از تدارک مساجد برای اربعین حسینی تا آموزش امدادی بچه‌های مسجد

از تدارک مساجد برای اربعین حسینی تا آموزش امدادی بچه‌های مسجد

تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹
تهیه ۱۴۵۲ جفت کفش برای کودکان محروم به نیت تعداد عمودهای پیاده‌روی اربعین، توزیع اطعام حسینی در میان نیازمندان و پخش هماهنگ زیارت اربعین از مأذنه‌ها و مناره‌های مساجد ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۶ مهرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۱۶ مهرماه: 

 

تهیه ۱۴۵۲ جفت کفش برای کودکان محروم به نیت تعداد عمودهای پیاده‌روی اربعین

 

 

 

 

حجت الاسلام «مهدی نادعلی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به راه اندازی پویش «#همپای اربعین»، اظهار کرد: این پویش با هدف تامین کفش کودکان نیازمند به همت خیرین مسجد امام حسن عسکری(ع) راه اندازی شده است.

 

امام جماعت مسجد امام حسن عسکری(ع) (واقع در در بلوار فردوس) بیان کرد: بر اساس این پویش بنا داریم که به 1452 کودک نیازمند به تعداد عمودهای از نجف تا کربلا کمک رسانی کنیم.

 

حجت الاسلام نادعلی تصریح کرد: پیش بینی ما این بود که برای خریداری 1452 کفش برای کودکان 90 میلیون تومان اعتبار صرف شود که تاکنون 70 میلیون تومان از این میزان توسط خیران جمع آوری شده است.

 

امام جماعت مسجد امام حسن عسکری (ع) افزود: اهالی این مسجد نیز در دوره شیوع ویروس کرونا توانستند در پی تاکیدات مقام معظم رهبری، موضوع کمک مومنانه را به یک فرهنگ و سنت تبدیل کنند که تاکنون نیز طی هفت ماه اخیر در چند نوبت، نان رایگان و بسته های ارزاق را به دست نیازمندان رساندند.

 

وی اضافه کرد: اهالی مسجد امام حسن عسکری(ع) همچنین در زمینه تولید ماسک، گان و شیلد و آب میوه طبیعی و توزیع آن میان مدافعان سلامت و خانواده های نیازمند فعال بودند که در کنار ضد عفونی کردن معابر و اماکن عمومی همچنان ادامه دارد.

 

حجت الاسلام نادعلی در ادامه به اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با ویروس کرونا توسط فعالین مسجد امام حسن عسکری(ع) اشاره و خاطر نشان کرد: نزدیک به ۱۰۰ نفر از جوانان این مسجد بعد از گسترش شیوع ویروس کرونا در تهران در چهار حوزه مشغول به کار و خدمت‌رسانی شده‌اند که توزیع نان رایگان در مناطق محروم، تلاش برای پرداخت بخشی از اجاره بهای مستاجران و تهیه سبد کالا حمایتی بخشی از این خدمات بوده است.

 

عزاداری سیار در روز اربعین حسینی به همت خدام الحسین(ع)/ توزیع اطعام حسینی در میان نیازمندان

 

 

 

 

حجت الاسلام «امیر شمس» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به ویژه برنامه های اربعین حسینی از سوی کانون فرهنگی هنری خدام الحسین(ع) مسجد سیدالشهدا(ع) واقع در شهرک امید گفت: با توجه به تشدید موج شیوع ویروس کرونا مراسم عزاداری اربعین حسینی که بنا بود با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود، مجازی و با قرائت زیارت اربعین حسینی انجام می شود.همچنین عزاداری سیار کانون نیز در این شهرک اقدام به مرثیه خوانی و قرائت زیارت اربعین می کند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری خدام الحسین(ع) مسجد سید الشهدا(ع) با اشاره به انجام کمک های مومنانه به مناسبت اربعین حسینی بیان کرد: قرار است به 175 خانواده نیازمند تحت پوشش کمک های مومنانه و بسته های معیشتی توزیع شود. همچنین دو هزار غذا نیز پخت و در میان مستمندان پخش شود.

