از ابلاغ دستورالعمل‌های جدید شورای فتوای ملی مالزی برای مساجد تا آینده اقامه نماز جمعه در مساجد «رام الله»

از ابلاغ دستورالعمل‌های جدید شورای فتوای ملی مالزی برای مساجد تا آینده اقامه نماز جمعه در مساجد «رام الله»

تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹
ابلاغ دستورالعمل‌های جدید شورای فتوای ملی مالزی برای مساجد، تصمیم‌گیری درباره برگزاری اقامه نماز جمعه در مساجد «رام الله» و برگزاری مراسم سوگواری سالروز شهادت امام رضا(ع) در مسجد کوفه ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۱۵ مهرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در ۱۵ مهرماه: 

 

دستورالعمل های جدید شورای فتوای ملی مالزی برای مساجد

 

 

 

به نقل از « freemalaysiatoday»،شورای فتوای ملی مالزی قرار است نشستی را برای بررسی «فرآیندهای عملیاتی استاندارد» در مساجد در پی افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور تشکیل دهد.

 

«ذوالکفلی محمد البکری»،وزیر امور مذهبی مالزی با اعلام این خبر گفت: شورای فتوای ملی مالزی نظرات گروه های مختلف بهداشتی و مذهبی را در این باره جویا خواهد شد.

 

وی افزود: فرآیندهای عملیاتی استاندارد نه تنها در مناطق قرمز بلکه در همه مناطق مالزی اجرایی خواهد شد.

 

این در حالی است که درهای مساجد مالزی پس از گذشت چند ماه از زمان آغاز شیوع کرونا به روی نمازگزاران باز شده بود.

 

مسجد «الکوثر» واقع در «تاوائو» مالزی یکی از مساجدی بود که چندی پیش مجوز شرکت پنج هزار نفر در نمازهای یومیه و نمازهای جمعه این مسجد را صادر کرد.

 

«خالد محمد طاهر»،متولی مسجد «الکوثر» در این باره گفت: این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شورای فتوای صباح تصمیم گرفت به مساجد اجازه دهد نمازهای یومیه و نمازهای جماعت را بر اساس ظرفیتی که دارند برگزار کنند.

 

اما حالا با افزایش دوباره تعداد مبتلایان به کرونا در مالزی نهادهای مذهبی تصمیم گرفته اند پروتکل های جدیدی را برای حضور نمازگزاران در مساجد اجرایی کنند.

 

تعطیلی مسجد «اولی الالباب» مالزی به مدت ۳ روز

 

 

 

 

به نقل از « theedgemarkets»،درهای مسجد «اولی الاباب» در «کامپونگ» مالزی برای سه روز به روی نمازگزاران بسته شد.

 

«حنیف عباس» ،رئیس شورای مدیریت کمیته روستای «سبرانگ جرتی» که این مسجد در آن واقع شده است در این باره گفت: درهای این مسجد برای انجام اقدامات ضد عفونی بسته شده است.

 

وی افزود: این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که وزیر امور مذهبی مالزی که آزمایش کرونای او مثبت شده است از این مسجد بازدید کرد.

 

دکتر «ذوالکفلی مححمد البکری» در این باره گفت: همه فعالیت های مذهبی در این مسجد به حالت تعلیق در آمده است.

 

همچنین از همه افرادی که در نماز جمعه همراه با البکری شرکت داشتند درخواست شده است تا در خانه های خود بمانند.

 

مرکز بهداشت این منطقه نیز اعلام کرد که همه تدابیر لازم برای افراد مبتلا به کرونا در کلینیک ها و بیمارستان ها در نظر گرفته شده است.

 

حنیف در این باره گفت: وزیر امور مذهبی نماز روز جمعه را در مسجد اولی الالباب ادا کرد و سپس مشخص شد که آزمایش کرونای او مثبت شده است.

 

وی افزود: به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مسجد را برای انجام کارهای ضد عفونی تعطیل کنیم.

