عملکرد مواکب‌الاتحاد در اربعین ۹۹؛ محرومیت‌هایی که با شور و شعور حسینی رنگ باخت

عملکرد مواکب‌الاتحاد در اربعین ۹۹؛ محرومیت‌هایی که با شور و شعور حسینی رنگ باخت

تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹
کانون‌های مساجد در اربعین امسال به تناسب شرایط کرونایی و عدم توفیق حضور در راهپیمایی اربعین، با کمک‌های مومنانه اعم از فعالیت‌های جهادی، اسکان و اطعام کارتُن‌خواب‌ها و توزیع بسته‌های معیشتی از سفره احسان حسینی محرومان را بهره‌مند کردند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، عدم برگزاری پیاده روی اربعین حسینی(ع) در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم حضور مواکب ایرانی در عراق، در وهله نخست این تصور را ایجاد کرد که دیگر خبری از آن همه خدمات اعم از فعالیت های فرهنگی، اطعام ها، نذورات و ... نخواهد بود اما بچه های مسجد که در سال های قبل با مواکب الاتحاد در کاظمین، نجف، کربلا و مسیر پیاده روی به زائران حسینی(ع) خدمت رسانی می کردند، امسال در داخل کشور و با فعالیت های دیگر نشان دادند که جوشش شور و شعور حسینی مقید به مکان نیست و اساساً «بُعد منزل نبُوَد در سفر روحانی».

مروری بر آنچه بچه های مسجد از روزهای پیش از اربعین حسینی به تناسب شرایط کرونایی کشور آغاز کردند که اغلب تا پایان ماه صفر ادامه دارد، به خوبی این مسئله را ثابت می کند.

 

تمرکز ستاد فهما بر فعالیت های آموزشی در اربعین 99

 

بنابر این گزارش، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) امسال به تناسب محدودیت های ناشی از کرونا و با همکاری کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین، بر مباحث آموزشی تمرکز کرد چنان که حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس این ستاد در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: در پی تفاهم با دانشگاه امام صادق(ع) بسته آموزشی با موضوع معرفت افزایی درباره اربعین تهیه و در سامانه بچه های مسجد بارگذاری و دوره مرتبط با آن به صورت مجازی برگزار شد. به شرکت کنندگان در این دوره غیرحضوری مدرک مشترکی از سوی دانشگاه امام صادق(ع) و ستاد فهما اعطاء می شود.

 

 

 

 

برگزاری پویش ها، جشنواره ها و مسابقات متعدد در راستا به همت این ستاد و همراهی کانون های فرهنگی هنری مساجد صورت گرفته که مهلت شرکت در بسیاری از آنها تمدید شده است.

 

اجرای پویش های قرآنی در ایام اربعین

 

«سعید سعادتی» در گفتگو با شبستان در این باره بیان کرد: امسال ستاد فهما (هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور) با کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین چند ویژه‌برنامه مشترک را با ظرفیت کانون های مسجدی در ایام اربعین حسینی(ع) اجرا کرد. یکی از اصلی ترین این برنامه ها، فعالیت های قرآنی بود که در دو محور انجام شد: نخست طرح سراسری برگزاری محافل انس با قرآن کریم بدین ترتیب که هر استان یک محفل انس با ظرفیت کانون های مسجدی و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد و دوم اجرای پویش مردمی حزب خوانی قرآن کریم و اهدای ثواب آن به روح پرفتوح شهدای کربلا و نیز سرداران جبهه مقاومت.

 

 

 

 

 

یکی از ویژه برنامه های اربعینی این ستاد اجرای پویش «مسافران کشتی نجات» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان و با محورهایی همچون شعرخوانی حضرت رقیه(س) و حضرت علی اصغر(ع)، دلنوشته برای امام حسین(ع) و سربازان کوچک آن حضرت(ع) و نقاشی با موضوع اربعین بود که مهلت شرکت در آن تا 26 مهرماه تمدید شد.

برگزاری مسابقه کتابخوانی «سفینه النجاه» در دو بخش که در بخش عمومی و نوجوانان نیز از دیگر ویژه برنامه های اربعینی ستاد فهما است.

 

استمرار کمک های مومنانه به همت بچه های مسجد

 

علاوه بر این استمرار کمک های مومنانه در قالب های متنوع در ایام اربعین به ویژه توسط کانون هایی که متولی مواکب الاتحاد در سال های گذشته بوده اند نیز توانست تا حد بسیاری جایگزین فعالیت های اربعینی در عراق شود و قدری از آلام و حسرت عدم حضور در راهپیمایی عظیم اربعین امسال بکاهد.

چنان که به همت اعضا و فعالان کانون فرهنگی هنری «شهید گرائیلی» (واقع در مسجد النبی(ص) خرماکلا قائم شهر استان مازندران) ساخت چهار باب خانه برای خانواده های محروم در دستور کار موکب اربعینی فاطمه الزهرا(س) قرار گرفته تا امسال که خدمات اطعام و اسکان به زائران اربعین ارائه نشده، هزینه ها به خدمات عمران و آبادی در مناطق محروم اختصاص یابد.