 

حجت الاسلام شمس با اشاره به کمک های نقدی از سوی خیرین برای 50 خانواده نیازمند گفت: به این افراد کارت هدیه 200 هزار تومانی اهدا و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیز در میان این افراد انجام می شود.

 

امام جماعت مسجد سیدالشهدا(ع) از برگزاری مسابقه کتابخوانی با موضوع اربعین خبر داد و گفت: این مسابقه پیرامون زندگانی امام حسین(ع) ویژه اعضای کانون فرهنگی هنری خدام الحسین(ع) برگزار می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: برای مهار ویروس کرونا دراوج این بحران با هماهنگی آستان قدس رضوی دفتر تهران اقدام به توزیع غذای حضرتی بین بیماران کرونایی در بیمارستان ها کرده ایم به طوری که در هفته دو هزار غذای حضرتی میان بیماران توزیع می شد، همچنین اعضای این کانون روزانه دو هزار بطری آبمیوه استریل شده و تازه با رعایت موارد بهداشتی برای بیماران کرونایی و کادر درمانی در بیمارستان‌های تهران توزیع کردند.

 

پخش هماهنگ زیارت اربعین از مأذنه‌ها و مناره‌های مساجد

 

در روز اربعین حسینی، زیارت اربعین همزمان رأس ساعت 10 صبح از مأذنه‌ها و مناره‌های مساجد و مصلّی‌ها پخش می شود.

 

در این پویش سراسری هماهنگ با مصلّی‌ها در ساعت 10 صبح روز فردا (پنجشنبه، هفدهم مهرماه) مصادف با روز اربعین شهادت سیّد و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السّلام، صوت قرائت زیارت اربعین را از مأذنه‌ی مساجد طنین‌انداز می شود.

 

تفاهم ستاد فهما و جمعیت هلال احمر برای آموزش امدادی بچه‌های مسجد

 

 

 

به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست امضای تفاهم‌نامه مشترک میان ستاد هماهنگی کانون‌های (فهما) و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی سه‌شنبه، 15 مهرماه برگزار شد.

 

در این نشست که در محل سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برگزار شد «پروین داداندیش» ،مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور اجتماعی، «کریم همتی» رئیس جمعیت هلال احمر، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی، هنری مساجد کشور و تنی چند از دیگر مسئولان دو مجموعه حضور داشتند.

 

«محمد گلفشان» در این نشست مشترک طی سخنانی با اشاره به فعالیت‌های متنوع سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: این سازمان در عرصه های مختلف ملی و بین المللی حضور داشته و دارد، بالغ بر 1100 کانون دانشجویی، 3500 کانون طلاب، 2500 کانون روستایی، 8هزار کانون جوانان، 8 کانون دانش آموزی، 3300 کانون نخبه از جمله دستاوردهای ما در این عرصه است.

 

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: گاهی برخی هلال احمر را صرفا به عنوان یک دستگاه امدادی می شناسند اما واقعیت آن است فعالیت های متعدد و متنوعی از سوی جمعیت انجام می شود که با توجه به این مساله و از سوی دیگر ظرفیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و خیل عظیم جوانانی که در این کانون ها عضویت دارند می توانیم همکاری های مشترکی داشته باشیم، از جمله اجرای طرح «هر مسجد، یک خانه هلال» که تا پایان امسال 5 هزار مسجد ذیل این طرح، آموزش های امدادی دیده و به خانه هلال تبدیل می شوند.

 

وی افزود: مساجد همواره در دین ما پایگاه بودند بنابراین نیاز است که در مورد مسایل و حوادث اجتماعی نیز از مساجد استفاده کنیم، امیدواریم که با انعقاد این تفاهم نامه شرایطی فراهم شود که در قالب برنامه ها و موضوعات امداد و نجات برای مردم قدم برداریم.

