پيامبر اکرم(ص) اسوه‌اي براي همه ادوار/اخلاق و برخورد کريمانه مهمترين ويژگي رسول خدا براي زندگي امروز است

پیامبر اکرم(ص) اسوه‌ای برای همه ادوار/اخلاق و برخورد کریمانه مهمترین ویژگی رسول خدا برای زندگی امروز است

تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر ارزاني با اشاره به سيره نبي مکرم اسلام گفت: آن حضرت اسوه‌اي براي همه ادوار است، نوع برخورد و رفتار کريمانه رسول الله مولفه‌اي است که بيش از هر زمان ديگري براي زندگي امروز نياز است.

 به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، مراسم روضه آنلاین چهارشنبه 23 مهر در محل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.



حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» در این مراسم  طی سخنانی با اشاره به ویژگی های حضرت رسول(ص) اظهار کرد: خداوند می فرماید اگر به دنبال مبنا و ضابطه هستید بهترین الگو که قابلیت تمسک به آن داریم وجود پیامبر(ص) است.


رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: هرکدام از انبیای الهی تلاش کرند که مردم را از دنیا فارغ کنند چراکه مفارغت از دنیا منجر به هدایت به سوی خداوند می شود، در این طریق بهترین اسوه پیامبر اکرم(ص) است که با رفتار خود در بسیاری از موارد الگو برای مردم شد.



وی افزود: اما سوال آن است که چرا به این اسوه اقتدا نمی شود، چرا از این اسوه در همه جوامع بهره برداری نمی شود، خداوند می فرماید کسی می تواند پیامبر(ص) را الگوی خود کند که سه شرط ایمان به خداوند، ایمان به معاد و فعل نیکو را در خود ایجاد کند. اسلام نیز همین سه رکن است و هرچه که آمده ذیل این سه مولفه تعریف می شود.



مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: پیامبر(ص) سرآمد عبودیت بود. آنچنان عابدت می کرد و با خداوند مناجات داشت که به عنوان رسول انتخاب شد، یکی از موارد مهمی که در الگوبرداری از حضرت باید به آن توجه داشته باشیم پررنگ کردن ابعاد عبودیت است. همچنین اصلاح ارتباط انسان با نفس که منجر به اصلاح زندگی می شود. آدمی باید بررسی کند که در طول عمر خود چه کرده است چنانچه در قرآن آمده است: «حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا».



حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی گفت: نکته دیگری که در مورد سیره پیامبر(ص) باید مورد توجه قرار گیرد، حسن خلق و نوع ارتباط با مردم و خانواده بود، نوع رفتار نبی مکرم اسلام(ص) با همسر، با فرزند سرآمد است. با حضرت زهرا(ص) چنان با احترام برخورد می کند هنگام ورود آن حضرت جلو پایش می ایستد.



وی ادامه داد: مشی دیگری که در طول زندگی حضرت رسول(ص) قابل توجه است نوع برخورد کریمانه با مردم است. پیامبر خدا انسان ها را تکریم می کرد، چنانچه فرمود: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» (به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم)، خداوند نیز وقتی می خواهد رسول اش را معرفی کند می فرماید او آمده است که عدل و قسط و داد را در جامعه برپا کند. برخورد پیامبر(ص) در عالی ترین سطح اخلاق بود.



مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ساحات دیگر از زندگی پیامبر(ص) افزود: یکی از نکات جالب توجه نوع برخورد آن حضرت با سایر موجودات عالم بود. امروز در دنیا در قالب نهضت های مدافع محیط زیست از طبیعت حمایت می کنند. پیامبر 14 قرن قبل نسبت به این موارد توجه کرد، در مورد قطع نکردن درختان تاکید داشت، نسبت به حیوانات مهربان بود، در روایت آمده است که آن حضرت مشغول وضو بود که گربه ای را دید که حضرت را نگاه می کند، حضرت وضو را قطع کرد و به آن گربه آب داد و برگشت. این سیره رسول خدا است.


حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی گفت: خداوند می خواهد ما به وجود مبارک معصومین و در صدر آن بزرگواران، حضرت رسول(ص) نزدیک شویم. پیامبر(ص) بهترین الگو برای همه زمان ها است.