از مشارکت مسجدی‌ها در پرداخت اجاره‌بهای نیازمندان تا توزیع ۱۲ هزار کارت نان

از مشارکت مسجدی‌ها در پرداخت اجاره‌بهای نیازمندان تا توزیع ۱۲ هزار کارت نان

تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹
ارتقای توانمندی ائمه جماعات در فضای مجازی، مشارکت مسجدی‌ها در پرداخت اجاره‌بهای ۲۰ خانواده و توزیع ۱۲ هزار کارت نان بین نیازمندان به همت بچه‌های مسجد ازجمله آخرین اخبار حوزه مسجد در ۲۰ مهرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۲۰ مهرماه:

 

ارتقای توانمندی ائمه جماعات در فضای مجازی/ شرایط شرکت در دوره‌های امامت مسجد

 

 

 

 

حجت الاسلام «احمدرضا پرویزی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه‌های معاونت جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد برای ائمه جماعات، خادمان و هیئت‌ امنای مساجد، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا تلاش کردیم که در شرایط موجود با تقویت زیرساخت های فضای مجازی حداکثر بهره برداری را در جهت آموزش و ارتقای توانمندی ائمه جماعات، امنا و خادمان مساجد برداریم.

 

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: با ایجاد کانالی در شبکه پیام رسان بله مباحث دوره های آموزشی غیرحضوری ائمه جماعات به صورت فایل های ضبط شده و پی دی اف (pdf) در اختیارشان قرار می گیرد و پس از مطالعه مباحث در آزمون های پایان دوره شرکت می کنند.

 

حجت الاسلام پرویزی با اشاره به برگزاری آزمون ورودی متقاضیان امامت جماعت مسجد در آخر روز هر ماه تصریح کرد: احکام، تجوید، کلام اسلامی، جریان شناسی، قانون اسلامی از جمله سرفصل های آزمون ورودی متقاضیان امامت جماعت است و مصاحبه ورودی نیز به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

وی اضافه کرد: روحانیون متقاضی امام جماعت در مساجد باید برخوردار از شرایط لازم همچون مدرک سطح دو، حداقل سن 25 سال و تاهل باشند و پس از قبولی در آزمون کتبی در مصاحبه شفاهی حضوری شرکت کنند.

 

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید کرد: روحانیونی که در آزمون ورودی امامت مسجد پذیرفته شوند، در دوره آموزشی در سه سطح مقدماتی، متوسط و تکمیلی شرکت می کنند و این روند آموزش در طول دوره امامت مسجد نیز ادامه دارد.

 

وی به دیگر رویکرد مرکز رسیدگی به امور مساجد در جهت تقویت آموزه های ائمه جماعات اشاره کرد و افزود: در زمینه مباحث تخصصی همچون تفسیر، تبلیغ و مهدویت نیز با همکاری مراکز حوزوی در جهت توانمندسازی ائمه جماعات مساجد دوره های آموزشی برگزار کنیم.

 

حجت الاسلام پرویزی همچنین به دوره های آموزشی در نظر گرفته برای هیئت امنای مساجد اشاره کرد و گفت: برای خادمان آموزش‌هایی از قبیل فنی و حرفه‌ای متوسطه، کمک‌های اولیه، آتش‌نشانی و معارف در نظر گرفته شده است که تاکنون یک دوره برگزار کرده ایم و در نظر داریم در صورت بهبود شرایط کشور از نظر شیوع کرونا، در آینده هم این دوره ها برگزار شود.

 

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین از رایزنی بخش حقوقی این مرکز با سازمان اوقاف و امور خیریه و مجلس شورای اسلامی پیرامون مرتفع شدن مشکل بیمه خدام جدید المنصوب خبر داد.

 

کمک مومنانه اهالی مسجد یوسف به ۴۰۰ نیازمند/ مشارکت مسجدی‌ها در پرداخت اجاره‌بهای ۲۰ خانواده

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «عبدالحسین زمانی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره نام دقیق مسجد رسالت (واقع در تهران، مهرآباد جنوبی، مقابل پایگاه یکم شکاری، خیابان شهید کوسه لو)، اظهار کرد: فردی به نام سید یوسف شالچیان، بانی و متولی این مسجد است از این رو در زمان ساخت این خانه خدا در سال 1343، این مسجد «سید یوسف» نام گرفت. انقلاب اسلامی در سال 1357 که پیروز شد، عده ای عنوان حضرت را به آن اضافه کردند و به این ترتیب «حضرت یوسف» نامیده شد. بعد از مدتی، عده ای از نمازگزاران این مسجد، نامه ای خطاب به آیت الله رضوانی، رئیس فقید شورای نگهبان نوشتند و از ایشان درباره نام این خانه خدا کسب تکلیف کردند که آن مرحوم، نام «رسالت» را برگزید. با این وجود، هنوز مردم محله مهرآباد و نمازگزاران، این مسجد را یوسف می نامند.