 

همچنین در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام و المسلمین ارزانی، طی سخنانی  با بیان اینکه سازمان هلال احمر مجموعه ای گسترده‌ای است که فعالیت های متکثری داشته و نام و نشان بین‌المللی دارد، اظهار کرد: برخی سازمان ها و مجموعه ها مانند ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در داخل کشور فعالیت داشته و از رویش های انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند که با فعالیت‌های خود با محور مسجد در سنگر تربیت جوانان گام بر می دارند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: یکی از اهداف شکل گیری کانون‌های مساجد مقابله با هجمه های غرب بود، زمانی که جوان با مسجد پیوند داشته باشد از بسیاری از حواشی مبرا خواهد بود، به این منظور بسیاری از برنامه های ستاد فهما حول محور مباحث فرهنگی هنری با تکیه بر پایگاه مسجد شکل گرفته است البته در چند ماه اخیر به دلیل شیوع کرونا بسیاری از برنامه ها در بستر فضای مجازی ارایه شد.

 

وی افزود: ما در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با تعامل و همکاری با سایر دستگاه ها فعالیت می کنیم، 25 هزار و 500 کانون در سراسر کشور فعالیت دارند که از این میان 12 هزار کانون شهری و 13 هزار کانون روستایی هستند.

 

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی ادامه داد: نگاه ما این است که مسجد علاوه بر رسالت عبادی سیاسی خود باید نگاه اجتماعی نیز داشته باشد، بنابراین نگاه اجتماعی به محلات در سند تحول راهبردی ستاد هماهنگی کانون های مساجد مورد توجه قرار گرفت که بر این اساس در عرصه مهارت افزایی و دانش افزایی اعضا با توجه به تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فعالیت ویژه ای داریم، همچنین خانواده محوری مولفه دیگری است که در برنامه های ما در دل مساجد مورد توجه قرار گرفته است.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قبل از شیوع کرونا و در سال 1397 سامانه بچه های مسجد شکل گرفت که در آن اعضا و کانون ها ثبت شده اند، موقعیت مکانی کانون ها، برنامه های اعضا و بسیاری موارد دیگر در این سامانه مشخص است و دوره های مجازی متعددی در آن برگزار می شود.  

 

وی با اشاره به معرفی پایتخت فهما گفت: در قالب این تفاهم نامه می توانیم فعالیت کانون های فرهنگی هنری که در عرصه آموزش های هلال احمر حضور دارند را به عنوان امتیاز برای کانون ها در نظر بگیریم که این مهم در انتخاب پایتخت فهما نیز تاثیر دارد.

 

 در بخش دیگری از این نشست پروین داداندیش، طی سخنانی اظهار کرد: جمعیت هلال احمر از مجموعه های بسیار قدیمی محسوب می شود که نهادینه کار کرده است، مجموعه ای که کمک می کند جوان طراز انقلاب اسلامی بر اسا بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری، تربیت  شود.

 

 مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور اجتماعی گفت: سازمان جوانان جمعیت هلال احمر سال‌های سال است که در عرصه آسیب های اجتماعی و بلایای طبیعی پیش قدم است، نمی توانیم این اتفاقات و بلایا را نادیده بگیریم و باید آماده باشیم، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز به ویژه در طول چند سال اخیر نسبت به موضوع آسیب های اجتماعی ورود جدی داشتند، به ویژه آنکه بیشترین ضربه را قشر جوان از این آسیب ها می خورد.

 

 وی افزود: بهترین پایگاه برای فرهنگ سازی مساجد هستند، همچنین کانون های فرهنگی هنری مساجد که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز در بیانات خود نسبت به کانون ها تاکید داشتند. بنابراین باید جوانان جامعه را در برابر هجمه های متعدد فرهنگی که بعد از انقلاب وارد جامعه شد یاری کنیم تا آسیب نبینند، یکی از اقدامات موثر در این عرصه آموزش های امدادی به جوانان عضو در کانون‌های مساجد است که با تعامل سازمان جوانان جمعیت هلال احمر محقق می شود.

 

داداندیش تصریح کرد: معتقدم سفیران اجتماعی که ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور طرح آن را آغاز کرد، باید امدادگر اجتماعی خوبی هم باشند.

