کانون‌های مساجد گیلان میزبان دلسوختگان اربعین

کانون‌های مساجد گیلان میزبان دلسوختگان اربعین

تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹
کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که همه‌ساله برپا کننده موکب‌های اربعین بوده و مراسم سوگواری دهه آخر صفر در مساجد را عهده دار بودند با دعوت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت‌های فردی روضه اربعین(ع) را دایر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، اربعین از راه رسید، اما متفاوت‌تر از سال‌های گذشته که با کوله‌ای بر دوش و پای پیاده عمودها را یکی یکی می‌شمردی تا به کربلا و حرم سالار شهیدان برسی و اگر از جاماندگان بودی در موکب‌های اربعین خدمت‌رسانی کرده و در جای جای شهر خیمه‌های عزا برپا می‌کردی.

 

شیوع ویروس کرونا که از اسفند سال گذشته دنیا را در بهت فرو برده و مرگ و میرهای ناشی از آن بحرانی است که با وجود تمام پروتکل‌ها و تعطیلی‌ها همچنان قربانی می‌گیرد، اربعین امسال را برای عاشقان حسینی جلوه‌ای دیگر بخشیده است.

 

درحالیکه ماه صفر به انتها رسیده و حسینی‌ها دلشان هوای کربلا دارد، زیارت اباعبدالله(ع) با برگزاری مراسمات محدود و یا با فضای مجازی گره خورده است تا حسرت زیارت اربعین در حرم سیدالشهدا بر دل عاشقان بماند.

 

در گیلان که از استان‌های قرمز به‌لحاظ  ابتلا به کووید 19 است برپایی مراسم عزاداری و دسته‌گردانی ممنوع شده و هیئت‌های مذهبی تنها با جمعیت محدود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی قادر به برپایی تجمعات سوگواری اربعین هستند.

 

تمام کسانی که از این فراق در رنجند در برقراری ارتباط قلبی با امام حسین(ع) به زیارت رفته و عشق و محبتی را که در مکتب حسین(ع) آموخته‌اند، نثار محرومان جامعه می‌کنند. بسیاری از فعالان مجازی اربعین امسال را با کمک به نیازمندان و دانش‌آموزان بی‌بضاعت پیوند زده‌اند تا حال که از این سفر معنوی و عرفانی محروم شده‌اند با پیروی از سیره اهل بیت(ع) اندکی خود را آرام کنند.

 

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که همه‌ساله برپا کننده موکب‌های اربعین بوده و مراسم سوگواری اربعین در مساجد را عهده دار بودند نیز با دعوت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت‌های فردی روضه حسین(ع) را دایر می‌کنند.

 

کانون لثارات الحسین(ع) مسجد فاطمه الزهرا(س) مسکن مهر رشت ویژه مراسم شب اربعین را با همکاری هیئت مصباح الهدی رشت برگزار می‌کند. این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام «اسماعیلی» و با نوای «محمد محمدی صفت» و «سجاد تقی پور » همراه‌ با اقامه‌ فریضه‌ جماعت مغرب و عشا در مسجد اعظم حضرت فاطمه الزهرا(س) مسکن مهر رشت دایر می‌شود.

 

مسجد صاحب الزمان(عج) رشت نیز به همت کانون شهید خوش‌خلقت ویژه مراسم عزاداری اربعین حسینی را برپا می‌کند. این مراسم به مدت دو روز، چهارشنبه(16 مهر) بعد از نماز مغرب و عشا و پنج‌شنبه( 17 مهر) ساعت 11 صبح با سخنرانی حجت الاسلام «عاشوری» و مداحی «مصطفی خوش‌خلقت»  برگزار می شود.

 

زیارت اربعین در فضای باز مسجد امام جواد(ع) رشت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فردا ساعت 15 با نوای حجت‌الاسلام «مدنی » و مداحی «سیدحسین رضویان» قرائت می‌شود.

 

مسجد باب الحوائج کشت سرا کومله لنگرود هم مراسم اربعین حسینی را از سه‌شنبه( 15 مهر) به‌مدت سه روز ساعت 9 صبح برگزار می‌کند. این کاروان عزاداری از صحن امام زاده حسن(ع) کومله آغاز شده و پس از طی کردن مسیر مسجد صاحب الزمان(عج) انزلی محله، مسجد جامع تازه علم کشت سرا، مسجدجامع سالکویه، بقعه دوازده امام‌زادگان ملاط، یادمان شهید املاکی کولاک محله در مسجد روستای سیگارود پایان می‌یاید.

 

مسجد صاحب الزمان(عج) انزلی‌محله لنگرود نیز مراسم عزاداری حسینی  را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی 10 صبح برگزاری می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 84