 

امام جماعت مسجد یوسف (رسالت) در ادامه درباره برنامه های این مسجد در دوره شیوع ویروس کرونا، گفت: علاوه بر ضد عفونی کردن مرتب این مسجد و محله مهرآباد جنوبی، اعضای پایگاه بسیج تاکنون بیش از شش هزار ماسک و دستکش میان نیازمندان و نمازگزاران این خانه خدا توزیع کردند.

 

وی افزود: اهالی مسجد رسالت همچنین همسو با فرمایش مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه، شش نوبت و در مجموع، 400 بسته ارزاق میان خانواده های نیازمند توزیع کردند. اقدام دیگر در همین راستا، کمک به پرداخت اجاره بهای 20 تن از مستاجران در منطقه مهرآباد جنوبی بود.

 

زمانی اضافه کرد: پایگاه بسیج مسجد رسالت همچنین در هفته های نخست پس از شیوع ویروس کرونا اقدام به راه اندازی شبستان مجازی به منظور پاسخ گویی به سوالات شرعی و بیان مطالب اخلاقی و احکام شرعی کرد و در چند مورد از مناسبت های مذهبی از جمله ایام ولادت امام زمان (عج) و دهه اول محرم، کاروان شادی و سوگواری در سطح منطقه مهرآباد برپا کرد.

 

وی با بیان اینکه اهالی مسجد رسالت تابع تصمیمات مرکز رسیدگی به امور مساجد در همه زمینه ها از جمله مدت و نحوه فعالیت در دوره شیوع ویروس کرونا هستند، خاطرنشان کرد: البته بهتر است تصمیمات به موقع اتخاذ شود تا برنامه ریزی مسجدی ها با مشکل روبرو نشود.

 

ساخت ۴ باب خانه برای نیازمندان و توزیع بسته‌های معیشتی به همت موکب فاطمه الزهرا(س)

 

 

 

 

«ولی الله نادعلی زاده» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، از ارایه خدمات اجتماعی از سوی موکب فاطمه الزهرا(س) قائم شهر استان مازندران خبر داد و گفت: با توجه به اینکه امسال مراسم پیاده روی اربعین حسینی برگزار نشد، به همین جهت این موکب در محور خدمات اجتماعی به نیازمندان خدمات ارایه می دهد، به گونه ای که ساخت مسکن برای چهار خانواده محروم در دستور کار قرار گرفته است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید گرائیلی مسجد النبی(ص) خرماکلا قائم شهر استان مازندران به دیگر خدمات ارایه شده از سوی این کانون اشاره کرد وگفت: از زمان شیوع ویروس کرونا توزیع 30 هزار ماسک و ژل ضدعفونی کننده  در مناطق محروم قائم شهر توزیع شد. همچنین 50 گوسفند ذبح و گوشت آن به نیازمندان پخش گردید.

 

نادعلی زاده افزود:توزیع 15هزار غذای گرم،سه هزار بسته معیشتی به ارزش 300 هزار تومان،ضدعفونی معابر و محلات هم بخشی از خدمات اجتماعی این موکب بوده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید گرائیلی مسجد النبی(ص) خرماکلا قائم شهر استان مازندران به خدمات این موکب در مسیر پیاده روی اربعین سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: اسکان روزانه 3 هزار زائر، خدمت رسانی در بخش های تشکیل کمیته بانوان، زیرساختی، بهداشتی، اقامه سه نوبت نماز، توزیع صبحانه، نهار و شام، توزیع روزانه 12 هزار پرس غذای گرم، ارایه خدمات فرهنگی بخشی از خدمات موکب فاطمه الزهرا(س) قائم شهر است.

 

وی افزود: 12 طلبه جامعه المصطفی العالمیه  هم در اربعین سال گذشته به ارایه خدمات فرهنگی در این موکب مشغول بودند، همچنین در این موکب ایستگاه نقاشی برای بچه های عراقی برپا شد و تلاش کردند که میان کودکان ایرانی و عراقی به نوعی اتحاد برقرار کنند.

 

 یادآور می شود، کانون فرهنگی هنری شهید گرائیلی یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال در شهرستان قائم شهر استان مازندران است، به گونه ای که كتابخانه این کانون با متراژ25متر داراي بيش از 21هزار جلد كتاب با موضوعات مختلف از قبيل ديني، تاريخي، روانشناسي، كودكان، درسي، دانشگاهي، دفاع مقدس، ادبيات، كشاورزي و...است. اين كتابخانه با دارا بودن سالن مطالعه به ظرفيت 30نفر با امكانات كامل و همچنين با خدماتي از قبيل اينترنت پر سرعت، پرينتر، دستگاه كپي، سي دي هاي آموزشي همه روزه صبح ها از ساعت8-12و بعدازظهرها از ساعت15تا نماز مغرب و عشاء آماده ارائه خدمات به اهالي روستاي خرماكلا و روستاهاي همجوار است.