 

 همچنین در ادامه کریم همتی، با بیان اینکه سازمان جوانان جمعیت هلال احمر همواره در خدمت مردم بوده است، گفت: هلال احمر مجموعه ای وسیعی است که در سطح بین المللی فعالیت دارد، همراهی و تعامل در مسیر تحقق برنامه های این سازمان طبیعتا به ارتقای سطح فعالیت ها بیش از پیش کمک می کند.

 

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به ایده خانه های هلال گفت: این طرح سال 1394 آغاز و بعد از مدتی متوقف شد اما بعدها به صورت جدی دنبال شد به گونه ای که در روز افتتاح طرح 1400 خانه هلال افتتاح شد که قول دادیم این رقم تا پایان دولت به پنج هزار برسد، خانه های هلال با محوریت داوطلبان در دورافتاده ترین نقاط نیز فعالیت دارند.

 

وی تصریح کرد: تعامل و تفاهم نامه میان کانون های مساجد با توجه به طیف مخاطب جوان و گستردگی 25 هزار و 500 کانون مساله قابل توجه و قابل اتکایی است که می تواند در مسیر تحقق اهداف موثر باشد.

 

«از فردوس تا فردوس»؛ سفرنامه تصویری بچه‌های مسجد در اربعین ۹۸ آماده نمایش شد

 

 

 

 

«سعید سعادتی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از تولید مستند «از فردوس تا فردوس» به همت ستاد فهما خبر داد و اظهار کرد: این مستند روایت تصویری از حضور یکی از مواکب الاتحاد ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در اربعین سال گذشته و خدمت رسانی بچه های مسجد در قالب آن است.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما تصریح کرد: روایت این سفر از خراسان جنوبی آغاز شده و پس از تجدید بیعت با آرمان های امام خمینی(ره) در حرم مطهر ایشان، در کاظمین و کربلا ادامه می یابد. این موکب به دلیل بسته بودن مرزها، 10 روز در کاظمین فعال بود و سپس فعالان و خادمان آن رهسپار کربلای معلی شدند.

 

سعادتی ادامه داد: مستند «از فردوس تا فردوس» در 52 دقیقه طراحی شده و به مناسبت اربعین حسینی از شبکه استانی خراسان جنوبی پخش می شود و برای پخش آن از شبکه های سراسری نیز در حال پیگیری هستیم. علاوه بر این، مستند «از فردوس تا فردوس» را در جشنواره های مرتبط نیز شرکت می دهیم.

 

وی با بیان اینکه فعالیت این موکب بر موضوعات فرهنگی هنری تمرکز داشت، گفت: قالب روایت این مستند، سفرنامه است و با محوریت شعار راهپیمایی اربعین سال 98 یعنی «الحسین یجمعنا» بر نمایش وحدت و همدلی زائران عراقی و ایرانی که زمانی بزرگ ترین جنگ منطقه را با هم داشتند، تاکید و تمرکز کرده است تا نشان دهد چطور زائران امام حسین(ع) حول یک شعار و زیر یک پرچم جمع می شوند.

 

سعادتی اضافه کرد: مستند «از فردوس تا فردوس» با نویسندگی و کارگردانی «حسن قهرمانی» و همکاری «سید داوود موسوی» به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز، «امین صبور» تصویربردار، «رضا گنجه»، تدوین و صداگذاری، «سینا قیطانی» صدابردار  و «مونا مقدم» مترجم، «حمید آبیار» مدیر تولید حجت الاسلام و المسلمین «ابراهیم سبزه کار» به عنوان مجری طرح آماده نمایش شده است.

 

وی با بیان اینکه تولید فیلم ها و مستندهای اربعینی دیگر را در قالب جشنواره های «طنین» و «ایران قوی» دنبال می کنیم، خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا کانون های برتر در نخستین رویداد ملی فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) را در ساخت این نوع مستندها و فیلم ها فعال کنیم.

 

پایان پیام/ 9