 

 

بیمه دانشجویان برای اعزام به اردوی جهادی الزامی است - ایرنا

 

 

کانون فرهنگی هنری جوادلائمه(ع) استان خراسان رضوی از دیگر کانون های مسجدی و متولی یکی از مواکب الاتحاد ستاد فهما در کاظمین نیز امسال خدمات اجتماعی جهادی را جایگزین خدمت رسانی به زائران اربعین کرد؛ به گفته «مهدی رجب پور»، مدیرمسئول این کانون امسال بخشی از بچه های کانون در روستاهای اطراف مشهد به منظور فعالیت های عمرانی و جهادی مستقر شده اند؛ کار شناسایی روستاها و منازل و اماکن نیازمند فعالیت های عمرانی جهادی را از یک ماه قبل به همت بچه های مسجد آغاز کردیم و به دلیل محدودیت منابع و نیروی انسانی اولویت بندی را انجام داده و از یک هفته قبل از اربعین حسینی فعالیت های عمرانی جهادی را آغاز کرده ایم که تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

وی ادامه داد: 20 نفر از بچه های مسجد که نیروهای ماهر مثل بنا و کاشی‌کار هستند به کمک آمده اند و خواهران هم در بخش آشپزی و آموزش کودکان روستایی فعال هستند.

 

از تهیه جهیزیه برای زوج های بی بضاعت تا توزیع بسته های معیشتی

 

فعالان و اعضای کانون فرهنگی هنری «صاحب‌الزمان(عج)» استان یزد هم در نخستین رویداد ملی فهما موفق به کسب رتبه برتر در بخش پاسداشت اربعین حسینی شده است نیز امسال و به تناسب محدودیت های ناشی از کرونا، فعالیت هایش را به مسیر کمک های مومنانه و همدلی و مواسات هدایت کرده است.

بنابر گفته «ابوالفضل کرمانی نسب»، مدیرمسئول این کانون تجلیل از خدمات اربعینی سردار حاج قاسم سلیمانی با حضور بچه‌های مسجد بر مزار سردار دل ها، تهیه جهیزیه برای شش مورد از زوج های بی بضاعت، جمع آوری کمک های مومنانه و توزیع میان محرومان و برگزاری مسابقه های فرهنگی امسال جایگزین فعالیت های موکب «شهدای رحمت آباد» شد که در سال های قبل با همکاری بچه های مسجد به زائران اربعین حسینی(ع) خدمت رسانی می کرد.

 

 

 

 

 

فعالیت موکب روستایی «ثارالله(ع)» منطقه دشت بزرگ شهرستان گتوند نیز امسال بر کمک های مومنانه متمرکز شد، چنان که به مناسبت اربعین حسینی به مدت سه روز در این روستا سه هزار بسته غذایی و 180 بسته بهداشتی توزیع شد.

علاوه بر این، این موکب سال گذشته با جمع‌آوری ۲۰۰ میلیون تومان از محل کمک‌های مردمی مساجد، موکبی جهت تقسیم ارزاق و خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان هم ایجاد کرده بود.

 

موکب «جوانان بروجرد» کانون فرهنگی هنری کمیل مسجد النبی(ص) نیز که در سال های قبل در مسیر پیاده روی اربعین حضوری فعال داشت امسال با توزیع 500 بسته معیشتی بین محرومان، فعالیت خود را در داخل کشور متمرکز کرد.

به گفته اصالت پور، مسئول این موکب، رویکرد موکب جوانان بروجرد آن است که نه تنها در مسیر پیاده روی اربعین بلکه در طول سال در مناطق محروم خدمات ارایه دهد، به همین منظور از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون 400 میلیون تومان کمک مردمی به منظور مهار این ویروس جمع آوری و هزینه شده است.

 

اسکان کارتن‌خواب ها

 

 

 

 

با توجه به اینکه اسکان و اطعام زائران اربعین یکی از اصلی ترین فعالیت های مواکب در ایام راهپیمایی در کشور عراق و نیز مناطق مرزی است، و چون امسال شرایط مهیا نبود کانون فرهنگی هنری «موعود» مسجد قائم(عج) در اقدامی ابتکاری اسکان و اطعام کارتن‌خواب ها را جایگزین فعالیت های سابق کرد تا این قشر محروم از جامعه نیز از برکات سفره مهر حسینی(ع) بهره مند شوند.

از این رو، این موکب در منطقه ویره صباشهر واقع در شهرستان شهریار به مدت هفت روز موکب خدمت را در دهه سوم ماه صفر برپا و به نیازمندان و محرومان این منطقه خدمت رسانی می کند که هم اکنون در حال انجام آن است.

حجت الاسلام «حمید نظری»، مدیر این کانون فرهنگی هنری اعلام کرد: با توجه به اینکه در این منطقه معتادان محروم بسیاری ساکن هستند که توان پرداخت هزینه های کمپ برای ترک اعتیاد را ندارند، یکی از رویکردهای موکب خدمت، پرداخت هزینه کمپ این افراد و ارائه خدمات به خانواده های آنها است.

 

این گزارش می افزاید: تامین لوازم التحریر به ویژه ملزومات آموزش مجازی و آن لاین که به دلیل شیوع کرونا رایج شده است، اقدامات جهادی برای عمران و آبادانی منازل در مناطق محروم، توزیع بسته های معشیتی و غذای گرم میان محرومان و ... از دیگر فعالیت هایی است که کانون های فرهنگی هنری مساجد و مواکب الاتحاد آنها در اربعین امسال در شرایط کرونایی انجام دادند تا آنچه از شور و شعور همه ساله در عراق رقم می خورد امسال و به تناسب شرایط کرونایی در داخل کشور رقم بخورد و به نام حضرت سیدالشهداء(ع) و بر سر خوان همیشه گسترده عاشورای آن حضرت(ع) و با تاسی به فرهنگ حسینی، قدری از حسرت و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا از چهره نیازمندان و محرومان زدوده شود امری که شواهد نشان می دهد بچه های مسجد در آن توفیق داشته اند.

 

پایان پیام/ 9