 

توزیع ۱۲ هزار کارت نان بین نیازمندان به همت بچه‌های مسجد

 

 

 

 

حجت الاسلام «محمد مطلبی » در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از توزیع مرحله دوم کارت نان سهمیه فصل پاییز خبر داد و اظهار کرد: 12 هزار کارت نان (سهمیه پاییز) بین نیازمندان تحت پوشش مرکز نیکوکاری کانون فرهنگی هنری مسجد جامع ابوذر منطقه 17  توزیع می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری ابوذر واقع در منطقه ۱۷ بیان کرد: هر فردی در طول هفته 20 عدد نان سهمیه دارد که می تواند با دریافت کارت از کانون فرهنگی هنری ابوذر اقدام به تهیه نان از نانوایی کند.

 

وی ادامه داد: مرحله اول توزیع کارت قرص نان در تابستان 99 انجام و طی آن 21 هزار کارت نان توزیع شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری ابوذر همچنین با اشاره به توزیع 120 بسته معیشتی میان نیازمندان، گفت: به مناسبت دهه پایانی ماه صفر این بسته های معیشتی به ارزش 36 میلیون تومان در میان نیازمندان توزیع می شود.

 

حجت الاسلام مطلبی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا با تشکیل گروه جهادی گامی در جهت مبارزه با این ویروس برداشته شده است، یادآور شد: در حال حاضر نیز توزیع ماسک و مواد ضدعفونی در مقابل مسجد انجام می شود.

 

یادآور می شود، کانون فرهنگی هنری ابوذر در منطقه ۱۷ تهران و در خیابان فلاح واقع است.

 

تمدید مهلت شرکت در پویش «مسافران کشتی نجات»

 

 

 

 

حجت الاسلام سیدحمید درخشان از تمدید مهلت شرکت در پویش «مسافران کشتی نجات» و همچنین مسابقه «ویژه نامه کودکان و نوجوانان اربعینی» خبر داد و گفت: با هدف ترویج فرهنگ اربعین و ایجاد ارتباط با امام حسین(ع) در میان کودکان و نوجوانان 7 تا 16 سال و با توجه به شعار امسال «الحسین سفینه النجاه» که برای فعالیت های اربعین حسینی در نظر گرفته شده، پویشی تحت عنوان «مسافران کشتی نجات»، در سه قالب نقاشی، با موضوع عاشورا و زیارت اربعین، دل نوشته به امام حسین و سربازان نوجوان ایشان که یادآور رشادت های حضرت قاسم و شهادت جانسوز حضرت علی اصغر(ع) است، طراحی شده است.

 

مسئول کارگروه کودک و نوجوان ستاد مرکزی اربعین افزود: در بخش دیگر این پویش، کودکان و نوجوانان در وصف دردانه های اباعبدالله الحسین(ع)، حضرت علی اصغر(ع) و حضرت رقیه خاتون (س) به شعر خوانی پرداخته و فایل صوتی ضبط شده را از طریق شبکه های اجتماعی ارسال می کنند.

 

درخشان تصریح کرد: علاقه مندان، می توانند آثار خود را به همراه نام و نام خانوادگی، کدملی و شهر محل سکونت خود تا تاریخ  26 مهرماه، از طریق پیام رسان های سروش، ایتا و واتساپ به  09037340662 ارسال کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: این پویش با مشارکت بنیاد بین المللی اربعین، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، همچنین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و موسسه فرهنگی و هنری مشعر برگزار می شود و در پایان به چهل نفر از شرکت کنندگان در این پویش، جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

 

درخشان در ادامه از انتشارویژه نامه کودکان و نوجوانان اربعینی به مناسبت تقارن ایام اربعین حسینی و هفته کودک و نوجوان خبرداد و گفت: این نشریه از سوی کمیته فرهگی آموزشی ستاد اربعین و موسسه فرهنگی و هنری مشعر جهت آشنایی کودکان با رویدادهای عاشورا و اربعین به شکل مصور و در قالب داستان تهیه و تدوین شده است.

 

وی افزود: در این ویژه نامه علاوه بر داستان های عاشورایی، مسابقه ای در قالب جدول گنجانده شده است و علاقه مندان لازم است، حهت شرکت در این مسابقه، به سایت www.alarbaeen.ir مراجعه و  تا تاریخ 26 مهرماه پاسخ مسابقات را با قید شماره صفحه، نام و نام خانوادگی، شهر و تلفن همراه، برای هر مسابقه به طور جداگانه (هر سوال در یک پیامک) به سامانه پیامکی: 300097500090 ارسال کنند.

 

جهت دریافت این نشریه و سوالات مسابقه به نشانی:  www.alarbaeen.ir  و https://bachehayemasjed.ir/ و http://mashar.hajj.ir/ مراجعه کنید.

 

 

پایان پیام/ 9