 

رئیس شورای مدیریت کمیته روستای «سبرانگ جرتی» از نمازگزاران خواست تا اطلاع ثانوی از حضور در مسجد خودداری کنند و در صورت بازگشایی مسجد همه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

 

برگزاری مراسم سوگواری سالروز شهادت امام رضا(ع) در مسجد کوفه

 

 

 

به نقل از «موقع مسجدالکوفه»، تولیت مسجد کوفه و مزارهای وابسته به آن از شیعیان عزادار برای شرکت در مراسم سوگواری سالروز شهادت امام رضا(ع) دعوت کرد.

 

خطیب حسینی شیخ «حافظ الدجیلی» در مراسم سوگواری سالروز شهادت امام رضا(ع) سخنرانی می کند.

 

این مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود و سوگواران با ماسک وارد مراسم می شوند و فاصله گذاری اجتماعی نیز رعایت می شود.

 

طرح توسعه مسجد «اسلاو» بیرمنگام در دستور کار قرار می گیرد

 

 

 

 

به نقل از « sloughobserver»، انجمن اسلامی «اسلاو» در بیرمنگام انگلیس تقاضای برنامه ریزی برای توسعه مسجد این منطقه را به شورای شهر ارائه داد.

 

انجمن اسلامی اسلاو خواستار انتقال مکان مسجد این شهر و توسعه آن شده است.

 

در این تقاضانامه آمده است که مسجد اسلاو در ساختار جدید خود دارای یک مرکز آموزشی و یک پارکینگ دو طبقه باشد.

 

ساختمان جدید سه طبقه به عنوان «خدمات حمایتی» برای مسجد مورد استفاده قرار می گیرد و شامل چهار کلاس درس،دو فضای بزرگ تر آموزشی فرعی،فضاهای فرعی کمکی و یک آشپزخانه کوچک خواهد بود.

 

این ساختمان به طور کلی ظرفیت پذیرایی از 80 نفر را خواهد داشت و بین شش تا 12 نفر می توانند از کلاس های درسی استفاده کنند.

 

قرار است اگر نسبت به این طرح چراغ سبز نشان داده شود چهار تا شش معلم نیز برای کار در بخش آموزش به کار گرفته شوند.

 

در بیانیه مربوط به طراحی این مسجد آمده است که این طرح کمک مثبتی به استفاده از جاده های «آکسبریج» و «الماس» خواهد کرد .

 

این بیانیه می افزاید: این پیشنهاد به طور قابل توجهی خدماتی را که مسجد می تواند به جامعه محلی ارائه دهد و طی سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است ، بهبود می بخشد.

 

تصمیم گیری درباره برگزاری اقامه نماز جمعه در مساجد «رام الله»

 

 

 

به نقل از «فتح میدیا»، «حسام ابو الرب» معاون وزارت اوقاف و امور دینی رام الله گفت: با وارد شدن به فصل پاییز و سرما درباره اقامه نماز جمعه در داخل مساجد بازنگری های لازم را انجام می دهیم.

 

وی افزود: این وزارتخانه در صدد است بازگشایی اماکن  روباز برای اقامه نماز را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند بهترین تصمیم را در این باره بگیرد و به این ترتیب سلامت شهروندان نیز حفظ شود.

 

حسام ابو الرب درباره بازگشایی مراکز حفظ قرآن کریم گفت: همچون مدارس تصمیم گرفته شد مراکز حفظ قرآن نیز بازگشایی شود و همان استراتژی ای که در مدارس اعمال شود، در مراکز حفظ قرآن نیز اجرا می شود.

 

وی تاکید کرد: از روز چهارشنبه آینده (16 مهر ماه) به صورت آزمایشی مدارس و مراکز حفظ قرآن با رعایت شروط تعیین شده بازگشایی می شوند و به صورت دایمی تب افراد سنجیده می شود و این کار با همکاری وزارت بهداشت صورت می گیرد.

 

مساجد نوار غزه برای برگزاری نماز جماعت و جمعه از روز یکشنبه (13 مهرماه) در استان‌های رفح، الوسطی و خان‌یونس به جز منطقه «الامل» در خان ‌یونس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شد.

 

مساجد رام الله از ماه مارس به دلیل شیوع کرونا بسته شدند.

 

 

پایان پیام/ 9