جهت محرومیت زدایی خدمات ارایه می دهند، این خدمات در موکب خدمت نیز انجام می شود.

با توجه به اینکه در این منطقه معتادان محروم بسیاری ساکن هستند که توان پرداخت هزینه های کمپ برای ترک اعتیاد را ندارند، یکی از رویکردهای موکب خدمت  پرداخت هزینه کمپ این افراد و ارایه خدمات به خانواده های آنها است.

در محور عمرانی هم یکی از برنامه های موکب خدمت لوله کشی برای خانه هایی فاقد این امکانات در این منطقه است و یا منازل محرومانی است که نیازمند مرمت و تجهیز هستند. کمک برای پرداخت اجاره بهای منزل برای نیازمندان هم به همت این موکب انجام می شود. تلاش ما در این راستا بوده است که افرادی که در منطقه محروم ویره مدارک شناسایی و یا شناسنامه هویتی ندارند، هم کمک کنیم تا مدارک هویتی تهیه کنند.

 

موکب چه خدمات فرهنگی ای را ارائه می کند؟

 

برپایی ایستگاه سلامت و ارایه خدماتی همچون توزیع اقلام بهداشتی از قبیل ماسک و مواد ضدعفونی کننده، ارایه آموزش های لازم پیرامون ویروس کرونا به اهالی منطقه ویره، ارایه خدمت به افراد سالخورده در خانه سالمندان و ایتام بخشی از خدمات موکب خدمت است.

 

با توجه به بازگشایی مدارس یکی از رویکردهای کانون های فرهنگی هنری مساجد کمک به  دانش آموزان بی بضاعت است، اقدامات کانون فرهنگی هنری موعود در این زمینه به چه صورتی بوده است؟

 

یکی از برنامه های مومنانه کانون فرهنگی هنری موعود تهیه لوازم التحریر به دانش آموزان مدارس است به طوری که 250 میلیون تومان لوزام التحریر به همت خیران خریداری و میان دانش آموزان بی بضاعت توزیع شد که این اقلام آموزشی برای قریب 400 دانش آموز خریداری شده است. در تلاش هستیم که برای کودکان عقب مانده تحصیلی یعنی کسانی که به دلیل مشکلات مالی نتوانسته اند، تحصیل کنند به همت خیریه کانون فرصت تحصیل را فراهم کنیم.

 

خیریه حضرت زهرا(س) کانون موعود چه خدماتی را به محرومان ارائه می کند؟

 

محور فعالیت خیریه حضرت زهرا(س) کمک به نیازمندان است. نیازمندانی که کمک رسانی به آنها صورت می گیرد به دو شکل عام و خاص هستند. به نیازمندان خاص در محورهای بهداشتی، اشتغال، درمانی خدمات ارایه می شود که این افراد نیازمند خاص 300 خانواده هستند. اما نیازمندانی که به صورت عام به آنها خدمات ارایه می شود، یک هزار خانواده هستند که بسته های معیشتی و غذای گرم به آنها ارایه می شود. علاوه بر آن خیریه کانون در زمینه تهیه جهیزیه به جوانان در شرف ازدواج فعالیت می کند که از ابتدای سال تاکنون با مشارکت خیرین برای 25 جوان در شرف ازدواج جهیزیه کامل تهیه شده است تا پایان ماه صفر در نظر داریم که برای 10 جوان دیگر جهیزیه کمک جمع آوری می شود. علاوه بر این، برای بیماران نیازمند که نمی توانند هزینه های درمانشان را تامین کنند، اقلام دارویی با هماهنگی پزشکان تهیه می شود.

خیریه کانون علاوه بر کمک رسانی به نیازمندان این منطقه به نیازمندان اقصی نقاط کشور و حتی دیگر کشورها هم خدمت رسانی می کند به طوری که در سیلی که در چند سال گذشته در کشور پاکستان و غرب و شمال کشورمان شاهد آن بودیم، حدود 500 میلیون تومان کمک نقدی و غیرنقدی به همت خیریه کانون جمع آوری شد.

 

پایان پیام/ 40